Pedagogické praxe
Pokyny pro studující učitelských oborů a programů navazujícího magisterského studia
Základní informace
- Informace na této stránce jsou určeny pouze pro navazující magisterské studium. FF MU nerealizuje pedagogické/asistentské praxe v bakalářském typu studia.
- Studenti kombinované formy studia se řídí pokyny pro jednooborové studium.
- Výkon pedagogické praxe je nutné zajistit u manažerky praxí.
- Veškeré dokumenty k praxím jsou v elektronické podobě, viz níže rozepsané postupy a informace. Pro případné doručení jiné listinné dokumentace použijte prosím schránku „Pedagogické praxe“ na podatelně v přízemí budovy D, Arna Nováka 1. O této skutečnosti informujte neprodleně manažerku praxí telefonicky či e-mailem.
- Pro výkon praxe nabízí FF MU studentům bezplatně k zapůjčení tablety Lenovo P10 WIFI Snapdragon. V případě zájmu prosím kontaktujte Mgr. Janu Fantovou, fantova@phil.muni.cz.
- Studenti programu celoživotního vzdělávání se řídí pokyny svých kateder nebo ústavů. K výkonu jejich pedagogické praxe není potřeba kontaktovat manažerku praxí.
- Prosím dbejte rozdělení pokynů a informací dle imatrikulace vašeho studia.
Kontakt
Úřední hodiny po předchozí e-mailové či telefonické domluvě. Postupy, které jsou nyní nastaveny, nevyžadují osobní kontakt při předávání dokumentů či podávání informací, nicméně osobní konzultace po domluvě je samozřejmě možná.
PROSÍM POZOR: Následující postupy je nutné provést u každého dalšího předmětu praxe zvlášť, i když dochází např. k pokračování spolupráce na stejné škole se stejným provázejícím učitelem z předchozího semestru.
Souhrnné informace k výkonu praxe v JS 2022, včetně závazných termínů,
naleznete v této prezentaci.
Plánuji pedagogickou praxi
- Sledujte nabídku volných míst k praxi škol projektu ZIP MUNI na portálu praxí, vyžaduje přihlášení do IS MU. Prosím pozor - tento portál je otevřen studentům k registraci pro PS dnem začátku semestru, pro JS den po spuštění zápisu předmětů v souladu s harmonogramem FF MU. Závazné termíny jsou vždy v dostatečném předstihu zveřejněny v prezentacích ke konkrétnímu semestru společně se souhrnnými informacemi k výkonu praxe.
- Při registraci můžete využít filtry nabídek (možnost zvolit konkrétní instituci, učitelství konkrétní aprobace či konkrétní předmět praxe). Využít můžete pouze nabídek FF MU, nikoli jiných fakult.
- Registrujte se k vámi vybrané praxi, a to pouze jednou pro každý předmět praxe. Pokud Vám bude registrace zamítnuta, důvodem bývá zejm. překročení kapacity, opětovně zadejte svou registraci znovu na jiné místo.
- Svou registraci vždy navažte na konkrétní předmět praxe, který již musíte mít zapsán. Nezadávejte najednou duplicitní žádosti. Potvrzení registrace není automatické a může trvat i v řádu hodin, neboť je potřeba zohlednit kritéria konkrétního studia, a to vždy ve prospěch studenta.
- Po schválení registrace vyčkejte během následujících dní kontaktu na svého provázejícího učitele v poznámkovém bloku předmětu praxe „Kontakt na provázejícího učitele“ a neprodleně si s provázejícím učitelem domluvte konkrétní harmonogram a detaily výkonu své pedagogické praxe.
Mohu si domluvit praxi i na jiné škole?
V odůvodněných případech, nebo pokud jsou místa na spolupracujících školách projektu ZIP MUNI obsazena, ano. Vždy však musí být se školou uzavřena tzv. Dohoda o realizaci pedagogických praxí. Databázi těchto škol naleznete zde.
Při prvotní komunikaci sdělte manažerce praxí e-mailem následující informace:
- své jméno, příjmení, UČO;
- zda se jedná o jednooborové/ dvouoborové, prezenční/ kombinované studium učitelství;
- kód předmětu praxe;
- název a adresu školy, kde chcete vykonávat pedagogickou praxi;
- zda již máte domluveného konkrétního provázejícího učitele a jeho e-mailový kontakt;
- předpokládaný termín praxe;
- zda se jedná o celý předmět, či jen jeho část (v rámci jednoho předmětu je možné vykonávat praxi maximálně na dvou školách, případně u dvou provázejících učitelů jedné školy, ale vždy je nutné sdělit tuto skutečnost předem!)
