Architektonické ricordo a interpretace

Autoři

KROUPA Jiří

Rok publikování 2024
Druh Kapitola v knize
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Existují dvě velké skupiny architektonických kreseb, plánů a modelů. Ty první souvisejí primárně s původní projektantovou tvůrčí představou a my jsme se jim věnovali v našem předchozím doktorském workshopu „Od myšlenky k architektuře“. Ty druhé vznikají později, když jsou vypracovány kresby a plány, které zakreslují buď přesnou podobu realizované stavby, případně ji schematicky zjednodušují či dokonce následně korigují. V takovém případě jsou tyto plány spojeny s recepcí nebo interpretací postavené trojrozměrné stavby. Přestože to jsou zdánlivě stále shodně kreslené půdorysy, nárysy, řezy či trojrozměrné modely, takové kresby, které nazýváme „architektonické ricordo“, mají přitom charakter zcela odlišného média, než byl původní autorský návrh. Tyto záznamy a nové kresby mohou sloužit různým účelům. Termín „ricordo“ přitom v této souvislosti přebíráme ze sféry malířství a kresby, přičemž upozorňujeme, že v architektuře měl tento termín poněkud speciální význam. Architekt-kreslíř v raném novověku nejen kopíroval původní model, ale současně prováděl často jeho proměnu směrem k novému, originálnímu řešení.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.