Page 101 - Archaická tibetská literatura (7.–10. století)
P. 101

ARCHAICKÁ TIBETSKÁ LITERATURA

postava známá v předchozích verzích jako Thibargji Duncchig (Khri bar kyi bdun tshigs,
Prostřední Thi – Sedmero Spojující, srov. „thi“ a „prostřední“). Jakoby v sobě tato bytost
zahrnovala prvky spodních i vrchních sfér světa. Nad očima má slunce a měsíc, naopak
na nohou se objeví had a žába spojované s podzemím. Text se zmiňuje jen o jeho zázrač-
ném vzhledu, aby pak náhle přešel k nejmladšímu synu Jabla Dalduga, ze kterého vze-
jdou lidé. Je patrné, že i tato „prostřední“ bytost je nějak důležitá, text ovšem nezmiňuje
čím. Je to stejná bytost, ze které podle jiných verzí vzešel první tibetský císař (a postavení
„uprostřed“ je v kontrastu se „spodním“ původem otce lidí).

   Nejmladším synem Jabla Delduga je Sipa Nethom Latha (Srid pa sne phrom la khra),
který se stane praotcem lidí. Jeho syn Thinge (’Thing ge) má tři potomky: Tibet Dzomla
Thom (Bod ’dzom la phrom), Čínu Thilažä (Rgya khri la bzhas) a Hor Thithug (Hor khri
brug, Hor jsou turkické národy na sever od Tibetu, později i Mongolové). Náhle mýtus
přechází do epického líčení, jak jejich otec spáchal sebevraždu a oni se podělili o jeho
tělo, které bylo rozdělené na tři díly. Čína Thilažä získal srdce, což způsobilo rychlé mno-
žení Číňanů. Tibet Dzomla Thom ale dokázal využít jejich chtivosti, získat otcovo srdce
a přivést tak nárůst počtu Tibeťanů.

   V následující pasáži mýtus zmiňuje syna Tibetu Dzomla Thom jménem Thithog (Khri
thog). Ten zplodil se třemi matkami šest synů, kteří představují šestero prvotních rodů
Tibeťanů. První ženou byla světlá bytost z rodu bytostí ňän (gnyan), která povila tři syny:
Dong (Ldong), Dha (Dbra) a Du (’Gru). Druhá žena, bytost mu, stojí za původem rodu
Ga (Sga). Poslední dva Ba (Dba’/Dbal) a Da (Lda) jsou zplození z matky démonkyně, což
jim zřetelně dodává nižšího postavení.

   Další úsek textu líčí ve verších odvedení krav otce tibetských rodů bandity – démony
dü (bdud). On se vydá je pronásledovat, ale jeho žena ňän se promění v žábu a brání mu
z obav o jeho osud v cestě. On popudlivě vytáhne nůž a sekne žábu do boku. Její otec je
popuzený smrtí své dcery a zabije svým černým šípem otce tibetských rodů.

   V rámci výkupného za smrt otce pak každý ze synů – tibetských rodů dostane náhra-
du v podobě „válečného božstva“ (dgra bla). Pro první čtyři rody jsou jimi drak (před-
stavující horské božstvo Mačhen Pomra), Garuda, jak a tygr. Poslední dva rody (pochá-
zející z démonkyně) dostanou zřetelně omšelejší náhradu: kozla a psa.

   Následně verše popisují zakoupení koně jednotlivými prvními čtyřmi rody a výpravě
proti démonům dü. Všichni se zbaběle vrátí zpátky až na posledního Du (vždyť také jeho

100
   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106