Na úvodní stranu    
Na úvodní stranu Evropský strukturální fondPortál Evropské unieMinisterstvo školství, mládeže a tělovýchovy
O projektu
Připravované akce
Proběhlé akce
Výsledky & výstupy
Pro studenty
Kurzy
Knihovna
Lidé & kontakty
Partneři projektu
Ústav
pedagogických
věd

Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Kontakt:
Mapa serveru
Vyhledávání

Nastavit jako výchozí stránku
Přidat mezi Oblíbené


Vytvořilo:
Centrum biostatistiky a analýz
Webdesign:

Pro studenty

Idea projektu je následující: poskytnout absolventům takové odborné kompetence, které odpovídají aktuálním požadavkům trhu práce. Jmenovitě půjde o kompetence výzkumné a to s ohledem na jejich uplatnitelnost v organizacích a institucích zabývajících se výchovou, vzděláváním a sociální péčí, do nichž absolventi pedagogických oborů směřují.



Témata prací pro studenty - bakalářské i magisterské práce


  • Téma práce: Evaluace poskytované služby (kvalitativní výzkum):
    Organizace: Nízkoprahový klub Likusák (Ratolest) Webové stránky organizace

  • Téma práce: Program LATA
    Organizace: Ratolest Webové stránky organizace

  • Téma práce: Program Pět P
    Organizace: Ratolest Webové stránky organizace

  • Téma práce: Analýza vybrané služby poskytované organizací (kvalitativní výzkum):
    Organizace: Centrum volného času Lužánky Webové stránky organizace

  • Téma práce: záleží na domluvě
    Organizace: Centrum volného času Lužánky Webové stránky organizace

  • Téma práce: Muzikoterapie. Přínos z pohledu klientů (kvalitativní výzkum):
    Organizace: Hnutí humanitární pomoci Webové stránky organizace

  • Téma práce: Pracovní terapie z pohledu klientů (kvalitativní výzkum):
    Organizace: Hnutí humanitární pomoci Webové stránky organizace

  • Téma práce: Chráněné bydlení. Pohled očima klientů (kvalitativní výzkum):
    Organizace: Hnutí humanitární pomoci Webové stránky organizace

  • Téma práce: záleží na domluvě
    Organizace: Chráněné bydlení sv. Michaela pro lidi s mentálním postižením a autismem. Oblastní charita Brno. Webové stránky organizace

  • Téma práce: záleží na domluvě (evaluace kurzu, potřeby klientů, potřeby seniorů)
    Organizace: Centrum pro rodinu a sociální péči Webové stránky organizace

    Témata prací jsou určena pro bakalářské a magisterské diplomové i závěrečné práce. Studenti mají možnost si vybrat téma či organizaci z tohoto seznamu, nebo kontaktovat jinou neziskovou organizaci. Vedoucího práce si každý student vybere podle svého uvážení, nejlépe je však kontaktovat některého člena realizačního týmu projektu Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách.


    Další přínos pro studenty

    • Vznik distančního e-learningového kurzu: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách.

    • Vznik tří prezenčních kurzů pro bakalářské a magisterské studenty:
      Filozofie pedagogických a sociálních věd.
      Kvalitativní výzkum.
      Analýza kvalitativních dat.

    • Pořízení knihovního fondu odborné literatury zabývajícím se kvalitativním výzkumem a jeho zpřístupnění všem návštěvníkům knihovny Filozofické fakulty MU.

    • Spolupráce s neziskovými organizacemi jako potenciálními zaměstnavateli: Studentům jsou nabízena konkrétní témata pro jejich závěrečné bakalářské a magisterské práce na základě kooperace s neziskovými organizacemi. Díky tomu mohou studenti pracovat na konkrétním výzkumu přímo v praxi. Samotné téma práce může vzniknout několikerým způsobem: zaprvé jsou studentům nabízena témata na základě dialogu s neziskovou organizací, zadruhé si student po dohodě s neziskovou organizací vymyslí téma a požádá některého z řešitelů projektu o vedení práce na dané téma. Díky tomu studenti pracují na základě konkrétních požadavků praxe (NGO) přímo v terénu s použitím znalostí a dovedností získaných ve výuce.

    • Soustředěná podpora kvalitativního výzkumu v dílech studentů ÚPV.

    • Zakoupení několika diktafonů, jež budou k zapůjčení studentům Ústavu pedagogických věd pro jejich bakalářské, či magisterské práce.

