Page 131 - Archaická tibetská literatura (7.–10. století)
P. 131
ARCHAICKÁ TIBETSKÁ LITERATURA
Vybraný text je z oněch 36 výjimečný tím, že obsahuje právě „výklad o původu“. Ten
je zajímavý v mnoha ohledech. Nejprve tím, že přináší verzi mýtu o prvotní válce mezi
božstvy a démony. Ta zůstává být v tibetském prostředí v povědomí dodnes, avšak větši-
nou pod indickým hávem jako líčení bojů mezi asury a bohy (dévy) indického původu,
objevuje se i v jiném znění v eposu o Gesarovi, a nakonec opět v jiné podobě v líčení
života bájné zakladatelské postavy bönu Šenraba Miwo, či ve výše přeloženém genealo-
gickém mýtu o původu tibetského císaře.
Nicméně tato níže přeložená verze je výrazně odlišná. Líčí stvoření světa ve dvou pro-
tipólech. Nejprve byla z bílého vejce stvořena „dobrá“ říše nazvaná Počátek (Ye) či Přá-
ní (Smon). Má vlastního vládce, pevnost, bohatství, božstva a kněze (gshen). Poté byla
z černého vejce stvořena démonická říše Ngam (Ngam/Ngams), opět se svým vládcem,
pevnostmi, zbraněmi, atp.
Následuje podání o tom, jak démoni vtrhli do říše Počátku či Přání. Kněz dané říše
pak jen velmi stručně popisuje rituál „uvěznění duší nepřátel“ (dgra bla brub) do jačího
rohu za pomoci lebek a kostí jiných zvířat. Zmiňuje se i černá koza se starým oblečením
na hřbetě a ke krku přivázanými srdci jaka, prasete a kozy. To vše má odvrátit „náhlou
smrt“ (gri kha). Duše nepřátel jsou uvězněné v jačím rohu a za pomoci daného rituálu
je zničena démonická říše.
Toto líčení vyvolává otázky o původním významu „válečných božstev“ (dnes zapi-
sovaných dgra lha), která se v dokumentech z Tun-chuangu objevují zapsaná jako dgra
bla, tedy „duše nepřátel“. Podle daného mýtu by se zdálo, že původní význam „válečných
božstev“ spočíval ve spoutání „duše nepřátel“ (dgra bla) a její následném rituálním užití
proti nepřátelům samotným.
Mimo „válečných božstev“ se tu objevují zmínky o božstvu Šugön (Shug mgon), o je-
jichž roli toho dnes mnoho není známo, ale zdá se, že šlo o jeden z druhů „válečných
božstev“.
Níže přeložený text je i příspěvkem k vysvětlení silné a dodnes přítomné tibetské tra-
dice podání o boji mezi démony a božstvy, spojené například i s běžným zvoláním Tibe-
ťanů v horských průsmycích: „Bohové vítězí! (lha rgyal lo!)“.109
109 Obecný výklad k „válečným božstvům“ a anglický překlad tohoto textu viz Berounský 2009.
130