Kosmologie u předsókratiků


sipka III. A. Kosmogonie - zlomky

    Nesčíslné světy

  1. [Démokritos] ... říkal, ... že světů je nekonečně mnoho a že se liší velikostí. V některých prý neexistuje Slunce ani Měsíc, v některých jsou větší než u nás a v některých je jich více. Rozestupy mezi světy jsou prý různé a někde je světů víc, zatímco jinde méně. Některé prý rostou, jiné jsou v rozkvětu a jiné chřadnou a někde vznikají a jinde zase mizí. Zanikají prý v důsledku vzájemných srážek. Některé světy jsou prý bez živočichů, bez rostlin a úplně bez vlhka. ... A svět je v rozkvětu tehdy, když již nemůže nic přijímat zevně.

    68 A40 z Hippolyta, Ref. I 13, 2-4.


  2. ... podle Démokrita jsou světy nesčíslné a z nich jsou některé sobě navzájem nejen podobné, nýbrž všude dokonale a naprosto tak stejné, že není mezi nimi vůbec žádný rozdíl, a rovněž i tamější lidé.

    68 A81 z Cicerona, Ac. pr. II 17, 55.


  3. ... A Démokritovy světy měnící se v jiné světy, které se skládají z týchž atomů, stávají se stejnými co do druhu, ne však co do počtu.

    A82 ze Simplikia, In De Caelo 310, 15-17.


  4. Vznik a zánik kosmů

    • Leukippos tvrdí, že veškerenstvo (τὸ πᾶν) je nekonečné..., jedna jeho složka je plno a druhá prázdno... Z nich vznikají nekonečné světy (κόσμοι), které se do těchto prvků zase rozpadají.
    • Světy vznikají takto: na základě "odštěpování z nekonečna" se množství tělísek rozmanitých tvarů pohybuje směrem do velikého prázdna. Tato tělíska se shlukují a vytvářejí jediný vír.
    • V tomto víru do sebe narážejí, a jak rozmanitým způsobem krouží, oddělují se od sebe, neboť podobná směřují k podobným. Když jim však už jejich množství brání pohybovat se nadále v rovnováze, jemnější tělíska unikají do vnějšího prázdna, jako by propadávala sítem, zatímco ostatní "zůstávají pospolu", sbíhají se k sobě, zaplétají se do sebe a vytvářejí jakousi první kulovitou tkáň.
    • Tato tkáň se odděluje jako "blána", která v sobě objímá tělíska všech tvarů. A protože tato tělíska díky odporu středu víří dokola, vnější blána se ztenčuje, zatímco sousední tělíska se v doteku s vírem neustále sbíhají dohromady.
    • Tímto způsobem vzniká Země, neboť tělíska, která jsou hnána do středu, zůstávají pospolu.
    • Objímající blána se pak opět zvětšuje, neboť k ní přistupují tělíska zvnějšku: svým vířivým pohybem totiž přibírá tělesa, kterých se dotýká. Některá z tělísek, jež se do ní tímto způsobem zaplétají, vytvářejí tkáň, která je zprvu vlhká a bahnitá, ale jak spolu s celým kosmickým vírem krouží, postupně vysychá a posléze se vzněcuje, a vytváří tak substanci nebeských těles.

    67 A1, DL IX, 31-32.


  5. Leukippos a Démokritos potahují svět kolem dokola "pláštěm" a "blánou", utkanými z atomů zapletených do sebe svými háčky.

    67 A23, Aëtios, Plac., D. 336 Stobaios.


  6. Ti, kdo soudili, že světy jsou co do počtu neomezené, jako stoupenci Anaximandrovi a Démokritovi a později i Epikúrovi, domnívali se o nich také, že do nekonečna vznikají a zanikají, tedy že stále dochází k vzniku jedněch světů a k zániku druhých.

    Simplikios, In Arist. Phys., 1121, 5-9.


  7. Démokritos říká, že svět hyne tím, že větší svět přemáhá menší.

    68 A84, Aëtios, Plac., D. 331 Stobaios.


  8. Nutnost nebo náhoda?

  9. A jako světy vznikly, tak i rostou, hynou a zanikají podle jakési nutnosti, jejíž povahu však Leukippos nevysvětluje.

    67 A1, DL IX, 33.


  10. Všechno se děje podle nutnosti; neboť příčinou vzniku všech věcí je vír, který [Démokritos] nazývá nutností.

    68 A33, DL IX, 45.


  11. Nic se neděje nahodile, nýbrž všechno má nějaký důvod a děje se nutně.

    67 B2, Aëtios, Plac., D. 321 Stobaios.


  12. Někteří činí příčinou tohoto světa a všech světů náhodu: neboť náhodou vznikl vír a pohyb, který vedl k vydělení a k uspořádání veškerenstva.

    68 A69, Aristotelés, Fyzika, 196a 24.



nahoru
© Powered by Ondřej Škrabal