nová adresa: http://ivo.pezlar.com/logika101/
Začínáme: Logika 101
„Je to logické.“ „Byl to jen další logický krok.“ „Má to svoji vlastní logiku.“ „Chováš se nelogicky.“... Tyto a jim podobné fráze slýcháme takřka denně. Co to ale vůbec je ta logika a k čemu je nám dobrá? To jsou otázky, které by měl být čtenář schopen sám zodpovědět po přečtení tohoto textu.
1. První krůčky
Nejobecněji řečeno, logika je disciplína, která se zabývá usuzováním, resp. platnými úsudky. Úsudky se obecně skládají z výroků neboli tvrzení. Začneme odspodu a postupně si představíme, co je výrok, argument a nakonec, co je platný argument.
1.1 Výroky
Zjednodušeně řečeno, výrok je každá věta (ať už napsaná nebo proslovená), u níž má smysl prohlásit, že je buď pravdivá, nebo nepravdivá. Příkladem výroku je tak např. tvrzení
- Alenka stojí vedle stromu.
- (a) Gepard je nejrychlejší suchozemské zvíře.
- (b) Nejvyšší hora světa je Mont Blanc.
- (c) 5 + 7 = 11.
- (d) Pro každé sudé číslo platí, že je dělitelné dvěma.
Obecně tedy můžeme říci, že máme dvě velké skupiny výroků, a to pravdivé a nepravdivé. Do té první skupiny patří např. (a), (d). Mezi nepravdivé výroky spadá např.(b) a (c).
A samozřejmě ne každá věta je tvrzením. Například:
- (e) Otevři okno!
- (f) Kolik to stojí?
- (g) Ať se ti daří.
- (h) Příští pátek bude pršet.
- (i) x je menší než 5.
To jsou všechno nepochybně věty, ale už ne tvrzení. Rozkazovací věty jako (e) nejsou výrokem, neboť nemá smysl mluvit o pravdivosti či nepravdivosti rozkazů (rozkazovacích vět). Stejně tak je tomu i v případě tázacích vět jako (f) a vět přacích jako (g). Ani budoucí věty jako (h) nelze považovat za výroky, jelikož — jednoduše řečeno — neznáme budoucnost. Mohli byste namítnout: copak si nestačí počkat do příštího týdne, a teprve potom rozhodnout, zda je tato věta pravdivá, nebo ne? Bohužel ne, protože pak bychom ohodnocovali výrok „Tento pátek prší.“, nikoli původní „Příští pátek bude pršet.“
A nakonec ani v případě (i) nemá smysl mluvit o pravdivosti, protože nevíme, co se za proměnou x skrývá. Pokud dosadíme např. číslo 2, věta (i) už bude (pravdivý) výrok, ale pokud dosadíme např. číslo 7, už to bude výrok nepravdivý. Jinými slovy, věta (i) je pravdivá, nebo nepravdivá v závislosti na tom, co dosadíme za neznámou x. Takže dokud nevíme, co máme dosadit, nemá smysl mluvit o pravdivosti této věty, a tudíž není výrokem. Ale pozor, věta „Pro každé celé číslo x platí, že x menší než 5.“ je už výrokem, jelikož má smysl se bavit o jeho pravdivosti.
2. Logické spojky
Doposud jsme se seznámili jen s tzv. jednoduchými neboli atomickými výroky. Atomické výroky jsou takové výroky, které neobsahují logické spojky. Odpovědět přesně na otázku, co jsou logické spojky, není jednoduché a zde se spokojíme se zjednodušujícím vymezením logických spojek jako určitých nástrojů sloužících ke vzájemnému spojování dvou a více výroku, popř. k jejich popření.
Pokud tak učiníme, tj. spojíme-li dva či více atomických výroků dohromady pomocí logických spojek, popř. popřeme-li nějaký výrok, dostaneme tzv. složené neboli molekulární výroky. Co jsou to tedy ty tajemné logické spojky? Určitě je dobře znáte, koneckonců každý z nás je (resp. jejich analogie v přirozeném jazyce) denně nespočetněkrát užívá. Mezi logické spojky se tradičně řadí:
- „a“ neboli konjunkce
- „nebo“ neboli disjunkce
- „ne“ neboli negace
- „jestliže …, pak …“ neboli implikace
- „právě tehdy, když“ neboli ekvivalence.
