Pozdější uspořádání kosmu - Filoláos (výklad)
|
Systém
-
V centru je oheň, nejblíže k němu obíhá Protizemě, pak naše Země, Měsíc, Slunce, pět planet a sféra
stálic, která spojuje celek a je stejně jako střed ohnivé povahy. Měsíc ani Slunce nemají vlastní světlo.
-
Zatmění Měsíce je způsobeno zemským stínem, ale předpokládá se, že někdy může být způsobeno i Protizemí. Měsíc je podobný Zemi a existuje na něm život ve větší, silnější a krásnější formě. Bezpochyby z toho důvodu, že je na hranici sublunární sféry.
-
Před Empedokleem a Anaxagorou se nevědělo, že Měsíc je osvětlován Sluncem. Proto podle Guthrieho (KRS se u Pýthagory kosmologií nebo kosmogonií vůbec nezabývají) tato pýthagorejská kosmologie mohla vzniknout až se znalostí Empedokleova a Anaxágorova díla, tedy ve 2. pol. 5. st.
-
Důvody pro takový kosmologický systém byly následující:
- počet obíhajících těles musí vykazovat dokonalost desítky;
- oheň byl nahlížen s náboženskou bázní a proto přiřazen středu, který je poctěn takovým titulem jako Diův trůn;
- systém by měl být podepřen odkazem na jevy - poskytuje vysvětlení zatmění.
-
Náboženské motivy neubírají nic na vědeckosti mnoha jejich myšlenek. Např. dokazují, že jevy na nebi budou stejné v případě, že Země spočívá nehybně ve středu, i v případě, že se Země bude pohybovat. Ani v prvním případě totiž nic nenaznačuje, že jsme od středu vzdáleni o polovinu zemského průměru (Aristotelés, De Cael. 293b25).
Tento systém může pocházet přímo od Filoláa.
Protizemě
Protizemě jednak doplňuje počet těles na posvátnou desítku, jednak sloužila k vysvětlení zatmění Měsíce (některá zatmění
jsou způsobena Zemí, některá Protizemí). Schéma pohybu Protizemě, Země a Slunce kolem centrálního ohně si pýthagorejci mohli
představovat asi takto (horní obrázek znázorňuje Zemi v noci, dolní ve dne):
Celý Filoláův kosmos pak mohl vypadat takto (autorem obrázku je Jan Brázdil, © 2012):