    • Zakoupení multilicence programu ATLAS.ti (program nově nainstalován v ústřední knihovně FF, 1. patro - počítač B25).

    • Nainstalování programu TRANSCRIBER (česká verze) na všechny počítače v ústřední knihovně FF.



      Zapojené neziskové organizace a příklady řešených projektů


      Centrum pro rodinu a sociální péči Brno: Evaluace kurzu na zvýšení zaměstnatelnosti žen po rodičovské dovolené

      Zakázkou, kterou Centrum pro rodinu a sociální péči formulovalo, bylo prověřit efekty kurzu Moje zaměstnání je v mých rukou tak, jak je vnímají samy účastnice kurzu. Úkol zpracovávaly tři studentky magisterského studia, Eva Hajtrová, Jana Reichlová a Lenka Lakotová. V první fázi, kterou realizovaly všechny tři společně v rámci seminární práce ke kurzu Kvalitativní výzkum, sbíraly data prostřednictvím nestrukturovaného pozorování výuky v kurzu a hloubkové polostrukturované rozhovory s účastnicemi. Takto nasbíraná data potom analyzovaly a jejich materiál i analýza sloužily jako podklad k evaluační zprávě k tomuto kurzu.

      Přínos evaluace kurzu

      Centrum pro rodinu a sociální péči již před započetím spolupráce s námi disponovalo určitými evaluačními technikami. Jednalo se o dotazníky s otevřenými otázkami, které bylo jednak poměrně nesnadné jakýmkoli způsobem vyhodnocovat, jednak byly navržené tak, jak je běžné u kvantitativních výzkumných šetřeních, totiž že sledovaly, zda dochází k těm efektům, k nimž organizátoři kurzu zamýšleli dospět. Takto provedené dotazování však neumožňuje sledovat nepředpokládané pozitivní efekty, a především vůbec neumožňuje postihnout možné efekty negativní. V takto nastavené evaluaci například úplně unikne klíčový fakt, že ubezpečení o tom, že práce v domácnosti je cenná a užitečná, může generovat nechuť vrátit se na trh práce. Kvalitativní evaluace, která byla provedena, tak poskytla hlubokou a komplexní informaci o efektivitě kurzu. Tato informace navíc může v dalším kroku sloužit jako podklad pro vypracování nových dotazníků pro kvantitativní sběr dat. V současnosti jedna ze studentek, které se na šetření podílely, píše diplomovou práci, jejíž podstatou bude sumarizace a typologizace všech změn, k nimž u účastnic kurzu došlo. Druhá ze studentek potom v rámci své diplomové práce použije tyto výsledky jako podklad pro vytvoření nového dotazníku. Tento dotazník bude dále distribuován. První sběr dat, k němuž dojde na podzim tohoto roku, bude analyzován v dané diplomové práci

      Hodnocení zapojené organizace

      Mgr. Lenka Zemanová, projektová manažerky Centra pro rodinu a sociální péči, ke spolupráci uvedla: "Studentky (jmenovitě Jana Reichová, Lenka Lakotová a Eva Hajtrová) pod Vaším vedením provedly a zpracovaly kvalitativní šetření v našem vzdělávacím projektu na podporu žen vracejících se na trh práce a výsledek jejich činnosti je pro naši organizaci vysloveně přínosem. Jsme moc rádi, že spolupráce i nadále probíhá a naše organizace má možnost zjišťovat efekty svých programů na odborné úrovni ve spolupráci s Vaším ústavem."



      Národní centrum pro rodinu: Evaluace kurzu na zvýšení zaměstnatelnosti žen po rodičovské dovolené

      Škola jako centrum komunity: Zjišťování vzdělávacích potřeb v rámci lokální komunity.




      Desatero pro praxi aneb jak využít povinnost. Pavel Humpolíček, Alena Uhrová. Brno, 2006


      Publikace Desatero pro praxi aneb jak využít povinnost vychází z reálné situace studentů na Masarykově univerzitě, kteří stojí před otázkou výběru praxe, provází je realizací praxe a zaměřuje se rovněž na otázky uzavření praxe a její výstupy. Soustředí zejména na témata, která byla samotnými studenty a řešiteli formulována v úvodních fázích řešení výše uvedeného projektu.
      Text v plné verzi


      Poslední úpravy: 19.07.2007 
  •      Nahoru TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY