27. 2. 2002
- Dovoluji si zveřejnit začátek dopisu, který
obdržela komunita průhledných logiků.
>An upcoming research group on Points of View in Paris
(Institut
>Jean-Nicod,
CNRS, Ecole Normale Supérieure) would be interested to weave
>links with people in the TIL community, and beyond in the logical
>community, in order to reach at an adequate formalization of the logic of
>points of view.
Uvádím to kvůli zvýrazněnému jménu (není to žádné ořezávátko,
ta ENS, CNRS), abyste viděli, jak ti transparentníci pronikají i do
frankofonního světa.
- Tak to byste neuhodli, co jsem dnes prováděli.
Chystáme repre katedrovou publikaci, do které jsme chtěli dávat i
fotky našich obličejů, ale já neustále remcal, že to je pak buď
drahý tisk, nebo nekvalitní výsledek. Takže J. Š. sehnal kreslíře,
který nás namaloval ostrou linkou, která jde dobře od scanneru i z
tiskárny. Chodili jsme tedy do místnosti za sekretariátem, čekali
v čekárně jako u zubaře a nechali se nakreslit. Nebolelo to skoro
tak jako focení, jen to o trochu déle trvalo. Někdo si je podobný
více, někdo méně, legrační jsme asi všichni.
- Stránky s antickou filosofií se stále
obohacují. Zejména ten, kdo má před postupovou zkouškou, neměl
by váhat s návštěvou.
- Tedy normálně bych to neudělal, protože je mi jasné, že na Zeď
se píše v rychlosti, chvatu a často pod vlivem emoční zátěže,
která může zatemňovat jinak rozumnou mysl, ale když má někdo čas
na HTML vylepšování, tak by si snad ještě před tím mohl dát
pozor na "obyčejnější" vlastnosti textu. "Chca
nechca" tak musím sprdnout Ura ze Zdi. Určitě by bylo
lepší, kdyby v prvé řadě věnoval pozornost standardní úpravě
a pravopisu a teprve potom, ve zbylém čase, to vyšperkoval barvičkami
a fonty.
- Vyčistěte si boty. Když jsem ráno vyšel z domu, pozdě jsem si
všimnul, že mám zaflákané boty a celou cestu jsem myslel na to,
že si je musím při nejbližší příležitosti přelíznout
hadrem. Přicházím do budovy A a tam před vchodem si chlápek v
montérkách a předklonu pucuje botu. Přijdu do pracovny a tam už
je prof. P. H. a hádejte co dělá? Ohnut do oblouku, čistí si
botu. Něco je asi ve vzduchu, třeba to bude jaro.
26. 2. 2002
- Pokud nenavštěvujete hlavní stránku a jdete rovnou do bloku,
mohla by vám uniknout jedna důležitá informace - výzva. Tak zde
opakuji odkaz na ni.
- No jo, někteří se sotva vzpamatovali ze soboty a vyčistili krev
od kořalky a jiní už plánují podobně náročnou akci. Bohužel
se na ni musí brzy vstávat, a to je jen pro někoho. Kromě toho
rozvrhář mi dal cosi na čtvrtek (kdoví jestli už to tehdy věděl),
takže jsem ze hry.
- Chodby jsou zacpané studenty, kteří se již nemohli dočkat začátku
semestru a hned v prvních dnech zaplňují posluchárny a přilehlé
prostory a kdo tu náhodou není, tak ten sedí u počítače a vytěžuje
servery IS tak, že jejich odezva umožňuje zajít si po každém
kliknutí a) k Maximovi b) na děkanát c) na sekretariát d) jen tak
někam se protáhnout a do léta to lepší asi nebude.
25. 2. 2002
- Když zabrousíte do trvalek, najdete v nich zprávu ze sobotního
koštu, který pro nás dopadl velmi dobře. Tak moc jsme si zvedli
sebevědomí, že jsme na místě uvažovali o filosofickém koštu na
katedře. Pokud by se sešlo dost ochotných a soutěživých destilatérů,
mohli bychom posuzovat primární a sekundární kvality (Locke)
jejich ovocných substancí. Ne, hned na místě jsme se dohodli, že
destilát není substance, i když se tomu tak někdy říká. Ale
takové malé zamyšlení by už mohlo být součástí interního koštu.