Logické spojky (někdy také nazývané jako výrokové spojky) tedy nejsou nic jiného než spojky mezi výroky. Ale pozor, přídavné jméno „logické“ tam není jen tak pro parádu. Zdaleka ne všechny spojky mezi výroky lze považovat logické. Uvažme např. spojku „protože“. Byť může být užita k propojení dvou a více výroků (např. „Alenka se bojí včel, protože ji v dětství pobodaly.“), vztah, který tím mezi výroky vzniká, není logický, ale spíše vysvětlující.
Zatím to může znít vše velmi složitě, ale když si to představíme na konkrétních příkladech, bude hned jasné, že o nic komplikovaného se nejedná. Pojďme tedy na to. Vezměme si např. výroky (a) a (d) a ze seznamu logických spojek vybereme např. konjunkci (pro lepší názornost ji vyznačíme tučně, což platí i pro další příklady). Když to dáme celé dohromady, dostaneme:
- (ad) Gepard je nejrychlejší suchozemské zvíře a pro každé sudé číslo platí, že je dělitelné dvěma.
Voilá! Máme svůj první molekulární výrok. Nebylo to tak těžké, že? Můžeme samozřejmě libovolně měnit jak logické spojky, tak i užité atomické výroky. Např.
- (bc) Jestliže nejvyšší hora světa je Mont Blanc, pak 5 + 7 = 11.
Výrok (bc) se vám může zdát na první pohled nesmyslný. Vždyť tu přeci není žádná spojitost mezi výroky (b) a (c)? Máte samozřejmě pravdu, ale implikace nevyžaduje žádnou souvislost mezi výroky, dokonce ani jejich pravdivost. Implikaci si představte spíše jako tvrzení libovolných podmínek, a ty si můžete vymyslet, jaké chcete. Může to znít poněkud zvláštně, ale běžně se s tímto přístupem setkáváme. Uvažte např. výroky jako „Jestli je tohle nejlepší film století, tak já jsem čínský bůh srandy.“ nebo „Jestli Sparta dnes vyhraje, tam sním svou čepici.“ apod.
A samo sebou, takovéto molekulární výroky můžeme dále spojovat s dalšími výroky (ať atomickými či molekulárními) a vytvářet tak další (a ještě složitější) výroky. Např. pokud spojíme dva molekulární výroky (ad) a (bc) dohromady pomocí spojky ekvivalence, dostaneme:
- (adbc) Gepard je nejrychlejší suchozemské zvíře a pro každé sudé číslo platí, že je dělitelné dvěma právě tehdy, když jestliže nejvyšší hora světa je Mont Blanc, pak 5 + 7 = 11.
Typ výroku se pak už ale nemění. Jinými slovy, ať je výrok složený ze dvou nebo sto výroků, pořád je to molekulární výrok.
3. Argumenty
Už jsme se seznámili s výroky (atomickými i molekulární), nyní jsou na řadě argumenty, které jsou z nich složené. Obecně řečeno, argument je jazykový prostředek, jehož úkolem je někoho o něčem přesvědčit (klidně i sebe sama, pak bychom mluvili spíše o úsudku). Argumenty se skládají ze dvou částí, a to předpokladů neboli premis a závěru. Premisy jsou obecně ta tvrzení, na kterých se s přesvědčovanou osobou shodneme, popř. které považujeme za pravdivé, závěr je pak to tvrzení, o kterém chceme tuto osobu přesvědčit. Jinými slovy, předpoklady jsou ty výroky, které mají podporovat či určitým způsobem zdůvodňovat závěr.
V běžném jazyce argumenty většinou rozpoznáme pomocí výrazů jako „z toho plyne“, „v důsledku toho“, „z toho vyplývá“, „takže“, „tudíž“, „tím pádem“, „tedy“ atp., které od sebe tyto dvě části, tj. premisy a závěr, oddělují. Např. „Tento vlak jede do Berlína. Berlín je hlavním městem Německa. Tudíž tento vlak jede do Německa.“
Uvažme ještě jeden příklad argumentu, tentokrát ve strukturovanější podobě, jaká je v logice zvykem:
- Premisa 1: Prší.
- Premisa 2: Jestliže prší, pak je mokro.
- Závěr: Je mokro.
Samozřejmě ne v každém argumentu je závěr logickým důsledkem premis. Uvažme např. následující úsudek
- Alenka upustila sklenici.
- Sklenice se rozbila.