Pokud vaše škola v databázi není, kontaktuje neprodleně manažerku praxí a domluvte se s ní individuálně na dalším postupu.
Prosím pozor! Při výběru praxe na školách Dohody o realizaci pedagogických praxí studenti neprovádí registraci přes portál praxí.
Před začátkem pedagogické praxe vyplňte Protokol o přijetí spolupracující školou a ihned po podepsání všemi třemi stranami (provázející učitel, student, garant praxe) před začátkem termínu praxe jej naskenovaný vložte do Odevzdávárny příslušného předmětu pedagogické praxe.
Vykonávám pedagogickou praxi
- Požadavky na splnění předmětů učitelské praxe jsou plně v kompetenci garantů jednotlivých učitelských programů. S dotazy vztahujícími se k obsahové náplni pedagogické praxe (osnova předmětu, rozsah, cíle, termíny a výstupy) se tedy obracejte na příslušné garanty a vyučující předmětu konkrétního učitelského programu.
- Krátkodobou absenci a mimořádné změny rozvrhu praxe v rámci stanoveného termínu řešte s provázejícím učitelem a oborovým didaktikem.
- Dlouhodobější absenci, vedoucí k nesplnění původně plánovaného termínu praxe, jejímu prodloužení či zrušení, je nutné vždy řešit kromě výše zmíněných osob ještě s manažerkou praxí.
Dokončuji pedagogickou praxi
Do odevzdávárny příslušného předmětu vložte v elektronické podobě:
- Reflektivní deník – s využitím elektronické verze ke stažení, kterou doplníte dle požadavků studijního programu (pro jeho finální podobu můžete využít podklady k diskusi);
- Sebe/hodnoticí nástroj – k dispozici v IS MU – prosím prostudujte důkladně metodické instrukce k jeho vyplnění a nápovědu k evaluaci praxe;
- Ostatní části učitelského portfolia dle požadavků programu (náslechové listy, seminární práce, výkaz činnosti apod.), vše v elektronické podobě, nikoli sken.
Kompletní vložení všech dokumentů do odevzdávárny předmětu praxe je podmínkou pro úspěšné splnění předmětu pedagogické praxe.
Pedagogické praxe studentů imatrikulovaných od PS 2021
- Jednotný systém tří předmětů praxe pro všechny učitelské programy navazujícího magisterského studia (2., 3. a 4. semestr studia)
- Jednotná struktura a počty hodin předmětů praxe (Praxe 1, Praxe 2, Praxe 3)
- Jednotné požadavky na úspěšné splnění předmětů pedagogické praxe
- Sjednocený systém kódů předmětů praxe
PROSÍM POZOR: Následující postupy je nutné provést u každého dalšího předmětu praxe zvlášť, i když dochází např. k pokračování spolupráce na stejné škole se stejným provázejícím učitelem z předchozího semestru.
Souhrnné informace k výkonu praxe v JS 2022, včetně závazných termínů,
naleznete v této prezentaci.
Plánuji pedagogickou praxi
- Sledujte nabídku volných míst k praxi škol projektu ZIP MUNI na portálu praxí, vyžaduje přihlášení do IS MU. Prosím pozor - tento portál je otevřen studentům k registraci pro PS dnem začátku semestru, pro JS den po spuštění zápisu předmětů v souladu s harmonogramem FF MU. Závazné termíny jsou vždy v dostatečném předstihu zveřejněny v prezentacích ke konkrétnímu semestru společně se souhrnnými informacemi k výkonu praxe.
- Při registraci můžete využít filtry nabídek (možnost zvolit konkrétní instituci, učitelství konkrétní aprobace či konkrétní předmět praxe). Využít můžete pouze nabídek FF MU, nikoli jiných fakult.
- Registrujte se k vámi vybrané praxi, a to pouze jednou pro každý předmět praxe. Pokud Vám bude registrace zamítnuta, důvodem bývá zejm. překročení kapacity, opětovně zadejte svou registraci znovu na jiné místo.
- Svou registraci vždy navažte na konkrétní předmět praxe, který již musíte mít zapsán. Nezadávejte najednou duplicitní žádosti. Potvrzení registrace není automatické a může trvat i v řádu hodin, neboť je potřeba zohlednit kritéria konkrétního studia, a to vždy ve prospěch studenta.
- Po schválení registrace vyčkejte během následujících dní kontaktu na svého provázejícího učitele v poznámkovém bloku předmětu praxe „Kontakt na provázejícího učitele“ a neprodleně si s provázejícím učitelem domluvte konkrétní harmonogram a detaily výkonu své pedagogické praxe.