Takže zvažte, zda byste přišli se svými vzorky, i když je to zatím
jen neučesaný nápad.
22. 2. 2002
- Ještě malá noticka na konec týdne. 0bčas se vyplatí zajít do
Maxima či jinam a posedět s některými profesory. To se dozvíte věci,
o kterých byste si ani v nejbujnějších archetypálních fantaziích
nemysleli, že jsou vůbec možné. A protože je pátek, nešlo ani
trochu o S. Šlo o divadlo. Ne, nic moc, žádná příhoda s pointou,
jenom si tak představte jednoho prof., který hrává neskutečné
bytosti, je k tomuto vlastně nějak (archetypálně) předurčen. Svědčí
o tom jeho dnešní vyprávění, jak hrál sněhuláka, protože jako
chlapec byl obézní. Svědci by mi asi potvrdili, že jeho vlastní
popis a podání jsou asi nereprodukovatelné a marně bych se tu snažil,
přenést sem něco z dané atmosféry.
- Tak to vidíte, borci (borkyně) shánějí po webu údaje o tom,
jak se koštuje slivovice, snad používají i sofistikované webové
vyhledávače (www.google.com),
ale že by se podívali po katedrových stránkách, to je nenapadne.
A našli by zde, že. Stačí kouknout do trvalek (viz ikonky nahoře).
Nebo použít fulltextové
vyhledávání na fakultním serveru.
- Já jen doufám, že se mi podaří se tam dostat, byť třeba se
zpožděním. Sobotní odpoledne budu totiž trávit v Bratislavě,
takže kdybych nebyl hned na začátku, tak si mne, prosím, ještě
neřaďte mezi ty, co něco zbuntují a pak sami nic. Budu se snažit
přijít. (Ostatně s J. P. soutěžíme a hájíme kořalečný
dech/duch katedry.)
21. 2. 2002
- V pátek 22.2.2002 od 20.00 do noci proběhne opět veřejná zkouška Nemour Bandu v
podzemí baru Marlyn (Lidická 53). Podléháte-li večerně-pátečním depresím, stavte
se aspoň na chvíli a možná zůstanete až do konce. rb
- Včerejší absolventi se nám pěkně opili a my jedeme dál. Pokud
nenavštěvujete pravidelně stránky s logikou,
tak tak občas učiňte, J. R. se snaží a už dávno se pouští do
věcí, které já již jen zpovzdálí registruji, ale moc neprožívám.
Jestli nám ho nepřejede autobus, tak by to mohl být budoucí
webmistr katedrových stránek. Samozřejmě pod mým ideovým vedením.
:-)
- Konečně se dnes neděje nic extra mimořádného (alespoň to není
v plánu) takže v klidu připomínám, že už tuto sobotu se koná košt
slivovice. Namažte chleba se sádlem, pokud nechcete platit zálohu
za štamprle, přineste si vlastní (2cl, prcek), zvolte vhodnou
strategii (prý je hodně vzorků) a vzhůru do Nového Lískovce.
20. 2. 2002
- Dnes se stavidla krvavých rybníků nezvedla a bylo to v pohodě.
Magisterské zkoušky udělali všichni (i ta naříkačka ze Zdi),
nikdo dokonce nedostal za tři. I ten závěr byl takový suchý.
-
toto mi přišlo mailem:
.. rád bych Tě/Vás upozornil že večer 20. února (=dnes) bude po celých 60 sekund čas daj v dokonalé symetrii. Číselný údaj vytvoří palindrom:
20.02.2002.20.02
k čemuž naposledy došlo 10. 01. 1001 v 10:01 A ježto čas má jen 23:59 hodin (je počítán modulo 24,00), k žádné další takové sestavě už nikdy při současném počítání času,
NEDOJDE.