Můžeme tedy shrnout, že závěr „Sklenici se rozbila.“ nevyplývá z premisy „Alenka upustila sklenici.“ Ale pozor, tento závěr už vyplývá z premis „Alenka upustila sklenici.“ a „Jestliže Alenka upustila sklenici, sklenice se rozbila.“ Čím se tedy vyznačuje logický důsledek? Stručně řečeno tím, že je nepředstavitelné, aby nastala situace, kterou popisují premisy, ale nenastala situace, kterou popisuje závěr.
Na druhou stranu, určitě bychom se také zdráhali označit úsudek výše za nelogický. V určitém smyslu je „logické“ předpokládat, že každá upuštěná sklenici se rozbije, jelikož většina upuštěných sklenic se skutečně rozbije. Zde je ovšem výraz „logický“ užit v odlišném smyslu. Doposud jsme se zabývali výhradně jen tzv. deduktivním usuzováním, které se vyznačuje právě tím, že pravdivost premis zaručuje pravdivost závěru. Argument výše je ovšem příkladem spíše tzv. induktivního usuzování, kdy premisy slouží pouze jako „dobrý důvod“ pro přijetí závěru, ale přísně (deduktivně) vzato, z nich nevyplývá. Fiktivní detektiv Sherlock Holmes se proslavil právě tímto typem usuzování (ačkoli Holmes k němu odkazoval jako k dedukci, jednalo se o indukci).
Uvažme následující Holmesovu úvahu:
Ovšem jistě nejen přívětiví lidé dostávají dary s věnováním, na venkov se z města odchází ne vždy jen z nedostatku ctižádosti a jistě není problém představit si ani takového člověka, který někde zapomene svoji hůl, i když není roztržitý. To, co zde tedy známý detektiv z Baker Street praktikuje, není dedukce, ale indukce.
Tímto typem úsudků, kdy premisy nezaručují pravdivost závěru, ale spíše ho jen naznačují, se zde zabývat nebudeme. Jsou nepochybně neuvěřitelně užitečné (koneckonců, drtivá většina našich každodenních úsudků jsou právě tohoto typu), ale v logice chceme mít obecně jistotu, že závěr je nutně pravdivý, pokud jsou pravdivé premisy, a tu nám induktivní usuzování bohužel nemůže poskytnout.
3.1 Platný argument
Pokud závěr argumentu vyplývá z jeho premis, řekneme, že je to deduktivně platný argument nebo krátce jen platný argument. Jinými slovy, platný argument je takový argument, kde je závěr logickým důsledek premis. Anebo ještě jinak: platný argument je takový argument, ve kterém není možné, aby byly premisy pravdivé a závěr nepravdivý. To znamená, že pravdivost premis zaručuje pravdivost závěru. Pokud to tedy shrneme, argument
- Alenka upustila sklenici.
- Sklenice se rozbila.
- Alenka upustila sklenici.
- Jestliže Alenka upustila sklenici, pak se sklenice rozbila.
- Sklenice se rozbila.
už je logicky platný argument. Rozdíl je tedy v tom, že zatímco v prvním případě můžeme přijmout pravdivost premis, ale odmítnout závěr (např. s námitkou „Co když ji upustila na trampolíně?“), v druhém případě již tuto možnost nemáme: pokud odsouhlasíme obě premisy, nezbývá nám nic jiného než souhlasit i se závěrem.
Neplatný argument je tedy takový argument, kde závěr nevyplývá nutně z premis. Všimněme si ovšem na první pohled poněkud podivné okolnosti. Uvažme následující úsudek:
- Prší.
- Jestliže prší, pak sloni létají.
- Sloni létají.

4. Krok směrem k formalismu
Vzhledem k tomu, že při posuzování platnosti argumentů nás nezajímá konkrétní pravdivost výroků, nemusí nás zajímat ani jejich význam, neboť je to právě význam, podle kterého posuzujeme pravdivost toho či onoho výroku. A pokud odhlédneme či abstrahujeme od významu jednotlivých výroků, zbude nám jen jejich forma.