Mohu si domluvit praxi i na jiné škole?
V odůvodněných případech, nebo pokud jsou místa na spolupracujících školách projektu ZIP MUNI obsazena, ano. Vždy však musí být se školou uzavřena tzv. Dohoda o realizaci pedagogických praxí. Databázi těchto škol naleznete zde.
Při prvotní komunikaci sdělte manažerce praxí e-mailem následující informace:
- své jméno, příjmení, UČO;
- zda se jedná o jednooborové/ dvouoborové, prezenční/ kombinované studium učitelství;
- kód předmětu praxe;
- název a adresu školy, kde chcete vykonávat pedagogickou praxi;
- zda již máte domluveného konkrétního provázejícího učitele a jeho e-mailový kontakt;
- předpokládaný termín praxe;
Pokud vaše škola v databázi není, kontaktuje neprodleně manažerku praxí a domluvte se s ní individuálně na dalším postupu.
Prosím pozor! Při výběru praxe na školách Dohody o realizaci pedagogických praxí studenti neprovádí registraci přes portál praxí.
Před začátkem pedagogické praxe vyplňte Protokol o přijetí spolupracující školou a ihned po podepsání všemi třemi stranami (provázející učitel, student, garant praxe) před začátkem termínu praxe jej naskenovaný vložte do Odevzdávárny příslušného předmětu pedagogické praxe.
Vykonávám pedagogickou praxi
- Požadavky na splnění předmětů učitelské praxe jsou plně v kompetenci garantů jednotlivých učitelských programů. S dotazy vztahujícími se k obsahové náplni pedagogické praxe (osnova předmětu, rozsah, cíle, termíny a výstupy) se tedy obracejte na příslušné garanty a vyučující předmětu konkrétního učitelského programu.
- Krátkodobou absenci a mimořádné změny rozvrhu praxe v rámci stanoveného termínu řešte s provázejícím učitelem a oborovým didaktikem.
- Dlouhodobější absenci, vedoucí k nesplnění původně plánovaného termínu praxe, jejímu prodloužení či zrušení, je nutné vždy řešit kromě výše zmíněných osob ještě s manažerkou praxí.
Dokončuji pedagogickou praxi
Do odevzdávárny příslušného předmětu vložte v elektronické podobě:
- Reflektivní deník – s využitím elektronické verze ke stažení, kterou doplníte dle požadavků studijního programu (pro jeho finální podobu můžete využít podklady k diskusi);
- Sebe/hodnoticí nástroj – k dispozici v IS MU – prosím prostudujte důkladně metodické instrukce k jeho vyplnění a nápovědu k evaluaci praxe;
- Ostatní části učitelského portfolia dle požadavků programu (náslechové listy, seminární práce, výkaz činnosti apod.), vše v elektronické podobě, nikoli sken.
Kompletní vložení všech dokumentů do odevzdávárny předmětu praxe je podmínkou pro úspěšné splnění předmětu pedagogické praxe.
Praxe 1
Zápis: 2. semestr studia, tj. jarní semestr 1. ročníku
Kódy předmětů – jednooborové studium
Učitelství anglického jazyka a literatury | AJUPP01J |
Učitelství českého jazyka a literatury | CJUPP01J |
Učitelství estetické výchovy | UEVPP01J |
Učitelství francouzského jazyka a literatury | FJUPP01J |
Učitelství historie | HIUPP01J |
Učitelství latinského jazyka a literatury | LJUPP01J |
Učitelství německého jazyka a literatury | NJUPP01J |
Učitelství ruského jazyka a literatury | RJUPP01J |
Učitelství španělského jazyka a literatury | SJUPP01J |
Učitelství základů společenských věd | ZSVPP01J |
Pozn. ke struktuře kódů: XXXPP01J, XXX – označení učitelského programu, PP – pedagogická praxe, 01 předmět praxe (první ze tří), J – jednoobor
Kódy předmětů – sdružené studium
Učitelství anglického jazyka a literatury | AJUPP01S |
Učitelství českého jazyka a literatury | CJUPP01S |
Učitelství estetické výchovy | UEVPP01S |
Učitelství francouzského jazyka a literatury | FJUPP01S |
Učitelství historie | HIUPP01S |
Učitelství latinského jazyka a literatury | LJUPP01S |
Učitelství německého jazyka a literatury | NJUPP01S |
Učitelství ruského jazyka a literatury | RJUPP01S |
Učitelství španělského jazyka a literatury | SJUPP01S |
Učitelství základů společenských věd | ZSVPP01S |
Pozn. ke struktuře kódů: XXXPP01S, XXX – označení učitelského programu, PP – pedagogická praxe, 01 předmět praxe (první ze tří), S – sdružené studium (dvouobor)
Časová dotace činností
Jednooborové studium
- 12 hodin stínování (2 dny po šesti hodinách) + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 18 hodin náslechu výuky s orientací na jednání žáků ve výuce i mimo ni (3 celé dny po šesti hodinách; vždy celý den u jedné třídy, tzn. bez orientace pouze na předměty dle studované aprobace) + 3 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 4 vyučovací hodiny vlastní výuky + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 6 vyučovacích hodin výuky v tandemu + 3 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 20 hodin dalších činností přímo ve škole, např. stínování učitele mimo vyučovací hodiny; seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech, reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF), plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod., hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení) a další činnosti