Je to takové oblouznění cifrou,
která nic nevypovídá o událostech a skutečném stavu věcí, ale neškodí
to, tak co se tím nepobavit... A kt omu komentář z news:
A co 11.11.1111 11:11? Pripadne pro budoucnost 21.12.2112 21:12?
To nejsou vizualni symetrie?
19. 2. 2002
-
Po souborných zkouškách jako po výprasku. Sedm uchazečů, dvě
komise a výsledky? Komise ZKH 2:1, komise ŠHB(P) 2:2, tedy čtyři
odešli s nepořízenou, výborný nebyl nikdo, velmi dobrý jeden.
Dost bída.
17. 2. 2002
16. 2. 2002
-
Vidíte, že HTML funguje i na Zdi, ale zapomeňte na to, že bych
vytvářel nějaká další vylepšení. Pokud se nechcete stát
spoluautory, jak jsem vybízel dříve, ničehož nic se již nedočkáte.
-
Jsem rád, že A. J. ze mne sejmula podezření z těžké schízy
nebo dokonce z toho, že si sám plním Zeď, abych měl na co odpovídat.
Já jí za to zase veřejně slíbím, že jejího prozrazení nijak
nezneužiji. Ostatně celé podezření bylo zbytečné. Nebyl přece
problém, poznat předmětnou charakteristiku. Je několik způsobů:
-
Rukopis (není třeba být grafolog)
-
Textová analýza (není třeba být analytik)
-
Nějaký software - třeba podívat se do logu (není třeba být na ics)
-
Přiznání dotyčné (není třeba být nic)
-
:-)
-
A k dotazu A. J. Myslím, že nám křivdí, když v závorce naznačuje,
že snad úmyslně něco nezveřejňujeme, aby nás to nezavazavalo
(cit.: Je výhodné nestanovit žádná pravidla, protože pak se
nemusíte ničím řídit). 1. není pravda, že
nejsou stanovena pravidla. Pokud jsme opomenuli zveřejnit rozpis do komisí
(komise samotné zveřejněny samozřejmě jsou),
bude platit pravidlo vedoucího práce, které se stejně snažíme
maximálně dodržovat. 2. připomínám, že toto pravidlo je naší
dobrou vůlí, nikoli povinností a současně upozorňujeme, že
ne vždy je možné se jej stoprocentně držet. A vedoucí práce sedává v předem
dané komisi, takže k překvapení by mohlo dojít jen v případě
nehody, nevolnosti či živelné nespoutanosti. A témata a jejich
volba? U nás, na katedře filosofie si můžete ze čtyř témat
vybrat dvě třeba pět let předem a řádně se na ně připravit
(tedy ve Vašem případě to není docela pravda, protože když jste
byla v 1. r., ještě toto neplatilo, ale i tak bylo času dost) . Většinou
ale stejně dojde k překvapení, jenže překvapená je komis z toho,
jaká je to katastrofa.
15. 2. 2002
-
Předně děkuji neznámému přispěvateli ze Zdi za ten link na
web, kde Umělá Inteligence uhodne, na co myslíte. Tedy není to úplně
tak, ale asi znáte tu hru na otázky a odpovědi, kdy je úkolem
pomocí zjišťovacích otázek se dobrat k tomu, co poctivě odpovídající
má na mysli. Zkusil jsem, doporučuji. Skončil jsem s ním u 29. otázky,
kdy stroj hádal kolibříka a já měl na mysli netopýra. Na to, že
jsem mu párkrát zalhal, docela dobrý výsledek :-).
-
Ad Ne-Já jenom pár poznámek. Nejsa fyzik, nezařadil jsem do
knihy obtížné pasáže z fyziky. Pokud to tak někdo vidí, podléhá
optickému klamu. Nejde mi o to, aby studenti filosofie pochopili, o
co dnes jde ve fyzice. To není naším cílem. Nabízím jisté
komentáře toho, co může z některý poznatků moderní vědy vyplývat.
