Page 13 - Archaická tibetská literatura (7.–10. století)
P. 13

ARCHAICKÁ TIBETSKÁ LITERATURA

   Ovšem ani skrze tibetské kategorie není snadné se dopátrat toho, čím tibetská literatu-
ra vskutku je. Tibeťané přejímali v klíčovém období svých dějin (8.–13. století) z napros-
té většiny texty indické. S nimi vstoupily do Tibetu i klasické indické klasifikace nauk
(zejména buddhistické), a tak se v tibetské literatuře donekonečna opakuje následující
dělení různých „umění“ (ve starším obecnějším pojetí ve smyslu „svobodná umění“ na
univerzitách). Tradičním zůstává následující dělení do pěti „hlavních umění“ (rig gnas
che ba) tak, jak se objevuje v klasických dílech indického buddhismu Mahájánasútrá-
lamkára (XI, 60) a pravděpodobně starší Jógáčárabhúmi (srov. Kuijp 1996, str. 393):

Pět velkých umění:

1. Umění jazykové (tib. sgra rig pa, skt. šabdavidjá)
2. Umění lékařské (tib. gso ba rig pa)
3. Umění řemeslné (tib. bzo ba rig pa), z nichž je zdůrazňované malířství a sochařství
4. Umění logické argumentace (tib. gtan tshigs rig pa)
5. Umění „doktrinálních studií“ (tib. nang don rig pa, „studia vnitřního smyslu“)

   Literatura by v tomto dělení spadala do kategorie „umění jazykového“, jehož hlavní
disciplínou je gramatika. Nicméně mimo ní se objevují i disciplíny dotýkající se literatu-
ry v kategorii tzv. „pěti menších umění“ („menších“ ve smyslu „přidaných“), jak o nich
pojednává Sakja Pandita (1182–1251) ve svém textu Brána učenců (Mkhas pa rnams la
’jug pa’i sgo, srv. Jackson 1987, str. 1, 3, 11, pozn. 17). Kromě astrologie by do ní spadaly
všechny zbylé disciplíny „pěti menších umění“:

1. Poezie (tib. snyan ngag, skt. kávja)
2. Metaforika (tib. mngon brjod)
3. Kompozice (tib. sdeb sbyor)
4. Astrologie (tib. skar rtsis)
5. Taneční umění a drama (tib. zlos gar)

   Zdálo by se tedy být na místě vzít tuto klasifikaci užívanou v tibetském prostředí váž-
ně. Ta je vašak převzatá z indického prostředí a stejně jako v mnoha jiných případech ne-
odráží skutečnou situaci v Tibetu. „Umění řemeslné“ je například v textech velmi málo
zastoupené a oproti němu existuje daleko více prací o „poetice“. Přesto je prvé klasifiko-
vané jako „velké umění “ a druhé jen jako „menší “. Důležité a početně velmi zastoupené

12
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18