On formal manifestation of spatial conceptualization in Japanese

Název česky K formální manifestaci prostorové konceptualizace v japonštině
Autoři

MATELA Jiří

Rok publikování 2015
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Manifestace prostorové kognice v jazycích světa je předmětem mnoha studií v rámci kognitivní lingvistiky (např. Sinha & Jensen de López, 2000; Talmy, 2007). Většina z těchto studií se zabývá konceptuálními schématy, jako jsou ta, vyjadřovaná pomocí předložek (in, on, before, behind aj. v angličtině; v, za, před, do aj. v češtině etc.). Mým cílem v tomto příspěvku je dát příklady prostorové konceptualizace VNITŘNÍHO a VNĚJŠÍHO tak, jak se tato projevuje v konceptech UČI a SOTO v japonském jazyce. Kategorie UČI a SOTO jsou běžně uznávány jako funkční kategorie v sociálních strukturách nebo v chování Japonců. Přirozeně výrazy "uči" a "soto" existují v lexikálním inventáři moderní japonštiny. Já se pokusím demonstrovat, že tyto dva koncepty mohou být využity jako funkční nástroj pro popis různorodých formálních jevů v japonském jazyce (demonstrativa, slovesa dávání, slovesa pohybu, zdvořilost aj.). Jelikož má můj příspěvek snahu zapadnout do kontextu kognitivní lingvistiky, pokusím se nabídnout nejen strukturální popis, ale i explanaci – tj. motivaci pro strukturaci japonského jazyka skrze UČI/SOTO.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.