Jistě, že se to neobejde bez jistých minimálních znalostí, ale
chcete odsoudit filosofa do role naprostého ignoranta, který je
schopen kdykoli kdekoli sednout a bez sebemenší znalosti začít
plkat na jakékoli téma? Ano, lpím na odborných termínech, ale
nikoli proto, že jsou fyzikální. Nebo chcete vyčítat Aristotelovi
a jeho vykladačům, že lpí na odborných termínech? Nebo to snad
není filosofie? A těžko mohu souhlasit s tím, že "dávno
jsou již doby, kdy byla filosofie s fyzikou těsně provázána",
ale to by asi bylo na delší debatu. Ale jinak se těším na další
krok v odhalení oponentky ze Zdi.:-)
14. 2. 2002
-
Plno schůzování tento týden mi nedovolilo nějak příliš se věnovat
bloku, takže jsem ani nestihl okomentovat, že jsem vyměnil Zeď za
novou, kde nyní můžete použít některé HTML tagy, pokud o to
stojíte, ale nikdo k tomu samozřejmě není nucen. Obsah starších
Zdí je v archivech.
-
Za týden je v sobotu košt slivovice. Viz Aktualita na hlavní stránce,
tam se dočtete kdy a kudy, čím a jak. Ostřílení borci také vědí,
že je dobré s sebou vzít chleba, bude-li se sádlem, tím lépe,
nebo škvarky apod. Na místě lze sice podobné věci zakoupit, ale bývají
rychle pryč.
12. 2. 2002
-
Poslal mi J. P. intranetovou poštou
takovýto nářek: Josefe, nestanovíme někde na stránkách oficiálně, že veškeré seminární, zápočtové, souborné a diplomové práce musí být napsány bez závažných gramatických chyb, jinak že nebudou přijaty? Nebaví mě už číst od prváků, že "atomisté zastřely" a "zavrhly", my jsme "degradovaly", že v duši jsou protiklady a ona může "mezi nimy volit" a spojovat se "s různými těli" (nemluvě o psaní čárek a teček). Je to někde stanoveno nebo ne?
Samozřejmě, že je stanoveno, že písemné práce musí jazykově a formálně
odpovídat normě. Vlastně stačí takové práce vracet jako
nevyhovující. Tak si, sakra, dávejte pozor. Nejen při akcích S.
Občasná chyba se jistě dá omluvit (musím bránit i sám sebe),
ale aspoň reagujte na upozornění.
-
Ten, Kdo Se Podepisuje Skeptické Já Pana JOKRA se ve
svém nářku mýlí. Můj naříkavý výčet toho, co by měli
studenti umět zdaleka nebyl samozřejmě úplný. Klidně bych mohl
nahradit uvedená spojení výrazy substance, sublunární, přirozený
pohyb a celkové vyznění mého nářku (a vlastně varování) by se
nezměnilo. Jenže výrazy, po kterých Ten, Kdo Se Podepisuje Skeptické
Já Pana JOKRA lítostivě pokukuje, byly předmětem Ontologie I,
tudíž jejich znalost již předpokládám a nepotřebuji za nutné
zdůrazňovat nezbytnost umění s nimi nakládat. A u těch nových
zdaleka nejde o jejich vyjmenování, ale o správné použití. A to
se dá zjistit například tím, když někoho požádám, aby je správně
aplikoval na historický materiál, který již má být zvládnut.
Nevím, kde dotyčný přišel na to, že student tomu nemusí rozumět.
Samozřejmě nevylučuji, že mne někdo mohl někdy obelstít a projít
s nadřenými průpovídkami, ale nespoléhal bych se na to. Proto
bych naopak já radil studentům, aby se závěrečnou radou Toho, Kdo
Se Podepisuje Skeptické Já Pana JOKRA neřídili. Ať už má
v této věci pravdu kdokoli, radit někomu, aby studium odfláknul
jako básničku, mi nepřipadá echt.
-
No a pokud jde o nářek staré vrby, z velké části (té
která se týká kvalitatitvní analýzy nářků) bych souhlasil,
pokud jde o zprovoznění knihovny, bylo to řečeno již dříve a
zatím k tomu není co dodat, a v případě dvorečku stále ještě
zbývá naděje, neb stromky se v zimě nesázejí. S tím je třeba
počkat na jaro. Ale možná opravdu nezaškodí zanaříkat trochu s
předstihem, protože v červenci už bude zase pozdě.