Sdružené studium
- 6 hodin stínování (1 den po šesti hodinách) + 1 hodina reflexe s provázejícím učitelem
- 9 hodin náslechu výuky s orientací na jednání žáků ve výuce i mimo ni (2 celé dny 4+5 hodin; vždy celý den u jedné třídy, tzn. bez orientace pouze na předměty dle studované aprobace) + 1,5 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 2 vyučovací hodiny vlastní výuky + 1 hodina reflexe s provázejícím učitelem
- 3 vyučovací hodin výuky v tandemu + 1,5 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 10 hodin dalších činností přímo ve škole, např. stínování učitele mimo vyučovací hodiny; seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech, reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF), plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod., hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení) a další činnosti
Výukové metody
Pedagogická praxe 1 je první ze série tří praxí tvořících součást profesní přípravy studentů učitelství. Praxe jsou graduálně uspořádané tak, aby odpovídaly měnícím se potřebám studentů učitelství během jejich profesní přípravy. V rámci Praxe 1 proto převažují činnosti, v nichž je student v roli pozorovatele.
Metody uplatněné v rámci této praxe jsou následující: stínování, náslech orientovaný na jeden třídní kolektiv, vedení vlastní výuky, vedení tandemové výuky společně s provázejícím učitelem, reflexe praxe.
Požadavky ke splnění předmětu
- Reflektivní deník – s využitím elektronické verze ke stažení, kterou doplníte dle požadavků studijního programu (pro jeho finální podobu můžete využít podklady k diskusi);
- Sebe/hodnoticí nástroj – k dispozici v IS MU – prosím prostudujte důkladně metodické instrukce k jeho vyplnění a nápovědu k evaluaci praxe;
- Ostatní části učitelského portfolia dle požadavků programu (náslechové listy, seminární práce, výkaz činnosti apod.), vše v elektronické podobě, nikoli sken.
Kompletní vložení všech dokumentů do odevzdávárny předmětu praxe je podmínkou pro úspěšné splnění předmětu pedagogické praxe.
Praxe 2
Zápis: 3. semestr studia, tj. podzimní semestr 2. ročníku
Kódy předmětů – jednooborové studium
Učitelství anglického jazyka a literatury | AJUPP02J |
Učitelství českého jazyka a literatury | CJUPP02J |
Učitelství estetické výchovy | UEVPP02J |
Učitelství francouzského jazyka a literatury | FJUPP02J |
Učitelství historie | HIUPP02J |
Učitelství latinského jazyka a literatury | LJUPP02J |
Učitelství německého jazyka a literatury | NJUPP02J |
Učitelství ruského jazyka a literatury | RJUPP02J |
Učitelství španělského jazyka a literatury | SJUPP02J |
Učitelství základů společenských věd | ZSVPP02J |
Pozn. ke struktuře kódů: XXXPP02J, XXX – označení učitelského programu, PP – pedagogická praxe, 02 předmět praxe (druhý ze tří), J – jednoobor
Kódy předmětů – sdružené studium
Učitelství anglického jazyka a literatury | AJUPP02S |
Učitelství českého jazyka a literatury | CJUPP02S |
Učitelství estetické výchovy | UEVPP02S |
Učitelství francouzského jazyka a literatury | FJUPP02S |
Učitelství historie | HIUPP02S |
Učitelství latinského jazyka a literatury | LJUPP02S |
Učitelství německého jazyka a literatury | NJUPP02S |
Učitelství ruského jazyka a literatury | RJUPP02S |
Učitelství španělského jazyka a literatury | SJUPP02S |
Učitelství základů společenských věd | ZSVPP02S |
Pozn. ke struktuře kódů: XXXPP02S, XXX – označení učitelského programu, PP – pedagogická praxe, 02 předmět praxe (druhý ze tří), S – sdružené studium (dvouobor)
Časová dotace činností
Jednooborové studium
- 12 hodin náslechů v předmětu dle aprobace, nejlépe ve třídě, kde budou studenti sami vyučovat + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 12 hodin vlastní výuky + 4 hodiny její reflexe s provázejícím učitelem
- 8 hodin tandemové výuky + 4 hodiny její reflexe s provázejícím učitelem
- 28 hodin dalších činností přímo ve škole, např. seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech, reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF), plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod., hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení, případně vedení vlastní výuky či výuky v tandemu s učitelem) a další činnosti.
