Page 145 - Archaická tibetská literatura (7.–10. století)
P. 145

ARCHAICKÁ TIBETSKÁ LITERATURA

Obr. 19: Titulní list Mahávjutpatti z dergeského Tängjuru (TBRC). Napravo je zobrazený Thönmi Samb-
hóta, údajný vynálezce tibetského písma

Madhjavjutpatti

   Jinou dochovanou „lexikální příručkou“ je text známý spíše pod názvem, který by
se dal přeložit jako Ustanovení slov[, text o rozsahu] dvou bampo111 (Sgra sbyor bam po
gnyis pa), ale také zmiňovaný pod názvem Střední [spis] o přesném způsobu porozumění
[slovům a termínům] (Bye brag tu rtogs byed ’bring po) či pod sanskrtským ekvivalentem
Madhjavyutpatti. Dvě verze tohoto textu se dochovaly v pekingské (č. 5833) a dergeské
(č. 4347) edici Tängjuru, ty jsou někdy zmiňované jako „kanonické verze“. Mimo ně
byla v roce 2003 publikovaná další rukopisná verze nalezená v Centrálním Tibetu (viz
Rta rdo 2003) a objeveny dva fragmenty mezi dokumenty z Tun-chuangu (IOL 76, PT
845). Vzácným nálezem je rukopisná verze z kláštera Tabo (RNo. 129), která vykazuje
jiné čtení první části a je možné, že je starší verzí, která ještě neprošla finální revizí. Může
tak pocházet z  období před rokem 814, který je přijímaným datem pro vznik finální
verze tohoto textu, a může sloužit jako cenné svědectví o procesu unifikace tibetské bu-
ddhistické terminologie. Detailně se okolnostmi vzniku tohoto textu zabývala Cristina
Scherrer-Schaub (2002), která spojuje vznik této verze z Tabo s výnosem císaře Thisong
Decäna (zmiňovaném ve verzi z Tabo), který měl pronést v roce 783 či v roce 795.

   Text obsahuje tři základní části, z nichž tu bude pro důležitost porozumění okolnos-
tem vzniku těchto příruček věnovaná větší pozornost úvodní části:

111 Míra délky textu, někdy udávaná jako 300 šlók (čtyřverší). Ovšem význam je nejistý, výraz gnyis pa může
   být i řadovou číslovkou a znamenat „druhý svazek“. Otázkou je, co bylo oním prvním. Text tibetského
   autora se domnívá, že oním prvním byl spis Mahávjutpatti (’Chi med tshe ring 2007).

144
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150