Page 79 - Archaická tibetská literatura (7.–10. století)
P. 79

ARCHAICKÁ TIBETSKÁ LITERATURA
démonů. Podobnou epizodu zná i líčení spojené s prvním tibetským císařem přeložené
níže. Takové analogie by mohly poukazovat k důvodům, proč ani kroniky monastického
bönu nezmiňují detailně tento mýtus o původu prvního tibetského císaře. Překrývá se
totiž svými prvky s líčením o životě Šenraba Miwo.

   Je mnoho důvodů domnívat se, že právě mýtus o prvním císaři mohl být považovaný
za jádro náboženských představ soustředěných kolem kultu tibetských císařů.

   Níže přeložený text prozrazuje v mnohých detailech náboženské představy předbu-
ddhistického Tibetu. V  kosmogonickém líčení se objevuje velké množství nebeských
bytostí, které stojí za stvořením silně vertikálně nahlíženého světa. Pro staré tibetské
představy byly evidentně důležité příbuzenské vztahy. Jejich objasnění je hlavním posel-
stvím daného mýtu. Vylíčením příbuzenských vztahů se odhaluje i identita jednotlivých
postav bájné genealogie, včetně prvního tibetského císaře.

   Nebe je podle mýtu tvořené třinácti patry, posléze text jmenuje ještě dvě dodatečné
vrstvy nebe. Podzemí se skládá též z třinácti vrstev. Nebe je obývané dvěma druhy by-
tostí.

Obr. 14: Obvazování mohyly z šípy provazem mu (Amdo, Gängja, foto: autor 2000)
78
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84