Film, příroda, revoluce : Ke dvěma románům přelomu 20. a 30. let
| Authors | |
|---|---|
| Year of publication | 2025 |
| Type | Appeared in Conference without Proceedings |
| MU Faculty or unit | |
| Citation | |
| Description | Příspěvek se věnuje komparaci dvou výrazných románů přelomu 20. a 30. let 20. století, Přehrady Marie Majerové a Arizony Jaroslava Jana Paulíka, a to zejména po osách uvedených v jeho názvu. Obě díla experimentují s filmovými narativními technikami – montáží, střihovou skladbou, rychlými změnami perspektiv i evokativní obrazností – a zároveň reflektují dobové společenské proměny. Prózy mají také společný příklon k žánrové literatuře a akcentaci hry jako tvůrčího až životního principu. Zatímco román Majerové skrze dynamický revoluční příběh oslavuje technický pokrok a kolektivní hrdinství, Arizona se přiklání k individualistickému idealismu trampingu a odporu vůči civilizačnímu řádu. Oba romány se explicitně vztahují k romantismu, zatímco však první z nich usiluje o jeho popření, druhý mu skládá poctu. Prózy tak lze vnímat jako dva póly poetiky avantgardy a jejího místa v literární historii. |
| Related projects: |