Okruhy k závěrečné zkoušce
l. Speciální pedagogika, její vymezení, speciální pedagogika a její
vztah k teoriím pedagogika, psychologie, medicíny, sociologie.
2. Pojem defekt a defektivita, orgánové a funkční defekty (příklady),
hlavní znaky defektivity, defektologie a její obsahové zaměření.
3. Etiologie orgánových a funkčních defektů (vývojové vady, nemoci,
traumata, poruchy sociálních vztahů a emocionálních vazeb).
4. Charakteristika jednotlivých pedií (somatopedie, optopedie,
logopedie, psychopedie, etopedie, surdopedie), dělení podle druhů postižení a
hloubky postižení:
5. Metody speciální pedagogiky, speciálně pedagogický výzkum, vstupní,
průběžná a výstupní diagnóza, anamnestická metoda, metoda analýzy výsledků
činností.
6. Metody terapeutické (nápravné, regulační), metoda reedukace,
kompenzace, rehabilitace, monosenzoriální a multisenzoriální přístup, role
duševní hygieny.
7. Vývoj a výchova handicapovaných, determinace vývoje (dědičnost, prostředí),
frustrace, stres, psychická deprivace, vadná výchova - nadměrně ochranitelská,
nadměrně přísná tvrdá, vývojová specifika handicapovaných.
8. Zaměření speciální výchovy; pojem speciální výchova - její zaměření,
zdravotní výchova, pohybová výchova, rozumová výchova, estetická výchova,
jazyková výchova, pracovní výchova.
9. Kombinované vady, vymezení, jejich příčiny, klasifikace
kombinovaných vad a jejich příčiny, výchova a vzdělávání dětí s kombinovanými
vadami, typy zařízení pro jedince s kombinovanými vadami.
10. Socializace ve speciální pedagogice, stupně socializace,
(integrace, adaptace, utilita, inferiorita, možnosti socializace s ohledem na
typ postižení a věk jedince.
11. Vyšetřování defektních jedinců, vyšetření obecné a speciální,
obecné zásady vyšetřování
l2. Speciálně pedagogická prevence, zaměření prevence, prevence defektů, prevence defektivity (poradenská zařízení, osvětová činnost).
13. Obecné principy psychického vývoje, stadia vývoje osobnosti podle
Eriksona, vývojové vady, typy, vývoj opožděný, předčasný, omezený, narušený,
scestný,.
14. Vývoj dítěte, období; kdy došlo ke vzniku defektu, genetický základ, vývoj CNS, vytváření vazby na osobu, která o dítě pečuje, vpečeťovací období, vliv rozvoje smyslů na psychiku.
15. Handicapované dítě ve školním věk, děti ohrožené defektivitou, postižené děti v kolektivu zdravých (výhody, nevýhody), příčiny neúspěchů ve škole (školní nezralost, vady, nemoci, rodina, didaktogenie, stres).
16. Výchova
handicapovaného dítěte v rodině, letální nemoc v dětském věku, reakce rodiny,
chronicky nemocné dítě.
17. Školní a
speciální pedagogické poradenství, obsah,
metody, poradenské instituce, příklady, speciálně pedagogická centra,
pedagogicko-psychologické poradny a další.
Literatura:
Monatová, L. : Pedagogika
speciální. MU, Brno 1995.
Langmeier, J., Matějček, Z. :
Psychická deprivace v dětství. SZN, Praha 1969.
Říčan, P., Krejčířová, D. a kol.:
Dětská klinická psychologie. Grada Publishing, Praha 1995.
Vítková, M.: Kapitoly z úvodu do
speciální pedagogiky. MU, Brno 1992.
Hrabal, V.: Pedagogicko
psychologická diagnostika žáka. SPN, Prahy 1989.
Nakonečný, M.: Psychologie
osobnosti. Academia, Praha 1995.
Sovák, M.: Nárys speciální
pedagogiky. SPN, Praha 1986.
Hartl, P.: Psychologický
slovník.Budka, Praha 1993.
Matějček Z.: Praxe dětského
psychologického poradenství. SPN, Praha 1991.
Fontana: D.: Psychologie ve školní
praxi. Portál, Praha 1997.
Nakonečný, M. : Motivace lidského
chování. Academia, Praha 1997.
Vágnerová, M.: Psychologie
problémového dítěte školního věku. Karolinum, Praha 1997.
Nakonečný, M.:
Encyklopedie obecná psychologie. Academia, Praha 1997.
Bertrand, Y. :
Soudobé teorie vzdělávání. Portál, Praha 1989.
Průcha, J.: Moderní pedagogika.
Portál, Praha 1997.
Poslední aktualizace: 2000-12-04