Project information
Čeština v jednotě synchronie a diachronie – 2013

Project Identification
MUNI/A/0705/2012
Project Period
1/2013 - 12/2013
Investor / Pogramme / Project type
Masaryk University
MU Faculty or unit
Faculty of Arts

Projekt bude v r. 2013 pokračovat v zapojení doktorandů oboru český jazyk do synchronního i diachronního výzkumu češtiny, ale tentokrát podpoří zejména ty, kteří se v projektu řešeném v r. 2012 profilovali jako nejlepší. Pod vedením prof. P. Karlíka (synchronní výzkum) a prof. J. Pleskalové (diachronní výzkum) budou do řešení projektu zapojeni studenti doktorského studia, jejich vedoucí a ve funkci konzultantů podle potřeby i ostatní členové Ústavu českého jazyka FF MU a externí pracovníci. Výzkum diachronní naváže na výsledky bádání projektů ukončených v r. 2011 i v současnosti řešených (viz Odborná charakteristika projektu). Bude pokračovat výzkum staré a střední češtiny a její grafiky. Výzkum synchronní bude definován konkrétními vědeckými úkoly pro jednotlivé studenty. Jde o pokračování 6 projektů, které již běží – vedle společného projektu Osobní zájmena. Uvedené výzkumy budou zakončeny tím, že jejich autoři připraví pro Nový encyklopedický slovník češtiny příslušné heslo. Mezistupněm bude nabídnutí jeho článkové verze jazykovědnému časopisu k publikování. V obou základních liniích výzkumu se bude nadále rozvíjet elektronické zpracovávání jazyka s využitím metod korpusové lingvistiky a automatických analyzátorů češtiny. Studenti se budou podílet i na korpusovém zpracování a lingvistické analýze korespondenčních textů (zaměří se především na oblast příznakového lexika a na vývoj epistolární etikety). Výsledky výzkumu učitelů i studentů budou prezentovány na doktorandském workshopu, na Dnu otevřených dveří, na konferencích doma i v zahraničí a v periodikách. Do projektu budou zapojeni i talentovaní studenti magisterského studia, u nichž se rovněž předpokládá účast na výzkumu v rámci uvedených projektů a zpracovávání diplomových prací souvisejících s výzkumnou problematikou.

Publications

Total number of publications: 14


Previous 1 2 Next

You are running an old browser version. We recommend updating your browser to its latest version.

By clicking “Accept Cookies”, you agree to the storing of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts. Cookie Settings

Necessary Only Accept Cookies