Pedagogické praxe
Pokyny pro studující učitelských oborů a programů navazujícího magisterského studia
Základní informace
- Pedagogické praxe přímo ve školách tvoří významnou součást studia navazujících magisterských učitelských programů. V bakalářském stupni studia se na FF MU pedagogické/asistentské praxe nerealizují. Studenti kombinované formy studia se řídí pokyny pro jednooborové studium.
- Výkon pedagogické praxe je nutné zajistit u manažerky praxí.
- Seznamte se důkladně s povinnou dokumentací, se kterou budete po celou dobu výkonu praxe průběžně pracovat.
- Veškeré dokumenty k praxím jsou v elektronické podobě. Pro případné doručení jiné listinné dokumentace použijte prosím schránku „Pedagogické praxe“ na podatelně v přízemí budovy D, Arna Nováka 1.
- Studenti programu celoživotního vzdělávání se řídí pokyny svých kateder nebo ústavů. K výkonu jejich pedagogické praxe není potřeba kontaktovat manažerku praxí.
- Pro výkon praxe nabízí FF MU studentům bezplatně k zapůjčení tablety Lenovo P10 WIFI Snapdragon. V případě zájmu prosím kontaktujte Mgr. Janu Fantovou, fantova@phil.muni.cz.
Kontakt
Konzultace po předchozí e-mailové či telefonické domluvě. Postupy, které jsou nastaveny, nevyžadují osobní předávání dokumentů.
PROSÍM POZOR: Následující postupy je nutné provést u každého dalšího předmětu praxe zvlášť, i když dochází např. k pokračování spolupráce na stejné škole se stejným provázejícím učitelem z předchozího semestru.
Plánuji pedagogickou praxi
- Sledujte nabídku volných míst k praxi škol projektu ZIP MUNI na Portálu praxí v IS MU. Závazné termíny jsou vždy v dostatečném předstihu zveřejněny v prezentaci k JS 2023.
- Při registraci použijte filtry nabídek s možností zvolit konkrétní instituci nebo učitelství konkrétního programu. Využít můžete pouze nabídek FF MU, nikoli jiných fakult.
- Registrujte se k vámi vybrané praxi, a to pouze jednou pro každý předmět praxe. Pokud vám bude registrace zamítnuta, důvodem bývá zejména překročení kapacity, opětovně zadejte svou registraci znovu na jiné volné místo.
- Svou registraci vždy navažte na konkrétní předmět praxe, který již musíte mít zapsán. Nezadávejte najednou duplicitní žádosti. Potvrzení registrace není automatické a může trvat i několik hodin, neboť je potřeba zohlednit kritéria konkrétního studia, a to vždy ve prospěch studenta.
- Po schválení registrace očekávejte během následujících dní kontakt na svého provázejícího učitele v poznámkovém bloku předmětu praxe „Kontakt na provázejícího učitele“ a neprodleně si s provázejícím učitelem domluvte konkrétní harmonogram a detaily výkonu své pedagogické praxe.
Mohu si domluvit praxi i na jiné škole?
V odůvodněných případech, nebo pokud jsou místa na spolupracujících školách projektu ZIP MUNI obsazena, ano. Vždy však musí být se školou uzavřena tzv. Dohoda o realizaci pedagogických praxí. Databázi těchto škol naleznete zde.
- Pokud vaše škola v databázi není, kontaktuje neprodleně manažerku praxí a domluvte se s ní individuálně na dalším postupu.
- Pokud vaše škola v databázi je, sdělte e-mailem manažerce praxí následující informace:
- své jméno, příjmení, UČO;
- zda se jedná o jednooborové či sdružené studium učitelství, prezenční nebo kombinovanou formu;
- kód předmětu praxe;
- název a adresu školy, kde chcete vykonávat pedagogickou praxi;
- jméno, příjmení a e-mailový kontakt provázejícího učitele, popř. osoby, se kterou jste o praxi předběžně jednali.
Zahájení výkonu praxe musí být potvrzeno manažerkou praxí, jinak nelze na škole praxi vykonávat.