Domluvme se tedy, že atomické výroky, resp. jejich formu, budeme reprezentovat pomocí malých písmen \(p, q, \ldots \) atd., kterým budeme říkat výrokové proměnné. To znamená, že výroky (a) až (d) můžeme zapsat pomocí formálních znaků jako \(p, q, r, s\). Ale pozor, nezapomínejme, že se jedná o výrokové proměnně, tj. pokud to nebude nijak blíže určeno, písmeno \(p\) může zastupovat jakýkoli výrok, tzn. nejen všechny z (a)–(d), ale i libovolný další výrok. Výrokové proměnné tedy zastupují blíže neurčené výroky. Pro jednoduchost o nich budeme občas mluvit prostě jako o výrocích, tj. ne vždy budeme říkat „výroková proměnná \(p\)“, ale někdy pouze „výrok \(p\)“.
Dále se domluvme, že logické spojky budeme zkráceně zapisovat pomocí následujících symbolů:
- „a“ neboli konjunkci budeme zapisovat jako \( \wedge \)
- „nebo“ neboli disjunkci budeme zapisovat jako \( \vee \)
- „ne“ neboli negaci budeme zapisovat jako \( \neg \)
- „jestliže …, pak …“ neboli implikaci budeme zapisovat jako \( \to \)
- „právě tehdy, když“ neboli ekvivalenci budeme zapisovat jako \( \leftrightarrow \)
Tím se dostáváme ke složeným neboli molekulárním výrokům. Složený výrok
- (ad) Gepard je nejrychlejší suchozemské zvíře a pro každé sudé číslo platí, že je dělitelné dvěma.
- \( p \wedge q\)
Zcela analogicky pak můžeme analyzovat
- (bc) Jestliže nejvyšší hora světa je Mont Blanc, pak 5 + 7 = 11.
Nyní zkusme odhalit formu následujícího úsudku (vzpomeňme si při tom, co jsme si pověděli o logických spojkách a že argumenty se skládají z výroků):
- Prší.
- Jestliže prší, pak je mokro.
- Je mokro.
- \( p \)
- \( p \to q \)
- \( q \)
Řekli jsme si, že tento argument, resp. argument této formy, je platný, pokud nemůže nastat taková situace, kdy jsou předpoklady pravdivé a závěr nepravdivý. Co to ale znamená, když řekneme, že \( p \) je pravdivé, nebo že \( p \to q \) je pravdivé v našem nově zavedeném formálním prostřední?
4.1 Pravdivostní tabulka
Jak už víme, základní a v podstatě i jedinou charakteristikou výroků je to, že mohou být pravdivé, nebo nepravdivé. Zavedeme si tedy dvě tzv. pravdivostní hodnoty, a to Pravda a Nepravda, zkráceně P a N, resp. \( 1 \) a \( 0 \), které budeme používat zde (rovněž se můžeme setkat i se značením T a F odvozeným od anglických ekvivalentů True a False). Pokud bude nějaký výrok pravdivý, přiřadíme mu hodnotu \( 1 \), bude-li nepravdivý, přiřadíme mu hodnotu \( 0 \).
Uvedli jsme také, že konkrétní pravdivostní hodnota toho či onoho výroku nás vlastně přímo nezajímá. Co nás ovšem zajímá je to, že každý výrok \( p \) může nabývat buď pravdivostní hodnotu Pravda, nebo pravdivostní hodnotu Nepravda. Tuto situaci si můžeme ilustrovat pomocí tzv. pravdivostní tabulky:
\( p \) |
\( 1 \) |
\( 0 \) |
Co se ale stane, když uvážíme složené výroky? Začneme nejjednodušším způsobem, jak vytvořit složený výrok, tj. s pomocí negace neboli záporu. Pravděpodobně dokážete velmi dobře odhadnout, jak se bude taková spojka chovat, resp. jak bude vypadat pravdivostní tabulka pro výrok \( \neg p \) , tj. pro znegovaný výrok \( p \):
\( \neg \) | \( p \) |
\( 0 \) | \( 1 \) |
\( 1 \) | \( 0 \) |
Pojďme dále zkusit zkonstruovat pravdivostní tabulku pro konjunkci. Jak asi málokoho překvapí, konjunkce bude pravdivá jen v tom případě, kdy budou pravdivé oba její členy (konjunkty):
\( p \) | \( q \) | \( p \wedge q \) |
\( 1 \) | \( 1 \) | \( 1 \) |
\( 1 \) | \( 0 \) | \( 0 \) |
\( 0 \) | \( 1 \) | \( 0 \) |
\( 0 \) | \( 0 \) | \( 0 \) |
Nyní uvažme složený výrok (resp. výrokovou formuli) \( p \to q \), který tvoří druhou premisu v našem argumentu výše. Kdy bude tento výrok pravdivý? Pověděli jsme si, že tento výrok budeme číst jako „jestliže \( p \), pak \( q \).“ To znamená, že \( q \) budeme chápat v určitém smyslu jako následek \( p \). Uvažme nyní už dobře známý výrok „Jestli prší, pak je mokro.“, který má právě tuto formu. Kdy bude tento výrok pravdivý? Výroková formule obsahuje dohromady dvě výrokové proměnné, budeme tedy muset uvážit celkem čtyři možné případy, kterou mohou nastat.
