Oddělení PP  |  12/2023
4. 12. 2023, 11:05  |  English

Aktuálně otevřené výzvy

Očekávané výzvy

Workshopy/akce

Důležité informace

  • Záznam a prezentace: Národní informační den ke grantům ERC.
  • TC Praha: nová videa Jak vyplnit finanční výkazJak vyplnit finanční výkaz.
  • V suterénu budovy J začala stavba nových pracoven doktorandů financovaná z projektu OPJAK MUNI4PhD, r.č. CZ.02.01.01/00/22_012/0008113. Stavební práce potrvají do začátku příštího roku. Rekonstrukcí prostor vzniknou tři místnosti, ve kterých budou umístěna nová pracovní místa, a to jak formou pevných pracovních míst pro studenty na delší dobu, tak i sdílených pracovních míst, na kterých se budou studenti střídat.
  • Termín odevzdání vyúčtování k projektů NAKI III je 25. 1. 2024. Řešitelé dostanou všechny informace emailem.
  • Termín odevzdání průběžných a závěrečných zpráv projektů TAČR je 30. 1. 2024. Řešitelé dostanou všechny informace emailem.
  • GAČR vyhlásil výsledky soutěží se začátkem řešení v roce 2024. Spolu s dříve vyhlášeným úspěšným projektem JUNIOR STAR dr. Martina Langa budou od ledna realizovány Standardní projekty dr. Marcina Wągiela, doc. Jany Horákové, dr. Adriena Palladina a dr. Marty Filipové. Všem úspěšným navrhovatelům gratulujeme!

Zajímavé články

Data jsou když… aneb Rozumíme dobře tomu, co jsou data, informace, znalosti?

Při budování velkých výzkumných infrastruktur a shromažďování rozsáhlých vědeckých dat bychom měli mít neustále na mysli, s čím nakládáme, abychom nebyli překvapeni tím, co dostaneme. Přirovnáme-li vědce k pekaři, který peče koláče, potřebujeme kvalitní mouku, z níž za pomoci dalších přísad připravíme těsto, a toto těsto se stává základem výsledného koláčku. Vědec tedy shromažďuje kvalitní data (mouku), interpretuje je, tedy vytváří informace (těsto), a tyto informace zasazuje do kontextu stávajícího poznání, čímž vzniká vědecký poznatek (koláček).

Tato procedura mnohdy probíhá ve značném rozsahu neuvědoměle, neformalizovaně, za pomocí tzv. tacitních, tedy skrytých, nevyjádřených (a nevyjádřitelných) znalostí, takže pokus zachytit ji zcela komplexně je odsouzen k nezdaru. A takovou povahu má tento proces nejen v humanitních vědách, ale v libovolné oblasti lidského poznání. Snaha polapit tohoto ptáčka nutně skončí tím, že už nebudu zkoumat živoucího tvora, ale jen jeho mrtvolku. Ostatně tak skončily i cíle hledačů univerzálního jazyka (Raimundus Lullus, G. W. Leibniz a další) – a datoví analytici by si mohli vzít z jejich výsledků ponaučení.

Jedno z těchto ponaučení by mohlo znít takto: Zachyť nejen data, ale i všechny potenciálně užitečné okolnosti jejich získání, které jsou strukturovaně popsány tím, čemu se říká metadata a paradata. Příklad: Měřím-li teplotu vzduchu, zapíšu si do vědeckého deníku patřičnou hodnotu, např. 21,8. To jsou data (neboli údaj). K tomuto údaji musím doplnit několik dalších údajů (metadat), abych jej mohl interpretovat (tj. „vyrobit“ z něj informaci) a abych jej učinil znovupoužitelným pro jiné výzkumníky, třeba i ve vzdálené budoucnosti. Tedy zachytím jakou stupnicí, jakým přístrojem, kdy, kde, za jakých povětrnostních podmínek, v jaké nadmořské výšce, v jakém prostředí (město/krajina) jsem měřil. Těchto parametrů mohou být ve skutečnosti desítky, stovky nebo tisíce (!) ke každému jednotlivému údaji.

Zatímco data (coby záznam) a informace (coby význam) nacházíme formalizované v nejrůznějších informačních zdrojích, znalost (coby kontext) se nalézá poněkud jinde. A totiž v naší hlavě. Ve stále záhadném mikrokosmu jménem mozek se skrývá proměnlivá a u každého jedince odlišná reprezentace toho, čemu říkáme svět. To je také důvod, proč data a informace představují „jen“ nástroj – nástroj znalostního růstu jednotlivce, instituce, společnosti.

Autor textu: Mgr. Josef Schwarz, CIT FF MU

Kontakty

Oddělení výzkumu a vývoje lze kontaktovat na společném emailu veda@phil.muni.cz nebo můžete oslovit pracovníka/pracovnici dle jejich agendy. 

E-mail  veda@phil.muni.cz

© 2024
Masarykova univerzita