-
No a ta prkotina s barevným psaním na Zdi? Jestli to někomu
opravdu tak moc vadí, nechť sedne, nastuduje php (viz stránky LVT,
na kterých najde návody) a napíše skript, který bude Zeď
obsluhovat. Nechť při tom vezme v úvahu, že další budou chtít
umisťovat vedle své přezdívky ikonu, také by bylo dobré třídit
témata nářků a odopovědi na ně do stromové struktury, mít možnost
odpovídat na konkrétní nářek, nechat si vyhledat a zobrazit jen
zvolenou část této struktury a pár dalších vylepšení. Velmi rád
to pak použiji a dotyčný se bude moci těšit z nápisu v patě stránky
"Díky ©??4".
-
Jo, a abych nevynechal Toho, Který Se Podepisuje Velkorysé Já
pana JOKRA , tyto linky, které uvádí, jsou dobře pro první
informaci použitelné (díky za ně):
11. 2. 2002
-
Ad identity na Zdi. Záleží na každém, jak se podepíše a tudíž
je možné se vydávat za někoho jiného. Prostě to vemte na vědomí,
nic se na tom měnit nebude, stačí když nebudete podpisům tak bezvýhradně
věřit. Máte tak alespoň příležitost uplatnit své schopnosti
textové analýzy.:-) Ostatně Zeď není diskusní klub.
8. 2. 2002
-
Z téže Zdi se dnes dozvídáme, že utopenci jsou snad již
konzumováni, možná i zkonzumováni. K ochutnávce tedy nedošlo, což
je opravdu politováníhodné.
-
Na chodbě jsou stále nějaké fronty těch, kteří dychtí po
tom, aby mohli vyjevit své znalosti svým velkým učitelům. Mnohdy
se tu dá sotva projít, zúčastnění vášnivě diskutují do
poslední chvíle, než se ozve "tak pojďte další" na všech
možných místech, dveře nedveře. Nediskutují ale všichni, jsou
tu i zamlklí introverti, někteří s totálně nepřítomným
pohledem, takže chci jen upozornit procházející chodbou - raději
se vyhýbejte, nespoléhejte na své postavení, tituly a jiné
ohledy...
7. 2. 2002
-
Zdá se, že kuchařka on-line má větší ohlas než třeba
rozvrh. Na Zdi se dozvídáme, že buřty už jsou naložené, jenom
jsem nějak přehlédl informaci, kdy dostaneme ochutnat.:-) Teprve
pak je možné se rozhodnout, zda propůjčit místnosti pro nějaké
buřtonakládání a buřtobraní.
6. 2. 2002
-
Zatímco někteří řeší na Zdi kulinářské problémy stran česneku
a jeho síly, v kabinetech se odehrávají genocidy. V ontologii to
dnes až do 1130 vypadalo, že výsledek bude s nulou, ale za stavu
6:0 se to podařilo zlomit a nakonec to skončilo 6:2. I tak se ovšem
zaplnil opravný termín až po okraj, ale jestli ani při něm někdo
nebude vědět co je to ten Bertallanfy zač, jak lze klasifikovat
systémy, či jak se mají neeukleidovské geometrie ke Kantovu
apriori, co to znamená homogenita a isotropie, v čem je Aristotelův
svět anisotropní aj., tak bude mít opět smůlu. Jo, možná kdyby
se zkoušelo 2. 2. 2002 nebo 22. 2. 2002 mohla by třeba být i nějaká
dvojka. Takhle jich 6 dostalo šestku. :-(
5. 2. 5002
-
Pokud jde o mezifakultní synchronizaci rozvrhů, tak to, jistě chápete,
není v kompetenci katedry a ani to nemůže být dílem jedné
fakulty, ale univerzity. Pamatuji-li se dobře, v AS MU se o tom
diskutovalo (zdroj news: cz.muni.senat), ale nevím, s jakým výsledkem.
