Faculty staff

Mgr. Jakub Vlček

Researcher I, Department of Educational Sciences


correspondence Address:
Arna Nováka 1/1, 602 00 Brno

office: bldg. C/C.424
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Show on the map

phone: +420 549 49 8429
e‑mail:
social and academic networks:
CV

Životopis

Identifikace osoby
  • Mgr. Jakub Vlček
  • narozen 20. 1. 1998 ve Zlíně
Pracoviště
  • Ústav pedagogických věd, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita
Funkce na pracovišti
  • Doktorský student / Výzkumník I
Vzdělání a akademická kvalifikace
  • 2022 - současnost: Doktorské studium, Pedagogické vědy, Ústav pedagogických věd, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita
  • 2025 - současnost: Celoživotní vzdělávání profesní, Studium pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy, Ústav pedagogických věd, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita
  • 2020 - 2022: Magisterské studium, Andragogika, Pedagogika, Ústav pedagogických věd, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita
  • 2017 - 2020: Bakalářské studium, Pedagogika, Ústav pedagogických věd, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita
Přehled zaměstnání
  • 2021 - současnost: Výzkumník, Ústav pedagogických věd, Filozofická fakulta, Masarykova Univerzita
  • 2021 - současnost: Odborný pracovník, Ústav pedagogických věd, Filozofická fakulta, Masarykova Univerzita
  • 2022 - 2025: Výzkumník, Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik
  • 10/2022 - 12/2022: Koordinátor výzkumné skupiny, Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik
  • 10/2021 - 03/2022: Stážista ve společnosti SOVA studio
Pedagogická činnost
  • Alternativní pohledy na školu / Alternativní vzdělávací přístupy
  • Kvalitativní výzkum
  • Pedagogická komunikace / Komunikace ve vzdělávání
  • Obecná pedagogika / Úvod do pedagogických věd
  • Školní pedagogika
  • Školní didaktika
  • Kompendium pro učitele
  • Metody a techniky pedagogického výzkumu
  • Úvod do andragogického výzkumu
  • Lektorské dovednosti prakticky
  • Lektor v kontaktní, hybridní a online výuce
  • Vedoucí ročníkových prací a bakalářských diplomových prací
Vědeckovýzkumná činnost
  • 2025 - 2027: Spoluřešitel projektu The European Teacher Academy for Online Teaching and Learning – Fostering Online teaching Readiness and Competences in Education (E+ 101196237)
  • 2022 - 2025: Spoluřešitel projektu Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik (LX22NPO5101)
  • 2021 - 2023: Spoluřešitel projektu Kolektivita v dialogickém vyučování: Intervenční studie (GAČR, GA21-16021S)
  • 2021 - 2022: Člen evaluačního týmu projektu ACP4C - Být občanem, neziskové organizace Člověk v tísni, o.p.s., část zaměřená na zavedení metody Filozofie pro děti do základních škol
Akademické stáže, studijní nebo pracovní pobyty
  • 21. 4. 2025 – 20. 5. 2025: Friedrich Schiller University Jena, Jena, DEU
Univerzitní aktivity
  • 2022 - současnost: Správa webu a sociálních sítí Ústavu pedagogických věd
  • 2021: Člen hodnotícího panelu programu Andragogika reprezentujícího studenty
Vybrané publikace
  • NEKARDOVÁ, Barbora; Jakub VLČEK; Jana NAVRÁTILOVÁ a Kristýna ŠEJNOHOVÁ. Ticho mezi řádky: Tabu v doktorském studiu a jejich dopad na akademickou dráhu doktorských studentů. In Konference QAK 2025: Tisíc tváří aplikace kvalitativních metod. 2025. URL info
  • ŠEĎOVÁ, Klára; Martin SEDLÁČEK; Zuzana ŠALAMOUNOVÁ; Tomáš LINTNER; Roman ŠVAŘÍČEK; Jakub VLČEK; Karolína MALÍKOVÁ a Ivo ROZMAHEL. Let them all talk : equitable participation in classroom dialogue as a result of an intervention programme. Language and Education. ENGLAND: ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD, 2025, roč. 2025, č. 1, s. 1-19. ISSN 0950-0782. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/09500782.2025.2454637. URL info
