Interpretace jako hra: Podoba kolektivních interpretačních her v aktivitě poválečných surrealistů

Title in English Interpretation as a game: Form of collective interpretation games in post-war surrealist activities
Authors

STRNADOVÁ Karolina

Year of publication 2023
Type Appeared in Conference without Proceedings
MU Faculty or unit

Faculty of Arts

Citation
Description Surrealismus je směr, ke kterému se čeští autoři přikláněli od konce 20. let 20. století a v určitých obměnách existuje dodnes. Již v meziválečném období se mezi autory přiklánějícími se jazyce příspěvku k surrealismu objevila jména uznávaná i v zahraničí (v rámci výtvarného umění určitě zmiňme Jindřicha Štyrského a Toyen). S nástupem druhé světové války a následné politické situace se však stal surrealismus jedním z odmítaných směrů. Tímto bylo odstartováno jeho putování „z podzemí do podzemí“ – jak trefně nazval Stanislav Dvorský – a autoři tak tvořili až do roku 1989 především do šuplíku, případně své dílo prezentovali v samizdatových sbornících nebo na čtených premiérách v bytech či ateliérech. Skrze tuto situaci omezující kontakt s širší veřejností se surrealisté často scházeli a vznikla tak řada počinů vytvořených kolektivně. Kromě společných děl se staly nedílnou součástí surrealistické praxe i tzv. interpretační hry, které si svou tradici drží dodnes. Tyto hry jsou založeny na vlastní interpretaci textu, výtvarného díla či hmotného objektu, přičemž podstatnou roli má vedle fantazie a hravosti také humor. Pro svůj experimentální charakter her se v některých případech objevovala pravidla a vyhodnocení kolektivního výsledku i v některých sbornících či antologiích. V rámci příspěvku se zaměříme na příklady her stojících na vlastních variantách vybraného textu, hmatové (taktilní) interpretaci skrytého objektu či na vizuálním ztvárnění předloženého snu.
Related projects:

You are running an old browser version. We recommend updating your browser to its latest version.