Uvažme první případ, a to že (1) oba výroky jsou pravdivé, tj. prší, a pak bylo mokro. V tom případě nám nezbývá nic jiného než říci, že i výrok \( p \to q \) je pravdivý. Nyní uvažme, že sice (2) prší, ale není mokro. V tom případě musíme prohlásit, že výrok \( p \to q \) není pravdivý. Co když ale (3) neprší, ale přesto je mokro? Ohrozí to nějak pravdivost formule \( p \to q \)? Samozřejmě že ne. Skutečnost, že je mokro, ale nepršelo, v žádném případě nepopírá výrok, že jestliže prší, pak je mokro jednoduše z toho důvodu, že tento výrok netvrdí, že jediný způsob, jak může nastat mokro je déšť. Nějaký šprýmař mohl například pokropit celou ulici vodou. Krátce řečeno, to, že nastal důsledek bez avizované příčiny, nevyvrací skutečnost, že by mohl nastat i s avizovanou příčinou, tj. s \( p \). A na závěr uvažme poslední možnost, a to že ani (4) neprší, ani není mokro. Nastane-li takový případ, můžeme prohlásit, že \( p \to q \) je pravdivé z analogického důvodu jako v předchozím případě, jelikož o situaci, kdy neprší, se původní výrok vůbec nezmiňoval, a tak absence deště nemůže ovlivnit pravdivost výroku \( p \to q \).
Tabulka pro implikaci by tedy vypadala následovně:
\( p \) | \( q \) | \( p \to q \) |
\( 1 \) | \( 1 \) | \( 1 \) |
\( 1 \) | \( 0 \) | \( 0 \) |
\( 0 \) | \( 1 \) | \( 1 \) |
\( 0 \) | \( 0 \) | \( 1 \) |
Toto zjištění je velmi užitečné, neboť příště, až narazíme na (pravdivé) výroky \( p \) a \( p \to q \), budeme vědět, že už můžeme rovnou tvrdit i nový výrok \( q \), jelikož z předchozích dvou nutně vyplývá. Tento poznatek můžeme dále zobecnit na všechny výroky: „Jestliže je pravda, že \( A \) a že \( A \to B \), pak můžeme tvrdit, že je pravda i \( B \).“, kde \( A \) a \( B \) nám zastupují libovolné výroky (tj. ať už atomické, nebo molekulární). To, co jsme nyní definovali, se obecně označuje jako odvozovací pravidlo, konkrétně odvozovací pravidlo vystupující pod jménem Modus ponens (krátce jako MP), popř. pravidlo odloučení, a schematicky se tradičně zapisuje jako
- \( A \)
- \( A \to B \)
- \( B \)
Vzpomeňme si např. na náš první argument:
- Prší.
- Jestliže prší, pak je mokro.
- Je mokro.
5. Užití a aplikace aneb od teorie k praxi
Seznámili jsme se se základními principy logiky (platný argument, logický důsledek, premisy, závěr, odvozovací pravidla...) a využitím formalismu, ale k čemu je nám to vše dobré? To se pokusíme demonstrovat na několika následujících příkladech.
5.1 Příklad I.
Uvažme následující argument:
- Brachiosaurus je sauropod.
- Jestliže je brachiosaurus sauropod, pak patří do řádu plazopánvích (Saurischia).
- Brachiosaurus patří do řádu plazopánvích.

Tento příklad pěkně demonstruje sílu a eleganci formálního přístupu. Můžeme totiž posoudit kvalitu daného úsudku, aniž bychom museli nutně znát význam všech použitých výrazů. To je obecně velká výhoda, neboť nemusíme být přímo odborníky v daném oboru, abychom byli schopni posoudit kvalitu argumentace. Můžeme si takto sami ověřit, zda závěr skutečně vyplývá z premis, anebo zda se jen někdo snaží např. vyvolat dojem promyšlené argumentace užíváním pro nás neznámých termínů.