  • VLČEK, Jakub a Klára ŠEĎOVÁ. What hinders professional growth of novice Teachers? An analysis of perceived competency development during the first two years of teaching. Teaching and Teacher Education. Elsevier, 2025, roč. 165, č. 105176, s. 1-11. ISSN 0742-051X. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.tate.2025.105176. URL info
  • VLČEK, Jakub a Klára ŠEĎOVÁ. Navigating the First Two Years: A Longitudinal Study of Novice Teacher Competency Development. In EARLI 2025: Realising Potentials through Education: Shaping the Minds and Brains for the Future. 2025. info
  • VLČEK, Jakub a Klára ŠEĎOVÁ. Co brání profesnímu růstu začínajících učitelů? Analýza rozvoje kompetencí během prvních dvou let výuky. In XXXIII. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu; 2.-4.9.2025; Olomouc. 2025. ISBN 978-80-7392-439-3. URL info
  • LINTNER, Tomáš; Barbora NEKARDOVÁ a Jakub VLČEK. Čtení mezi řádky: Tabu doktorského studia a jejich vliv na život studentek a studentů. In Workshop Národního institutu SYRI: „Kurz akademického přežití pro doktorandy: Co Vám nikdo neřekl, ale měl by...“. 2025. info
  • VLČEK, Jakub. „Pochopila jsem, jak to na té škole funguje.“ Rekonceptualizace šoku z reality pohledem začínající učitelky. In Konference QAK 2024: Nové horizonty kvalitatívného výskumu. 2024. ISBN 978-80-974522-5-4. URL info
  • VLČEK, Jakub. Vize a realita při výběru a přijímání nových učitelů : perspektivy pedagogických lídrů a začínajících učitelek. Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2024, roč. 29, č. 1, s. 57-80. ISSN 1803-7437. Dostupné z: https://doi.org/10.5817/SP2024-1-3. URL info
  • VLČEK, Jakub. „Potřebujeme mladou krev“ aneb jak si vedení škol vybírá nové učitelé. In XXXI. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu; 5.-7.9.2023; Ústí nad Labem. 2023. ISBN 978-80-280-0359-3. URL info
  • MALÍKOVÁ, Karolína; Ivo ROZMAHEL a Jakub VLČEK. Ideální podmínky pro participaci ve výuce očima žáků. In XXXI. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu; 5-7.9.2023; Ústí nad Labem. 2023. ISBN 978-80-280-0359-3. URL info
  • VLČEK, Jakub. Jak se učitelé učí filozofovat s dětmi. In 15. ročník mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2023. 2023. ISBN 978-80-7509-933-4. URL info
  • VLČEK, Jakub. Moje studijní a profesní dráha. In Prezentace pro žáky 9. a 8. ročníku ZŠ Otevřená v rámci předmětu Tvořivá výchova. Základní škola Brno Otevřená, 2023. info
  • LINTNER, Tomáš; Klára ŠEĎOVÁ; Martin SEDLÁČEK; Zuzana ŠALAMOUNOVÁ; Roman ŠVAŘÍČEK; Karolína MALÍKOVÁ; Ivo ROZMAHEL; Jakub VLČEK a Barbora NEKARDOVÁ. Relational and interactional dynamic network data from Czech lower-secondary school students. Data in Brief. ELSEVIER, 2023, roč. 51, č. 109641, s. 1-7. ISSN 2352-3409. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.dib.2023.109641. URL info
  • VLČEK, Jakub. The vision of the school and its reflection on recruitment and expectations of newly recruited novice teachers. In ATEE Winter Conference 2023: Teacher Professional Development in Times of Global and Glocal Transformations: International Perspectives and Challenges. 2023. URL info
  • VLČEK, Jakub a Karolína MALÍKOVÁ. Zdravý životní styl jako záruka dlouhé pracovní schopnosti. In Konference PedF MU: WellTogether: Belonging and Inclusion Conference. 2023. URL info
  • KUČEROVÁ, Karolína a Jakub VLČEK. Zdravý životní styl jako záruka dlouhé pracovní schopnosti. Vitální učitel, 2022. URL info
  • ŠEĎOVÁ, Klára; Ivo ROZMAHEL a Jakub VLČEK. Závěrečná evaluační zpráva: ACP4C – Být občanem. Vzdělávací program Varianty - Člověk v Tísni, 2022, 41 s. URL info
  • ROZMAHEL, Ivo a Jakub VLČEK. Filozofie pro děti - přístup, který může rozvíjet občanské kompetence žáků. In Konference PedF UK “Klíčová role učitele v rozvoji globálních a občanských kompetencí žák”. 2022. URL info

27. 9. 2025

You are running an old browser version. We recommend updating your browser to its latest version.