Na konci února schválila Rada pro vnitřní hodnocení Masarykovy univerzity akreditaci nového doktorského programu Digitální kultura a kreativní průmysly. Od podzimního semestru 2020 se tak na filozofické fakultě začnou připravovat vědeckovýzkumní pracovníci, kteří najdou uplatnění ve vzdělávacích a kulturních institucích zaměřených na výzkum důsledků a příležitostí spojených s rozšířením digitálních a síťových technologií. „Důraz klademe na zapojení do uměleckého provozu, do aplikační sféry tzv. kreativních průmyslů a na mezinárodní rozměr studia,“ uvádí garantka programu doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. „Jediný takto zaměřený doktorský program v České republice a na Slovensku bude vychovávat špičkové odborníky v oborech umění nových médií, digitální kultury a managementu v kultuře.“
Cíle programu se projeví i ve složení oborové rady, v níž jsou zastoupeni vedle akademiků také odborníci z praxe, např. ředitelka Domu umění města Brna Terezie Petišková nebo herní vývojář a majitel firmy CBE Software zaměřující se na umělecké počítačové hry Jan Kavan.
„Vzhledem k vývoji v oblasti digitální kultury je neexistence takto zaměřeného doktorského programu pro domácí badatele a badatelky zásadním deficitem. Rozsáhlost, komplexnost a strmý rozvoj digitální kultury nabízejí velkou šíři témat a příležitostí pro bádání v rámci doktorského studia,“ vysvětluje nutnost rozšířit nabídku vzdělávání pro absolventy magisterského studia uměnovědných oborů docent Václav Magid, významný český umělec a teoretik.
Program Digitální kultura a kreativní průmysly záměrně synergicky propojuje diskurzy uměnovědné a společenskovědné s technickými znalostmi digitálních a síťových technologií a výzkumem založeným na experimentálním testování možností systémů (uměleckých, kulturních, technických). „Koncepce studia je založena na propojení teoretického výzkumu a kreativní praxe (umělecké, designérské, kurátorské, produkční) pojaté jako specifický typ základního výzkumu, což považujeme za nezbytné pro hluboké pochopení studovaných fenoménů a jejich kritickou reflexi,“ uvádí dále Horáková.
„Jedná se o rychle se rozvíjející a dynamické odvětví, které je v zahraničí etablované na většině prestižních univerzit i ve světových institucích. Zejména personální obsazení a vymezení nového programu slibuje velký potenciál pro úzkou spolupráci se zahraničními institucemi a festivaly,“ doplňuje hodnotitelka návrhu vzniku programu Katarína Gatialová, ředitelka digitalizačního oddělení Národního filmového archivu
„Inspirovali jsme se v zahraničí a záměrně jsme se vzdali čistě teoretického pojetí výzkumné práce. Doktorandy chceme vést nejen k systematickému a v oborové teorii pevně usazenému výzkumu, ale také k inovativnímu přístupu k designu výzkumných projektů a ke kreativnímu intervenování do zavedených procesů. Povzbuzujeme je k úzké spolupráci s firmami a kulturními či paměťovými institucemi, aby výzkumné projekty měly reálný dopad v praxi,“ uzavírá garantka programu Jana Horáková.