„Neexistuje jiná historie než memorativní a mnemotechnická“: anachronismus a tvořivost paměti v teorii i praxi experimentálního filmu

Authors

KOČTÁŘ Kryštof

Year of publication 2025
Type Appeared in Conference without Proceedings
MU Faculty or unit

Faculty of Arts

Citation
Description „Jak dlouho trvá, než minulost zemře?“, táže se protagonista románu Já, legenda. Francouzský filozof Georges Didi-Huberman by mu patrně odvětil, že se především v rozličných podobách neustále nově znovuzrozuje v přítomnosti. Tento myslitel totiž navrhuje takovou metodologii dějin umění, v níž jsou obrazy coby nositelé paměti čímsi vždy neuzavřeným, nedohotoveným, jelikož se na jejich konstruování spolupodílí je aktuálně pozorující vnímatelé s vlastní imaginací a pamětí. Obdobné ideje nacházíme i u Paula Ricoura, Daniela L. Schactera či Miroslava Kotáska, tj. že paměť minulost tvaruje a ji samu lze tvarovat. Didi-Hubermanovo gesto se však zdá být originální tím, že implicitně maže hranici mezi uměleckou praxí a teorií umění. Zohledňuje totiž tvořivost anachronicky smýšlejícího teoretika, resp. historika, stejně jako umožňuje teoreticky zarámovat takové praktiky, kdy umělec na způsob ready-made či found footage apropriuje materiály s vlastní minulostí. Ve svém příspěvku pak promluvím o tomto kreativním potenciálu Didi-Hubermanova pojetí anachronismu obrazů, a to především ve vztahu k obrazům filmovým, přičemž důraz bude kladen na současnou tuzemskou experimentální kinematografii (např. tvorbu Magdaleny Kašparové).
Related projects:

You are running an old browser version. We recommend updating your browser to its latest version.