Typologie výukových strategií podporující inkluzi ve vzdělávání

Roč.20,č.3(2015)
Studia paedagogica

Abstrakt
Příspěvek představuje výsledky výzkumného šetření, jehož cílem bylo z jistit, jaké proinkluzivní výukové strategie ve výuce učitelé využívají. Data byla získávána pomocí polostrukturovaných rozhovorů, které byly vedeny s učiteli ze škol oceněných certifikátem Férová škola. Výsledky analýzy zachycují typologii výukových strategií, která z dat vzešla. Prvním typem výukové strategie je strategie naučit alespoň minimum. Učitelé využívající tento typ upřednostňují frontální výuku, pracují se stropem žáka, což je proti principům inkluzivního vzdělávání. Učitelé využívající druhý typ výukové strategie nazvanou rozvoj pomocí berliček, preferují kombinaci metod a forem výuky. Vyžadují určité podmínky – berličky, které jim inkluzivní vzdělávání usnadňují. A třetí typ nazvaný rozvoj pomocí spolupráce dětí, je typický pro učitele přednostňující skupinovou práci. Tito učitelé cíleně pracují s různorodostí žáků. Jednotlivé typy výukových strategií, které respondenti deklarují, jsou v následujícím článku popsány v souvislosti s tím, jak oni sami vnímají inkluzi a domnívají se, jak žákům daná výuková strategie může pomoci.

Klíčová slova:
inkluze ve vzdělávání; výukové strategie; skupinová práce; frontální výuka

Stránky:
131–144
Reference

[1] Booth, T., & Ainscow, M. (2002). Index for Inclusion: Developing learning and participation in schools. New Redland: CSIE.

[2] Equity and Quality in Education: Supporting and Learning Environments: First Results from TALIS (2012). Paříž: OECD Publishing.

[3] Final Report: World conference on special Needs education: Access and quality (1994). Paříž: UNESCO.

[4] Horňáková, M. (2006). Inklúzia – nové slovo, alebo aj nový obsah? Efeta, 16(1), 2–5.

[5] Kasíková, H. (2005). Učíme (se) spolupráci spoluprací. Brno: AISIS.

[6] Kasíková, H., & Straková, J. (Eds.). (2011). Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Karolinum.

[7] Kolář, Z. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada.

[8] Kratochvílová, J. (2013). Kvalita inkluzivní školy: její hodnotová dimenze a podmínky (Habilitační práce). Dostupné z: https://is.muni.cz/do/rect/habilitace/1441/Kratochvilova/habilitace/Kratochvilova_habilitace_nahled.pdf

[9] Lechta, V. (2010). Základy inkluzivní pedagogiky: Dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál.

[10] Liga lidských práv (2009). Férová škola – podmínky: povinné. Dostupné z: http://ferovaskola.cz

[11] Lukas, J. (2012). Připravenost školy k inkluzivnímu vzdělávání. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.

[12] Michalík, J. (1999). Pohledy na inkluzivní vzdělávání zdravotně postižených. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

[13] Maňák, J., & Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido.

[14] Mittler, P. (2000). Working toward inclusive education. London: David Fulton Publishers.

[15] Pančocha, K., & Vítková, M. (2013). Analýza sociálních determinantů inkluzivního vzdělávání. Brno: Paido.

[16] Průcha, J., & Veteška, J. (2012). Andragogický slovník. Praha: Grada.

[17] Rogers, A. (2001). Inclusion and Diversity in the Early Years. London: Practical Pre-School Books.

[18] Strauss, A., & Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu: Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert.

[19] Švaříček, R., & Šeďová, K. et al. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Pravidla hry. Praha: Portál.

[20] Tannenbergerová, M., & Krahulová, K. (Eds.). (2010). Jak se stát férovou školou II. Brno: Liga lidských práv.

Metriky

223

Views

215

PDF views