Page 60 - Archaická tibetská literatura (7.–10. století)
P. 60

Nápisy z císařské doby

12. století. Velmi zajímavými jsou však také epiteta a tituly vyjadřující moc tibetských
císařů či jejich vlády.

   Časté výrazy pro vládu jsou čhabsi (chab srid) či čhabö (chab ’og), kde výraz čhab
(chab) je výrazem označujícím vodu či řeku. Vláda nad lidmi byla evidentně spojovaná
s povodími řek, které jediné v Tibetu zůrodňovaly krajinu. Není jisté, zda lze tento výraz
chápat metaforicky, tedy zda proud řeky implikuje představu císařské moci (včetně ko-
notace související s plodností).

   Císařská moc je vyjadřovaná za pomocí častého výrazu thul (’phrul). Tento termín se
spojuje se zázračnou mocí císařů danou jejich původem z nebe a dal by se zjednodušeně
přeložit jako „zázračná moc“. S původem z nebe souvisí i časté pojmenování vládců Ti-
betské říše jako „božských císařů“ (lha’i btsan po), tedy císařů, kteří přišli ze světa bohů.
Metaforou odkazující k válečnickému charakteru tibetského impéria je výraz opakovaný
v souvislosti s vojenskou mocí císařů: byl „pevné helmy“ (dbu rmogs brtsan). Všechny
tyto výrazy obsahují i dokumenty nalezené v Tun-chuangu a odkazují ke starší nebu-
ddhistické tradici.

   Tyto nápisy jsou svědky jisté diskrepance ohledně vlivu buddhismu na tibetskou spo-
lečnost, ale i císaře. Některé z nich se nesou zcela v buddhistickém duchu, zatímco jiné
zdůrazňují císařovu věrnost starší tibetské tradici.

Obr. 11: Centrální Tibet (autor)

                                  59
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65