Kosmologie u předsókratiků


sipka Fyzika a kosmologie - zlomky

  1. [Že jej však <svět> považoval také za vzniklý a za podléhající zkáze,
    to připomínají následující slova:]
    Obraty ohně - nejprve moře;
    <obraty> moře - zpola země, zpola blýskavice.
    [To říká v tom smyslu, že vlivem logu a boha, který všechno uspořádává,
    se oheň skrze vzduch obrací ve vlhkost,
    a to jako v semeno uspořádání světa, které nazývá mořem.
    Z něho <z ohně?> pak znovu vzniká země a nebe a věci, které k nim přináležejí.
    Jak se znovu navrací a vzněcuje,
    to zřetelně vyjadřuje těmito slovy:]
    Moře se rozlévá a poměřuje se vůči témuž určení
    (μετρέεται εἰς τὸν αὐτὸν λόγον)
    jaké bylo dříve, než vznikla země.

    B31, Chrýsippos (590.7-11) u Klémenta Alexandrijského, Stromata V, 104, 3-5. Eusebios, Praeparatio evangelica XIII, 13, 31.


  2. Všechno se směňuje za oheň
    a oheň za všechno,
    jako zboží za zlato
    a zlato za zboží.

    B90, Plútarchos, De E apud Delphos 8, p. 388 e. (Viz též A 5.)


  3. Hérakleitos totiž říká, že všechny věci jsou směna ohně a že je i nějaké pořadí a vymezený čas proměny světa podle jakési osudové nutnosti.

    A5/5, Simplikios, In Aristotelis Physicorum libros commentaria 23, 38.


  4. Thalés, Pýthagorás, Empedoklés, Ekfantos, Parmenidés, Melissos, Hérakleitos, Anaxagorás, Platón, Aristotelés a Zénón říkají, že svět je jeden.

    A10/5, Aëtios, De placitis reliquiae (Stobaei excerpta), p. 327, 5-9.



nahoru
© Powered by Ondřej Škrabal