What’s in an I? : Dissonant and Consonant Self-Narration in Autobiographical Discourse
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2020 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | Biography: An Interdisciplinary Quarterly |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| www | |
| Klíčová slova | self-narration; life writing; autobiographical narrative; Fraser; Isherwood; Grass; Karr |
| Popis | Studie se zabývá několika příklady fokalizačních strategií v autobiografických dílech, přičemž kombinuje metody naratologické analýzy a autobiografických studií. Pomocí aplikace konceptů konsonantní a disonantní sebenarace (D. Cohnová) zkoumá způsoby, jimiž autoři kreativně pracují s různými pozicemi autobiografického Já, a jak tento aspekt přispívá k estetickým kvalitám textů. Po stručném objasnění role vyprávějícího Já a prožívajícího Já v autobiografických narativech následuje analýza juxtapozice perspektiv těchto dvou Já v knize My Father’s House Sylvie Fraserové, jíž je dosaženo obratnou kombinací konsonantní a disonantní sebenarace. Na základě příkladů disonantní sebenarace v Při loupání cibule Güntera Grasse a Christopher and His Kind Christophera Isherwooda a konsonantní sebenarace v autobiografické trilogii Mary Karrové (The Liars’ Club, Cherry, Lit) pak studie předkládá závěr, že sebe-disonance bývá využita ke komunikaci meta-autobiografických komentářů, zatímco sebe-konsonance přispívá k zanoření čtenáře do předkládaného příběhu. |
| Související projekty: |