5.2 Příklad II.
Uvažme následující logickou hádanku. Chceme zjistit, jestli Alenka spadla do králičí nory. Víme jen, že
- (i) Jestliže Alenka nespadla do králičí nory, nespadla do ní ani Barunka.
- (ii) Jestliže Cecilka spadla do králičí nory, pak do ní Barunka taky spadla.
- (iii) Jestliže Cecilka nespadla do králičí nory, pak Alenka spadla do králičí nory.
- (i') \( \neg a \to \neg b \)
- (ii') \( c \to b \)
- (iii') \( \neg c \to a \)

\( a \) | \( b \) | \( c \) | \( \neg a \) | \( \neg b \) | \( \neg c \) | \( \neg a \to \neg b \) | \( c \to b \) | \( \neg c \to a \) |
\( 1 \) | \( 1 \) | \( 1 \) | \( 0 \) | \( 0 \) | \( 0 \) | \( 1 \) | \( 1 \) | \( 1 \) |
\( 1 \) | \( 1 \) | \( 0 \) | \( 0 \) | \( 0 \) | \( 1 \) | \( 1 \) | \( 1 \) | \( 1 \) |
\( 1 \) | \( 0 \) | \( 1 \) | \( 0 \) | \( 1 \) | \( 0 \) | \( 1 \) | \( 0 \) | \( 1 \) |
\( 1 \) | \( 0 \) | \( 0 \) | \( 0 \) | \( 1 \) | \( 1 \) | \( 1 \) | \( 1 \) | \( 1 \) |
\( 0 \) | \( 1 \) | \( 1 \) | \( 1 \) | \( 0 \) | \( 0 \) | \( 0 \) | \( 1 \) | \( 1 \) |
\( 0 \) | \( 1 \) | \( 0 \) | \( 1 \) | \( 0 \) | \( 1 \) | \( 0 \) | \( 1 \) | \( 0 \) |
\( 0 \) | \( 0 \) | \( 1 \) | \( 1 \) | \( 1 \) | \( 0 \) | \( 1 \) | \( 0 \) | \( 1 \) |
\( 0 \) | \( 0 \) | \( 0 \) | \( 1 \) | \( 1 \) | \( 1 \) | \( 1 \) | \( 1 \) | \( 0 \) |
Jak se můžeme přesvědčit, v tabulce se nenachází takový řádek, ve kterém by \( a \) mělo hodnotu \( 0 \) a všechny premisy \( \neg a \to \neg b \), \( c \to b \) a \( \neg c \to a \) hodnotu \( 1 \). To znamená, že pokud tyto tři premisy budou pravdivé (a takový byl náš vstupní předpoklad), pak musí být pravdivé i \( a \), tj. Alenka doopravdy spadla do králičí nory. A skutečně, takových řádků se nám povedlo nalézt hned několik, konkrétně tři.
5.3 Příklad III.
Uvažme následující úvahu řeckého filozofa Platóna (cca 428 až 348 př. n. l.):
Ačkoli se tato rozvaha může na první pohled zdát složitá až matoucí, v jejím pozadí je celkem jednoduchá argumentační (logická) struktura, kterou si nyní zkusíme rekonstruovat. Začneme identifikováním a mírným parafrázováním klíčových výroků, poté je formalizujeme a sestavíme celý odpovídající argument.
V prvním kroku tedy extrahujeme jednotlivé premisy:
- Premisa 1: Jestliže je věc vždy jsoucí, nemá počátek.
- Premisa 2: Jestliže věc není vždy jsoucí, pak má počátek.
- Premisa 3: Jestliže lze chápat věc rozumem, pak je vždy jsoucí.
- Premisa 4: Jestliže lze vnímat věc smysly, pak není vždy jsoucí.
- Premisa 5: Svět lze vznímat smysly.
- Premisa 6: Jestliže má věc počátek, pak má nějakou příčinu.

- Závěr 1: z premis 4 a 5 vyplývá, že svět není vždy jsoucí.
- Závěr 2: z premisy 2 a závěrů 1 vyplývá, že svět má počátek.
- Závěr 3: z premisy 6 a závěrů 2 vyplývá, že svět má nějakou příčinu.
