Kosmologie u předsókratiků


sipka Srovnání Ferekýdovy a Hésiodovy kosmogonie


Je zde patrný pokrok v myšlení. Vidíme určitou snahu odlišit látkové složky světa (zemi a atmosférické elementy) a také látku a tvořící sílu. V boji Krona a hada Ofionea (o němž podávají zprávu jiné zlomky z Ferekýda) lze snad vidět myšlenku, že současný světový řád se utvořil tak, že síly propasti byly svázány vlivem horních elementů.

Prazáklady světa jsou výslovně prohlášeny za věčné. Průběh stvoření světa je ovšem líčen zcela v mýtickém způsobu starších theogonií. Vykonává jej Zeus svou božskou mocí, nejsou hledány přirozené příčiny.

V myšlence, že Země bez pevné podpory se vznáší na tomtéž místě, se shoduje s Anaximandrem. A věčné bytí bez počátku, které připisuje svým třem prabohům, je jednou ze základních charakteristik apeira.

Ovšem Anaximandrovo myšlení je mnohem "vědečtější" nebo "filosofičtější".


nahoru
© Powered by Ondřej Škrabal