4. 2. 2002
-
Vyjádření katedrového rozvrháře k nářkům ohledně rozvrhu (doplnění k vyjádření už uvedenému):
Každá katedra má pro každý ročník přiděleno jedno dopoledne a jedno odpoledne, v nichž musí být áčkové kredity pro daný ročník (vyučující si může vybrat jen mezi dopolednem a odpolednem podle svého obvyklého denního - a nočního - režimu). Zbylé volné hodiny ve všech dnech se doplňují béčkovými a céčkovými kurzy, které nejsou vázány na určitý ročník, a proto u jejich zařazení už mohou hrát roli ty faktory, které zmiňuje doc. Krob.
A co z toho a z kapacitních omezení vyplývá pro studenty? S áčky by neměl být na žádné katedře problém, tam se omezení nestanovuje. A na béčka máte další rok, a když neuspějete, tak ještě další... a tak dále, dokud nenasbíráte potřebný počet kreditů. A jedna rada ad hoc pro historii (možná nejen pro ni) - otevřít si několik oken prohlížeče už před půlnocí, a potom jenom přecházet z jednoho okna do druhého a registrovat se třeba v 0:00:50, a ne až v 0:12... Zní to sice cynicky, ale lepší to už nebude.
-
Víkend s údajně magickým dnem 2. 2. 2002 je za námi, někteří
si ho užívali diskusí na Zdi okolo noh, no budiž jim přáno. Jsem
zvědav co přinese pátek 22. (ostatně ani středa 20. by neměla ujít
pozornosti), který bude na dvojky ještě bohatější. Kdo ví,
jakou konvencí je měření času, zůstává v klidu.
-
Ad kapacita v rozvrhu: Nikdy jsem to nedělal, jenom jsem šel párkrát
okolo, když se rozvrh sestavoval, ale můžu potvrdit, že to nebývá
žádná velká legrace. Jen si to vemte na naší katedře. Em. prof.
P. M. může jen ve čtvrtek odpoledne a v pátek, prof. P. H.
nemůže ve čtvrtek a někdy v pátek, občas se stane že ani v úterý
a někdy bývají přednášky CEFRESu i v pondělí, prof. J. Z.
nerad odpoledne, protože to musí stihnout k řezníkovi, doc. J. K.
je zase spíše noční pták a v 7.30 by na přednášce blábolil ze
spaní, doc. I. H. raději jen dopoledne, neb má na starosti maminku
a Ditu (to je kníračí fena)... a i když to jsou jen osobní důvody,
které lze zlomit a dotyčné v případě nouze nejvyšší přemluvit,
přece jen, jak sami uznáte, jsou rozumné a je dobré je vzít v úvahu.
Ale pak existují jakési bloky výuky - půldny, které jsou přidělené
daným oborům a musí se naplnit. U historiků tomu nebude
jinak. Jo a někteří také učí i na jiných školách, jezdí
po republice, což z fakultního rozvrhu nepoznáte a všichni mají
kromě pedagogických i další povinnosti. No a pak je také asi
pravda, že mnoho lidí by nejraději učilo jen ve středu od
11 do 13, ale na druhou stranu už dávno pryč jsou doby, kdy bylo
neslušné učit v pátek a v pondělí dopoledne. Jinými slovy, nemůžu
říci, zda to, co potkalo Báru, je vina systému nebo pohodlnosti
jeho uživatelů, protože neznám všechny ty faktory, které vyústily
v daný stav.
1. 2. 2002
-
Milá Báro, zanechejte vší naděje na změnu pseudosystému,
kapacitní omezení je použito právě z důvodů omezení kapacity
:-), protože do některých poslucháren se více lidí nevejde
a s tím nic nenadělá ani sebeinteligentnější systém. A
to, že je tam plno pár minut po půlnoci, je jen příjemnější -
podle mého - obdoba fyzické fronty. Doufejte jen v to, že FF získá
více poslucháren. Bojím se jen, že než se to stane, Vám už to
bude šumafuk.
|