- 1) \( j \to \neg p \) / předpoklad
- 2) \( \neg j \to p \) / předpoklad
- 3) \( r \to j \) / předpoklad
- 4) \( s \to \neg j \) / předpoklad
- 5) \( s \) / předpoklad
- 6) \( p \to c \) / předpoklad
- 7) \( \neg j \) / 4., 5., MP
- 8) \( p \) / 2., 7., MP
- 8) \( c \) / 6., 8., MP
Krásná a jednoduchá ukázka užití MP v praxi. Jak se můžeme přesvědčit, i na první pohled poněkud kryptická pasáž stará více než 2000 let má v pozadí jednoduchou přímočarou logickou strukturu. Všimněme si, že jsme zde zužitkovali i poznatek z prvního příkladu, tj. nemusí nás trápit, když nevíme přesně, co Platón mínil termínem „jsoucí“, neboť platnost jeho argumentace jsme schopni zkontrolovat i bez této znalosti.
5.4 Příklad IV.
Doposud jsme uvažovali o \( p \) pouze jako o výroku a o symbolech \( 1/0 \) pouze jako o pravdivostních hodnotách Pravda a Nepravda. Není tu ovšem žádný důvod, proč se omezovat jen na tuto interpretaci. Co by se např. stalo, kdybychom \( p \) přestali pojímat jako výrok, který může být pravdivý, nebo nepravdivý, a místo toho jej chápali jako nějakou elektronickou součástku, kterou např. prochází nebo neprochází proud? Dnes už víme, co by se stalo: položili bychom základy rozvoje moderních počítačů schopných provádět úkony, o nichž se dříve myslelo, že jsou výhradně jen doménou lidí.
Ale ať to není jen teoretické povídání, pojďme se blížeji podívat na to, jak bychom mohli např. „naučit“ stroj používat logickou spojku „a“ neboli konjunkci. Ze všeho nejdříve se musíme seznámit s elektrotechnickou součástkou, které se říká elektromagnetické relé. To se skládá se z dvou obvodů, řídícího a řízeného. Říkejme jim Alfa a Beta. Řídící obvod Alfa spíná a přerušuje řízený obvod Beta. Obvod Alfa obsahuje cívku s jádrem z magneticky měkké oceli (tj. nezůstává trvale zmagnetizována). V její blízkosti je pohyblivá kotva rovněž z magneticky měkké oceli (viz obr. 1). Sepne-li se řídící obvod, cívkou začne procházet proud (řekněme o napětí 6 V), jádro se zmagnetizuje a přitáhne k sobě kotvu. Konec kotvy k sobě přitlačí pružné jazýčky spínače řízeného obvodu, a začne jím tak rovněž procházet proud (viz obr. 2).
Už víme, jak funguje relé, ale k čemu je nám to dobré? A co to má vůbec společného s logikou? To už uvidíme velmi brzy. Představme si nyní, že výrokové proměnné jako \( p, q, r \ldots \) nezastupují výroky, ale relé jako je to výše. To znamená, že \( p, q, r \) nebudeme číst jako výrok \( p \), výrok \( q \) atd., ale jako relé \( p \), relé \( q \) atd.
Dále jsme si také řekli, že relé se skládají ze dvou okruhů. Sepneme-li řídící obvod, zmagnetizuje se jádro a následně se sepne se i druhý, řízený obvod. To znamená, že relé v obvodu Alfa má vlastně dva možné stavy: zapnuto, nebo vypnuto. Přesněji, relé Alfa buď prochází proud, nebo neprochází. To ale přeci přesně koresponduje i s dalším aspektem výroků, tj. že mohou nabývat pouze dvě hodnoty: pravda, nebo nepravda. Analogicky, relé se může také nacházet ve dvou stavech: buď je sepnuté, nebo není.
Zjednodušíme si situaci a budeme uvažovat případ bez spínače, tj. obvod Alfa budeme spínat přímo přiložením 6voltové baterie a vypínat jejím odstraněním. V souladu s výše zmíněnou korespondencí si tedy předefinujme pravdivostní hodnoty \( 1 \) a \( 0 \), aby místo Pravda a Nepravda označovaly po řadě \( 6 \, \textrm{V} \) (= „zapnuto“) a \( 0 \, \textrm{V} \) (= „vypnuto“). Když tedy nyní řekneme, že \( p \) přidělíme hodnotu \( 1 \), máme tím vlastně na mysli, že relé \( p \) prochází elektrický proud o napětí \( 6 \, \textrm{V} \), a tím aktivujeme elektromagnet a v důsledku toho i řízený obvod.
