Post-socialistická transformace základních škol – procesy, příběhy, dilemata
- Kód projektu
- GA20-11275S
- Období řešení
- 1/2020 - 12/2022
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Grantová agentura ČR
- Standardní projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
- Filozofická fakulta
Cílem projektu je prozkoumat a komplexně popsat každodenní život základní školy a jeho proměny v období post-socialistické transformace. Historicko-pedagogický výzkum je založen primárně na metodě orální historie, jejímž prostřednictvím budou získána data o proměnách každodenního života školy, ale také o životě a práci klíčových aktérů transformace – učitelů. Metoda orální historie je doplněna studiem dostupných dobových dokumentů. Řešení projektu je ukotveno v historiografickém přístupu dějin každodennosti, který čerpá řadu inspirací ze sociální antropologie. Hlavním výstupem projektu bude odborná monografie.
Publikace
Počet publikací: 9
2021
-
Czechoslovak primary schools at the time of the fall of communism - eyewitness testimonies
Rok: 2021, druh: Další prezentace na konferencích
-
Každodenní život venkovských základních škol na jižní Moravě během post-socialistické transformace
Národopisný věstník, rok: 2021, ročník: 80, vydání: 2
-
Mezi perestrojkou a transformací: Pohled do života škol v době sametové revoluce
Rok: 2021, druh: Další prezentace na konferencích
-
Post-socialistická transformace základních škol ve vzpomínkách učitelů : Jak se ptát na změny v každodenním životě?
Rok: 2021, druh: Další prezentace na konferencích
-
The reform that never happened : The final proposal for education reform before the fall of communism in Czechoslovakia
Rok: 2021, druh: Další prezentace na konferencích
-
Vzdělávací systém a československá verze přestavby (1987-1989) : analýza, kritika a návrhy na reformy v kontextu ideologie a krize
Studia paedagogica, rok: 2021, ročník: 26, vydání: 3, DOI
2020
-
Czech rural communities and late socialism : threat, continuity and sustainability
Rok: 2020, druh: Další prezentace na konferencích
-
Jahnke, H., Kramer, C., Meusburger, P. (eds.): Geographies of Schooling (recenze)
Rok: 2020, druh: Recenze
-
Transformace základních škol po roce 1989 pohledem učitelů
Rok: 2020, druh: Další prezentace na konferencích