Marie - žena, matka, manželka, panna?
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2006 |
| Druh | Článek ve sborníku |
| Konference | Náboženství a tělo |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| Obor | Filosofie a náboženství |
| Klíčová slova | religion and body;sexuality; social constraction of body; purity; cultural identity |
| Popis | Studie využívá genderové perspektivy ve vztahu k zastoupení žen v raně křesťanských komunitách, jejich počtu a zvláště postavení, které se výrazně lišilo v prvních desetiletích existence křesťanských komunit ve srovnání s jejich statusem a autoritou na konci helénistického období. Podává přehled pramenů o různých typech Marií stejně jako jiných žen a motivace ke konverzi zvažuje ve dvou rovinách: askeze/riutální čistota, proces sociálního formování raně křesťanských komunit. Obě roviny jsou vztaženy k tématu postupného vyloučení žen z vedení obcí a veřejných nebo rituálních aktivit. Aspekty ženské tělesnosti, včetně problému rituální čistoty byly využívány v procesu strukturování a vytváření hierarchie křesťanských komunit pouze dílčím způsobem. Ve skutečnosti neexistovala společná strategie ve vztahu k ženám a dokonce ani kanonické texty nejsou jednoznačné. Dočasný vyšší sociální/náboženský status žen byl podmíněn specifickými faktory přítomnými v době formování raně křesťanských komunit a do čtvrtého století byla původní variabilita ženských rolí nahrazena panenským ideálem reprezentovaným Marií. Starší praxe byla pak popisována jako heterodoxní jev a ženy byly tlačeny k respektování oficiálního církevního stanoviska, které bylo podpořeno vypracovanou argumentací odvozenou z příznačných vlastností ženského těla. |