Nyní si představme, že takováto dvě relé zapojíme sériově za sebe. Schematicky bude tato situace vypadat následovně:
Dvěma sériově zapojeným relé říkejme \( P \) a \( Q \), obě jsou zatím neaktivní. Dále předpokládejme, že vstupní \( R \) část řízeného obvodu je pod napětím 6 voltů, výstupní část \( S \) je zatím bez proudu (viz obr. 3). Co se stane, když přiložíme 6voltové baterie k řídícím obvodům s relé \( P \) a \( Q \)? Oba jazýčky se sepnou, a to znamená, že proud bude nerušeně protékat až k \( S \), které bude nyní už také pod napětím 6 voltů (viz obr. 4). Ve všech dalších případech, tj. baterii přiložíme jen k jednomu z relé nebo k žádnému, bude napětí u \( S \) vždy 0 voltů. Pokud bychom si to chtěli shrnout v přehledné tabulce:
\( P \) | \( Q \) | \( S \) |
\( 6 \, \textrm{V} \) | \( 6 \, \textrm{V} \) | \( 6 \, \textrm{V} \) |
\( 6 \, \textrm{V} \) | \( 0 \, \textrm{V} \) | \( 0 \, \textrm{V} \) |
\( 0 \, \textrm{V} \) | \( 6 \, \textrm{V} \) | \( 0 \, \textrm{V} \) |
\( 0 \, \textrm{V} \) | \( 0 \, \textrm{V} \) | \( 0 \, \textrm{V} \) |
Všimněme si, že tato tabulka přesně odpovídá tabulce konjunkce známé z dřívějška. Jinými slovy, obvod s dvěma seriově zapojenými relé vykazuje stejné chování jako bychom očekávali i u logické operace konjunkce.
Tímto jednoduchým způsobem lze tedy implementovat logickou spojku konjuknce. Obdobným způsobem pak můžeme sestrojit i negaci a disjunkci a za pomoci složitějších relé pak i další logické spojky.
6. Závěr
Tento text byl koncipován jako pouhá ochutnávka několika málo aspektů logiky, konkrétně tzv. klasické výrokové logiky. Rovněž třeba dodat, že velká řada témat, problémů a přístupů byla vynechána, a to málo, co zde bylo zmíněno, bylo velmi zjednodušeno. Naše příklady byly proto záměrně velmi různorodé, abychom demonstrovali co možná nejlépe široké pole působnosti logiky a ukázali, že jí nelze nikde uniknout. Kromě zmíněných oblastí má formální logika svoje místo např. i v matematice, informatice (umělé inteligenci, …), číslicové technice, lingvistice, právu, lékařství a dalších mnoha oborech, které si nárokují a vyžadují jasnost a přesnost. Logika je na nás zkrátka schopna vykouknout i z těch nejneočekávanějších míst, takže buďte vždy připraveni a ve střehu!
Citované zdroje:
- DOYLE, Arthur Conan. Příběhy Sherlocka Holmese [online]. Přel. V. Henzl, Z. Wolfová, J. Zábrana. V MKP 1. vyd. Praha : Městská knihovna v Praze, 2011 [2014-01-07]. Dostupné z WWW: <http://web2.mlp.cz/koweb/00/03/34/76/85/pribehy_sherlocka_holmese.pdf>
- DOYLE, Arthur Conan. Pes baskervillský [online]. Přel. J. Pachmayer. V MKP 1. vyd. Praha : Městská knihovna v Praze, 2012 [2014-01-16]. Dostupné z WWW: <http://web2.mlp.cz/koweb/00/03/34/76/91/pes_baskervillsky.pdf>.
- EINSTEIN, Albert. Autobiographische Skizze [online]. 1955 [2014-01-07] Dostupné z WWW: <http://philoscience.unibe.ch/documents/kursarchiv/WS99/Skizze.pdf>.
- NIETZSCHE, Friedrich. Radostná věda. Přel. V. Koubová. Praha : Aurora, 2001.
- PLATÓN. Timaios, Kritias. Přel. F. Novotný. 3. opravené vyd. Praha : Oikoymenh, 2008.
- Star Trek VI: The Undiscovered Country. Dir. Nicholas Meyer. Perf. William Shatner, Leonard Nimoy. Paramount Pictures. 1991.