Page 74 - Archaická tibetská literatura (7.–10. století)
P. 74
Mytická vyprávění
Mytická vyprávění
Uvedení
Jestliže se předchozí části dotýkaly literatury, kterou lze v případě tunchuangských
dokumentů bezpečně datovat před polovinu 11. století, a v případě skalních nápisů či
stél i daleko dříve, v následující části tomu tak nebude. Bude se zabývat texty pocházejí-
cími ve své dochované podobě z doby po 11. století, a tedy po císařském období. V pří-
padě níže představených textů se lze důvodně domnívat, že přinejmenším jejich části či
jádro mají svůj původ v době daleko starší, tedy v císařském období dějin Tibetu. To však
zůstává v konkrétních vyjádřeních otevřenou otázkou.
Tato část je uvedená názvem „mytická vyprávění“. Výraz mýtus je však třeba chápat
pouze jako zastřešující název užívaný v našem evropském prostředí. V kontextu Tibetu
je pojmem problematickým, v tibetštině nelze nalézt nějaký jeho ekvivalent, Tibeťané
sami neznají nic analogického obecnému výrazu mýtus. To, co je v této části jen obecně
nazývané mýtem, mívalo v Tibetu rozličné funkce a pro jejich porozumnění je vždy tře-
ba mít na paměti roli daného vyprávění v konkrétním kontextu.
Při bližším náhledu se ukazují být pro archaický Tibet důležité zejména dva druhy
narativní tradice, které budou v této části představené.
První z nich jsou vyprávění líčící původ tibetských císařů či původ Tibeťanů. Jeden
z výše představených stručných textů nalezených v Tun-chuangu ( Původ a genealogie
císaře, PT 1038) odkazuje k mnoha existujícím verzím podání o původu tibetského cí-
saře a jeden ze skalních nápisů (Nápis v Kongpo) mimoděk zmiňuje jednu z jeho verzí.
Oba texty jsou však velmi stručné. Prvním příkladem genealogického mýtu o původu
prvního tibetského císaře bude daleko podrobnější text dochovaný v jedné z raných his-
torických kronik. Ta uvádí i svůj původní zdroj, oficiální záznam o tibetských císařích
(Bod kyi yig tshang), datovatelný do konce císařského období. Text kroniky je nejdelší
dochovanou parafrází tohoto kdysi oficiálního textu.
Druhým příkladem genealogického mýtu bude ojedinělý text o původu Tibeťanů,
který ve své konkrétní podobě pochází evidentně z doby pozdější. Je však podrobným
73

