Page 63 - Archaická tibetská literatura (7.–10. století)
P. 63

ARCHAICKÁ TIBETSKÁ LITERATURA

Překlad

   Nechť nikdy nejsou odvrženi a zničeni nositelé Tří Klenotů přítomní v chrámech Rasa
(Ra sa) a  Dagmar (Brag mar)29 a  toto provádění Buddhovy Dharmy. Nechť [jim] vě-
novaný majetek není umenšen či snížen. On nynějška nadále budou císaři; otec i syn;
v každé generaci takto přísahat. Aby nedošlo k odvrácení se od této přísahy či její změny,
ke svědectví jsou přivolána všechna božstva mimo svět zanikání, božstva světa zanikání
a [bytosti] nelidské. Císař; otec i syn; pán i všichni ministři tak přísahali. Podrobný text
ediktu je uchovaný zvlášť.

Transliterace textu:

   ra sa dang/ brag mar gyI gtsug lag khang las stsogs par/ dkon mchog/ gsum gyi rten
btsugs pa dang/ sangs rgyas gyI chos/ mdzad pa ’dI/ nam du yang myI gtang ma’ zhig par
bgyI ’o/ yo byad sbyard/ pa’ yang/ de las myi dbrI myi bskyur bar bgyI ’o/ da’ phyin cad/
gdung rabs re re zhing yang btsan po yab sras gyi ’dI/ bzhin yi dam bca’o/ de las mna’ kha
dbud pa dag gyang/ myi bgyI myi bsgyur bar/ ’jIg rten las/ ’da’s pa’ dang/ ’jIg rten gyi lha
dang/ myI ma yin ba’/ thams cad gyang dphang du gsol te/ btsan po yab sras dang rje blon
gun gyis dbu snyung dang bro/ por ro/ gtsigs gyi yi ge zhib mo gtsig ni gud na mchIs so/

Nápis na zvonu v Samjä (Bsam yas)

   Nápis na zvonu v nejstarším tibetském klášteře v Samjä je krátkým oznámením o jeho
vyhotovení jednou z pěti žen císaře Thisong Decäna jménem Gjalmocän (/’Bro bza’ khri/
Rgyal mo brtsan) a jejím synem, kterým byl patrně nejstarší císařův syn Muthi (Rmu
khri). Po smrti svého jediného syna se měla spolu s tetou z otcovy strany a třiceti dalšími
ženami ze vznešených rodů stát mniškou. Její mnišské jméno bylo Džomo Čhangčhub-
ma (Jo mo byang chub ma). Byla následovnicí čínského mnicha Mahájány a údajně byla
i přítomná disputaci v Samjä mezi indickými a čínskými buddhisty. Krátký nápis je zce-
la v buddhistickém duchu a je také dokladem o přítomnosti buddhismu na císařském
dvoře. Dochoval se i fragment jiného nápisu s její dedikací na zvonu ve chrámu Thadug

29 Rasa je dnešní Lhasa (Lha sa) a Dagmar (Brag dmar) je místo u kláštera Samjä.

62
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68