sipka Astronomie

  1. ... když Thales, Theodore, zkoumaje hvězdy a hledě vzhůru spadl do studně; tu se mu jedna thracká služka (Θρᾷττά τις - doslova "Thrákyně") , chytrá a vtipná, prý posmívala, že se snaží znát věci na nebi, ale co je před ním a u jeho nohou, že mu zůstává neznámo. Tento posměch se hodí na všechny, kdo se zabývají filosofií. Neboť vskutku takový neví o tom, kdo je vedle něho, a neví o sousedu, nejenom co dělá, nýbrž bezmála ani to, je-li to člověk či některý jiný tvor; avšak co je člověk a co takovému tvoru náleží různě od ostatních tvorů činiti nebo trpěti, po tom pátrá a tomu zkoumání věnuje svou námahu.

    Platón, Tht. 174a4 - b6.


  2. Tvrdil, že počátkem a cílem všeho je voda. Neboť zaprvé z ní se skládají všechny věci ztuhnutím a zase rozpuštěním se k ní přidávají, a za druhé jsou všechny věci vodou neseny a jejím působením vznikají i zemětřesení i nahromadění větrů i pohyb hvězd. A všechny věci se prý pohybují a plynou, protože se shodují s přirozeností prvního původce jejich pohybu. To, co nemá ani počátek ani konec, je však bůh.

    Věnoval se vědě a zkoumání o hvězdách a stal se pro Řeky zakladatelem této disciplíny, on, který vzhlížel k nebi a tvrdil, že rozumí dobře věcem nahoře - a spadl do studny. Vysmávši se mu služka jménem Thraitta (τις θεραπαινὶς Θρᾷττα τοὔνομα) řekla: "věci na nebi bezpochyby uviděl, ale neviděl, co má pod nohama."

    Hippolytos (zemř. 235 n. l.), Refutatio I, 1, 1, 1 - I, 1, 4, 5.


  3. Vypravuje se též, že když ho vyvedla stařena (γραῦς) z domu, aby pozoroval hvězdy, spadl do jámy. Na jeho pokřik prý mu řekla stařena: "Ty si myslíš, Thaléte, že poznáš, co je na nebi, když nejsi s to, abys viděl, co je pod tvýma nohama?"

    DL (1. pol. 3. st. n. l.), I, 34, 1-4.




sipka Země

  1. Ale o počtu a bližším určení takového počátku nemají všichni stejné mínění. Thalés, původce takové filosofie, praví, že je jím voda - proto se také vyjádřil, že prý země je na vodě.

    DK 11 A 12, Aristotelés, Met. I, 3, 983b19-22.


  2. Thalés praví, že je země držena vodou, že pluje jako loď a že se kolísá pohyblivostí vody tehdy, když se říká, že je zemětřesení.

    A 15 ze Seneky.


  3. Jiní tvrdí, že Země spočívá na vodě. Neboť toto je nejstarší výklad, který k nám došel. Tvrdí se, že jej podal Thalés z Milétu, podle něhož Země spočívá na místě, protože je plovoucí, podobně jako dřevo nebo jiné takové věci (neboť žádná taková věc svou přirozeností nespočívá na vzduchu, ale na vodě) - jako by týž výklad nemusel platit pro Zemi i pro vodu, která Zemi nese.

    DK 11 A 14, Aristotelés, De cael. II, 13, 294a28 nn.



sipka Nebeská tělesa

  1. Když se válka, kterou mezi sebou vedli, vlekla nerozhodně již šestý rok, došlo ke střetu, během něhož se uprostřed bitvy den náhle proměnil v noc. Tuto proměnu dne předpověděl Iónům Thalés Milétský, který jako její mez stanovil právě rok, v němž také skutečně nastala.

    A 5, Hérodotos, Historiae I, 74, 5-11.


  2. ... Thalés první objevil zatmění slunce a že doba jeho oběhu podle slunovratů není vždy stejná.

    A 17 z Derkyllida podle Eudéma.


  3. Podle některých napsal jen dva spisy: O slunovratu a O rovnodennosti , pokládaje ostatní zjevy za nepoznatelné. Někteří soudí, že se první zabýval hvězdářstvím a předpověděl zatmění slunce a slunovraty, jak tvrdí Eudémos v Dějinách hvězdářství ;... První též vypočítal dráhu Slunce od slunovratu k slunovratu a podle některých první určil velikost Slunce jako 720. díl kruhu slunečního a právě tak i velikost Měsíce vzhledem ke kruhu měsíčnímu.

    DK 11 A 1, DL I, 1, 23-24.


  4. Thalés říká, že hvězdy jsou podobné zemi (geódé), avšak ohnivé povahy (empýra).
    Aëtios II 13, 1 (D. 341).

    Slunce je podobné zemi (geoeidé).
    Tamtéž 20, 9 (D. 349).

    Thalés první řekl, že zatmění slunce se děje, když Měsíc, jsa přirozeností podoben zemi, postupuje pod něj na kolmici...
    Tamtéž 24, 1 (D. 353).

    A 17a.


  5. Thalés první řekl, že měsíc je osvětlován od slunce.

    Aëtios II 27, 5 (D. 358), A 17b.


  6. Thalés a jeho žáci tvrdili, že je jeden svět.

    13b z Aëtia II 1, 2 (D. 327).


  7. Kallimachos ho zná jako objevitele Malého medvěda...

    A 1, DL I, 23, 4.


Kosmologie u předsókratiků

Kosmologie u předsókratiků


sipka Výklad

    Zatmění a pohyby Slunce
    • Určitě nemohl znát příčinu (viz Anaximandrovo vysvětlení).
    • Předpovídal zřejmě se znalostí babylónských zápisů na základě pravidelnosti jevu.
    • Předpověď musela být neurčitá v čase i prostoru - pouze náhodou bylo zatmění viditelné právě v oblasti Malé Asie.
    • Naopak mohl pozorovat změny slunovratů (výšku Slunce nad obzorem v létě i zimě).

    Země a voda
    • Zřejmě blízkovýchodní původ.
    • Naivní představa.
    • V tomto bodě však vychází najevo vztah Thalétovy kosmologie a hlavního motivu jeho filosofie.

sipka Zhodnocení a kritika

Protože se k Thalétovi dochovalo pouze několik zlomků s izolovanými myšlenkami, stěží se můžeme pokusit o kritiku konzistence jeho kosmologických představ. I jednotlivé myšlenky samotné jsou příliš kusé a stručné, často naivní, než abychom mohli posuzovat jejich relevanci k pozorovaným jevům.