Project information
Biografické učení se z netradiční vzdělávací dráhy (Bio)

Project Identification
MUNI/A/1498/2021
Project Period
1/2022 - 12/2022
Investor / Pogramme / Project type
Masaryk University
MU Faculty or unit
Faculty of Arts

Cílem projektu specifického výzkumu je přinést vědecké poznání o fenoménu biografického učení u starších dospělých studentů, kteří vstoupili do terciárního vzdělávání méně tradiční vzdělávací cestou. Dalšími záměrem projektu je do hloubky prozkoumat netradiční vzdělávací trajektorie vedoucí k účasti na terciárním vzdělávání a konceptualizovat biografické učení, které se během nich odehrává. Studenti s netradičními vzdělávacími trajektoriemi přichází na univerzitu se souborem předchozích životních zkušeností, které měly vliv na jejich rozhodnutí (znovu) vstoupit na vysokou školu. Je proto zásadní porozumět tomu, co se dospělí z těchto svých předchozích zkušeností naučili, co si z nich přináší na univerzitní půdu a jak je reflektují v průběhu aktuální vzdělávací zkušenosti na univerzitě, či jak je propojují s učením v univerzitním prostředí. Pro zkoumání biografického učení je nejvhodnější studium biografických narativů, jelikož tyto obsahují vyprávění o životních zkušenostech a událostech, které jsou subjektivně vnímané jako zásadní pro vývoj životní dráhy jedince. Proto si projekt klade za cíl zpracovat hloubkovou narativní analýzu 29 vyprávění získaných od netradičních vysokoškolských studentů v českém terciárním vzdělávání. Dále se projekt zaměřuje a tím zužuje svůj výzkumný záběr na jednu specifickou skupinu těchto studentů, a to na studenty pedagogických oborů, kteří sami nakročili na dráhu vzdělavatelů v různých prostředích vzdělávacího systému od předškolního až po univerzitní vzdělávání. Tito studenti zažili ve své vzdělávací dráze přerušení a jejich vzdělávací dráhu je proto možné považovat za netradiční (Brücknerová et al, 2021). Přínosem projektu je proto hlubší pochopení vzájemného propojení univerzitního prostředí a mimoakademického světa a také role předchozích zkušeností se vzděláváním na vlastní vzdělávací praxi u studentů pedagogických oborů. Z metodologického hlediska projekt přispívá k rozvoji narativní analýzy v českém pedagogickém výzkumu a také k rozmachu dosud v českém prostředí nedostatečně vytěženého potenciálu biografického a narativního výzkumu.

Publications

Total number of publications: 3


You are running an old browser version. We recommend updating your browser to its latest version.

By clicking “Accept Cookies”, you agree to the storing of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts. Cookie Settings

Necessary Only Accept Cookies