Na začátku pedagogické praxe vyplňte Protokol o přijetí studenta na pedagogickou praxi, lze administrovat i skenem, a ihned po podepsání všemi třemi stranami (provázející učitel, student, garant praxe FF MU) jej vložte do Odevzdávárny příslušného předmětu pedagogické praxe.
Vykonávám pedagogickou praxi
- Na fakultě je zaveden jednotný systém tří předmětů praxe pro všechny učitelské programy navazujícího magisterského studia ve 2., 3. a 4. semestru studia:
- Krátkodobou absenci a mimořádné změny rozvrhu praxe v rámci stanoveného termínu řešte s provázejícím učitelem a oborovým didaktikem.
- Dlouhodobější absenci, vedoucí k nesplnění původně plánovaného termínu praxe, prodloužení či zrušení praxe, např. v případě přerušení či ukončení studia, je nutné vždy řešit kromě výše zmíněných osob ještě s manažerkou praxí.
Praxe 1
Zápis: 2. semestr studia, tj. jarní semestr 1. ročníku
Kódy předmětů – jednooborové studium
Učitelství anglického jazyka a literatury | AJUPP01J |
Učitelství českého jazyka a literatury | CJUPP01J |
Učitelství estetické výchovy | UEVPP01J |
Učitelství francouzského jazyka a literatury | FJUPP01J |
Učitelství historie | HIUPP01J |
Učitelství latinského jazyka a literatury | LJUPP01J |
Učitelství německého jazyka a literatury | NJUPP01J |
Učitelství ruského jazyka a literatury | RJUPP01J |
Učitelství španělského jazyka a literatury | SJUPP01J |
Učitelství základů společenských věd | ZSVPP01J |
Pozn. ke struktuře kódů: XXXPP01J, XXX – označení učitelského programu, PP – pedagogická praxe, 01 předmět praxe (první ze tří), J – jednoobor
Kódy předmětů – sdružené studium
Učitelství anglického jazyka a literatury | AJUPP01S |
Učitelství českého jazyka a literatury | CJUPP01S |
Učitelství estetické výchovy | UEVPP01S |
Učitelství francouzského jazyka a literatury | FJUPP01S |
Učitelství historie | HIUPP01S |
Učitelství latinského jazyka a literatury | LJUPP01S |
Učitelství německého jazyka a literatury | NJUPP01S |
Učitelství ruského jazyka a literatury | RJUPP01S |
Učitelství španělského jazyka a literatury | SJUPP01S |
Učitelství základů společenských věd | ZSVPP01S |
Pozn. ke struktuře kódů: XXXPP01S, XXX – označení učitelského programu, PP – pedagogická praxe, 01 předmět praxe (první ze tří), S – sdružené studium (dvouobor)
Časová dotace činností
Jednooborové studium
- 12 hodin stínování (2 dny po šesti hodinách) + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 18 hodin náslechu výuky s orientací na jednání žáků ve výuce i mimo ni (3 celé dny po šesti hodinách; vždy celý den u jedné třídy, tzn. bez orientace pouze na předměty dle studované aprobace) + 3 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 4 vyučovací hodiny vlastní výuky + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 6 vyučovacích hodin výuky v tandemu + 3 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 20 hodin dalších činností přímo ve škole, např. stínování učitele mimo vyučovací hodiny; seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech, reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF), plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod., hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení) a další činnosti
Sdružené studium
- 6 hodin stínování (1 den po šesti hodinách) + 1 hodina reflexe s provázejícím učitelem
- 9 hodin náslechu výuky s orientací na jednání žáků ve výuce i mimo ni (2 celé dny 4+5 hodin; vždy celý den u jedné třídy, tzn. bez orientace pouze na předměty dle studované aprobace) + 1,5 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 2 vyučovací hodiny vlastní výuky + 1 hodina reflexe s provázejícím učitelem
- 3 vyučovací hodin výuky v tandemu + 1,5 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 10 hodin dalších činností přímo ve škole, např. stínování učitele mimo vyučovací hodiny; seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech, reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF), plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod., hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení) a další činnosti
Výukové metody
Pedagogická praxe 1 je první ze série tří praxí tvořících součást profesní přípravy studentů učitelství. Praxe jsou graduálně uspořádané tak, aby odpovídaly měnícím se potřebám studentů učitelství během jejich profesní přípravy. V rámci Praxe 1 proto převažují činnosti, v nichž je student v roli pozorovatele.
