Page 82 - Archaická tibetská literatura (7.–10. století)
P. 82
Mytická vyprávění
V pozoruhodném kosmogonickém podání vyvstane z beztvaré bytosti třináct pater
nebe „jako domů“ a třináct pater vespod „jako podušek“. Od této chvíle bytosti nabývají
tvarů.
Následující jádro genealogie nebeských předků prvního císaře obsahuje postavy zmi-
ňované v narážkách některých textů z Tun-chuangu. Toto podání je však daleko detail-
nější. Nejprve přichází na řadu devatero bytostí s názvem thenčhe (then che) ve jménech.
V jiných textech se objevují v poněkud jiných zápisech, což znemožňuje jednoznačnou
interpretaci jejich jmen. Then může znamenat „přivádět“, ale také „přebývat“. Nicméně
jejich působení je zřejmé z jejich jmen, objevují se v nich mraky (sprin), déšť (char)
a rosa (zil).
Následuje postava Jabla Dalduga (Yab lha brdal drug), která je v souladu s texty z Tun-
-chuangu prapředkem prvního tibetského císaře. Toto detailnější podání uvádí i jeho
tři sourozence, mezi nimiž je krajně důležitý jeho bratr Ode Gungjal (’O de gung rgyal).
Všichni čtyři bratři pocházejí z rodu bytostí čha. Po prohře v kostkách byl Ode Gungjal
spolu se svým dalším bratrem předurčený k sestupu na zem. Měl mít podle tohoto po-
dání množství žen a ještě větší množství potomků. Důležité je, že tato postava genealogie
má být přímým předkem devíti horských božstev Tibetu, která v dalším seznamu jme-
nuje spolu s jejich matkami, ale obecněji i otcem „lokálních božstev“. Jeho jméno je zmi-
ňované v textech z Tun-chuangu (ITJ 0734, 0740) a zdá se tak, že i v archaických dobách
mělo toto božstvo výsadní místo. Jeho jméno je totožné s dnešní horou v kraji Olkha
(’Ol kha), která je známá pod stejným jménem Ode Gungjal. Je dnes záhadou, proč tato
hora, evidentně tak významná v archaických dobách, velmi záhy ztratila na důležitosti
a nefiguruje v pozdějších seznamech důležitých hor Tibetu. Její dnešní význam nelze
srovnávat s horou Kailás (Gangs ti se), Mačhen Pomra (Rma chen spom ra), Šelkar Ri
(Shel dkar ri) – které příliš nezmiňují archaické prameny – či Ňänčhen Thanglha (Gnyan
chen thang lha), která je naopak známá i archaickým pramenům pod jménem Thangla
Jaržur (Thang la yar bzhur).
Tomu by opět mohly napovídat indicie v níže přeloženém textu. Ten se zmiňuje, že
tento „otec horských božstev“ Ode Gungjal byl na zemi známý pod jmény, ve kterých
se objevuje „kukačka“ (Lha khu yug mang skyes) a „jedlík masa“ (’O la sha zan). Druhé
jméno naráží možná na krvavé oběti, což může být hypoteticky jedním z důvodů poz-
dějšího potlačení významu dané hory.
81