Metody uplatněné v rámci této praxe jsou následující: stínování, náslech orientovaný na jeden třídní kolektiv, vedení vlastní výuky, vedení tandemové výuky společně s provázejícím učitelem, reflexe praxe.
Praxe 2
Zápis: 3. semestr studia, tj. podzimní semestr 2. ročníku
Kódy předmětů – jednooborové studium
Učitelství anglického jazyka a literatury | AJUPP02J |
Učitelství českého jazyka a literatury | CJUPP02J |
Učitelství estetické výchovy | UEVPP02J |
Učitelství francouzského jazyka a literatury | FJUPP02J |
Učitelství historie | HIUPP02J |
Učitelství latinského jazyka a literatury | LJUPP02J |
Učitelství německého jazyka a literatury | NJUPP02J |
Učitelství ruského jazyka a literatury | RJUPP02J |
Učitelství španělského jazyka a literatury | SJUPP02J |
Učitelství základů společenských věd | ZSVPP02J |
Pozn. ke struktuře kódů: XXXPP02J, XXX – označení učitelského programu, PP – pedagogická praxe, 02 předmět praxe (druhý ze tří), J – jednoobor
Kódy předmětů – sdružené studium
Učitelství anglického jazyka a literatury | AJUPP02S |
Učitelství českého jazyka a literatury | CJUPP02S |
Učitelství estetické výchovy | UEVPP02S |
Učitelství francouzského jazyka a literatury | FJUPP02S |
Učitelství historie | HIUPP02S |
Učitelství latinského jazyka a literatury | LJUPP02S |
Učitelství německého jazyka a literatury | NJUPP02S |
Učitelství ruského jazyka a literatury | RJUPP02S |
Učitelství španělského jazyka a literatury | SJUPP02S |
Učitelství základů společenských věd | ZSVPP02S |
Pozn. ke struktuře kódů: XXXPP02S, XXX – označení učitelského programu, PP – pedagogická praxe, 02 předmět praxe (druhý ze tří), S – sdružené studium (dvouobor)
Časová dotace činností
Jednooborové studium
- 12 hodin náslechů v předmětu dle aprobace, nejlépe ve třídě, kde budou studenti sami vyučovat + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 12 hodin vlastní výuky + 4 hodiny její reflexe s provázejícím učitelem
- 8 hodin tandemové výuky + 4 hodiny její reflexe s provázejícím učitelem
- 28 hodin dalších činností přímo ve škole, např. seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech, reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF), plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod., hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení, případně vedení vlastní výuky či výuky v tandemu s učitelem) a další činnosti.
Sdružené studium
- 6 hodin náslechů v předmětu dle aprobace, nejlépe ve třídě, kde budou studenti sami vyučovat + 1 hodina reflexe s provázejícím učitelem
- 6 hodin vlastní výuky + 2 hodiny její reflexe s provázejícím učitelem
- 4 hodiny tandemové výuky + 2 hodiny její reflexe s provázejícím učitelem
- 14 hodin dalších činností přímo ve škole, např. seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech, reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF), plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod., hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení, případně vedení vlastní výuky či výuky v tandemu s učitelem) a další činnosti.
Výukové metody
Pedagogická praxe 2 je druhá ze série tří praxí tvořících součást profesní přípravy studentů učitelství. Praxe jsou graduálně uspořádané tak, aby odpovídaly měnícím se potřebám studentů učitelství během jejich profesní přípravy.
Metody uplatněné v rámci Pedagogické praxe II jsou následující: náslech vyučovacích hodin dle aprobace studentů, vedení vlastní výuky, vedení tandemové výuky společně s provázejícím učitelem, reflexe.
Praxe 3
Zápis: 4. semestr studia, tj. jarní semestr 2. ročníku
Kódy předmětů – jednooborové studium
Učitelství anglického jazyka a literatury | AJUPP03J |
Učitelství českého jazyka a literatury | CJUPP03J |
Učitelství estetické výchovy | UEVPP03J |
Učitelství francouzského jazyka a literatury | FJUPP03J |
Učitelství historie | HIUPP03J |
Učitelství latinského jazyka a literatury | LJUPP03J |
Učitelství německého jazyka a literatury | NJUPP03J |
Učitelství ruského jazyka a literatury | RJUPP03J |
Učitelství španělského jazyka a literatury | SJUPP03J |
Učitelství základů společenských věd | ZSVPP03J |
Pozn. ke struktuře kódů: XXXPP03J, XXX – označení učitelského programu, PP – pedagogická praxe, 03 předmět praxe (třetí ze tří), J – jednoobor
Kódy předmětů – sdružené studium
Učitelství anglického jazyka a literatury | AJUPP03S |
Učitelství českého jazyka a literatury | CJUPP03S |
Učitelství estetické výchovy | UEVPP03S |
Učitelství francouzského jazyka a literatury | FJUPP03S |
Učitelství historie | HIUPP03S |
Učitelství latinského jazyka a literatury | LJUPP03S |
Učitelství německého jazyka a literatury | NJUPP03S |
Učitelství ruského jazyka a literatury | RJUPP03S |
Učitelství španělského jazyka a literatury | SJUPP03S |
Učitelství základů společenských věd | ZSVPP03S |
Pozn. ke struktuře kódů: XXXPP03S, XXX – označení učitelského programu, PP – pedagogická praxe, 03 předmět praxe (třetí ze tří), S – sdružené studium (dvouobor)
Časová dotace činností
Jednooborové studium
- 8 hodin náslechů v předmětu dle aprobace, nejlépe ve třídě, kde budou studenti vyučovat + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 16 hodin vlastní výuky + 6 hodin reflexe s provázejícím učitelem
- 4 hodiny tandemové výuky + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 32 hodin dalších činností přímo ve škole, např. seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech, reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF), plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek, hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení), případně také další vedení vlastní výuky či výuky v tandemu s provázejícím učitelem a další činnosti
Sdružené studium
- 4 hodiny náslechů v předmětu dle aprobace, nejlépe ve třídě, kde budou studenti vyučovat + 1 hodina reflexe s provázejícím učitelem
- 8 hodin vlastní výuky + 3 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 2 hodiny tandemové výuky + 1 hodina reflexe s provázejícím učitelem
- 16 hodin dalších činností přímo ve škole, např. seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech, reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF), plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek, hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení), případně také další vedení vlastní výuky či výuky v tandemu s provázejícím učitelem a další činnosti
Výukové metody
Pedagogická praxe 3 je poslední ze série tří praxí tvořících součást profesní přípravy studentů učitelství. Praxe jsou graduálně uspořádané tak, aby odpovídaly měnícím se potřebám studentů učitelství během jejich profesní přípravy.
Metody uplatněné v rámci Pedagogické praxe 3 jsou následující: náslech vyučovacích hodin dle aprobace studentů, vedení vlastní výuky, vedení tandemové výuky společně s provázejícím učitelem, reflexe praxe.
Dokončuji pedagogickou praxi
Do odevzdávárny příslušného předmětu vložte v elektronické podobě:
- Reflektivní deník dle Standardu profesních kompetencí studenta, který postupně doplňujete v průběhu praxe podle požadavků a pokynů didaktiků studijního programu;
- Sebe/hodnoticí nástroj – k dispozici v IS MU, prosím prostudujte si důkladně metodické instrukce k jeho vyplnění a nápovědu k evaluaci praxe;
- Ostatní části učitelského portfolia dle požadavků programu (náslechové listy, seminární práce, přehled činnosti, didaktické pomůcky, přípravy na hodinu, dílčí materiály apod.)
- Na školách mimo projekt ZIP MUNI, viz jejich databáze, navíc vstupní Protokol o přijetí studenta na pedagogickou praxi.
Kompletní vložení všech dokumentů do odevzdávárny předmětu praxe je podmínkou pro úspěšné splnění předmětu pedagogické praxe.

Web pedagogických praxí FF MU vznikl v rámci projektu Zkvalitnění a Inovace Přípravy budoucích učitelů na MUNI (ZIP MUNI), reg. č.: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016170.