Sdružené studium
- 6 hodin náslechů v předmětu dle aprobace, nejlépe ve třídě, kde budou studenti sami vyučovat + 1 hodina reflexe s provázejícím učitelem
- 6 hodin vlastní výuky + 2 hodiny její reflexe s provázejícím učitelem
- 4 hodiny tandemové výuky + 2 hodiny její reflexe s provázejícím učitelem
- 14 hodin dalších činností přímo ve škole, např. seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech, reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF), plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod., hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení, případně vedení vlastní výuky či výuky v tandemu s učitelem) a další činnosti.
Výukové metody
Pedagogická praxe 2 je druhá ze série tří praxí tvořících součást profesní přípravy studentů učitelství. Praxe jsou graduálně uspořádané tak, aby odpovídaly měnícím se potřebám studentů učitelství během jejich profesní přípravy.
Metody uplatněné v rámci Pedagogické praxe II jsou následující: náslech vyučovacích hodin dle aprobace studentů, vedení vlastní výuky, vedení tandemové výuky společně s provázejícím učitelem, reflexe.
Požadavky ke splnění předmětu
- Reflektivní deník – s využitím elektronické verze ke stažení, kterou doplníte dle požadavků studijního programu (pro jeho finální podobu můžete využít podklady k diskusi);
- Sebe/hodnoticí nástroj – k dispozici v IS MU – prosím prostudujte důkladně metodické instrukce k jeho vyplnění a nápovědu k evaluaci praxe;
- Ostatní části učitelského portfolia dle požadavků programu (náslechové listy, seminární práce, výkaz činnosti apod.), vše v elektronické podobě, nikoli sken.
Kompletní vložení všech dokumentů do odevzdávárny předmětu praxe je podmínkou pro úspěšné splnění předmětu pedagogické praxe.
Praxe 3
Zápis: 4. semestr studia, tj. jarní semestr 2. ročníku
Kódy předmětů – jednooborové studium
Učitelství anglického jazyka a literatury | AJUPP03J |
Učitelství českého jazyka a literatury | CJUPP03J |
Učitelství estetické výchovy | UEVPP03J |
Učitelství francouzského jazyka a literatury | FJUPP03J |
Učitelství historie | HIUPP03J |
Učitelství latinského jazyka a literatury | LJUPP03J |
Učitelství německého jazyka a literatury | NJUPP03J |
Učitelství ruského jazyka a literatury | RJUPP03J |
Učitelství španělského jazyka a literatury | SJUPP03J |
Učitelství základů společenských věd | ZSVPP03J |
Pozn. ke struktuře kódů: XXXPP03J, XXX – označení učitelského programu, PP – pedagogická praxe, 03 předmět praxe (třetí ze tří), J – jednoobor
Kódy předmětů – sdružené studium
Učitelství anglického jazyka a literatury | AJUPP03S |
Učitelství českého jazyka a literatury | CJUPP03S |
Učitelství estetické výchovy | UEVPP03S |
Učitelství francouzského jazyka a literatury | FJUPP03S |
Učitelství historie | HIUPP03S |
Učitelství latinského jazyka a literatury | LJUPP03S |
Učitelství německého jazyka a literatury | NJUPP03S |
Učitelství ruského jazyka a literatury | RJUPP03S |
Učitelství španělského jazyka a literatury | SJUPP03S |
Učitelství základů společenských věd | ZSVPP03S |
Pozn. ke struktuře kódů: XXXPP03S, XXX – označení učitelského programu, PP – pedagogická praxe, 03 předmět praxe (třetí ze tří), S – sdružené studium (dvouobor)
Časová dotace činností
Jednooborové studium
- 8 hodin náslechů v předmětu dle aprobace, nejlépe ve třídě, kde budou studenti vyučovat + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 16 hodin vlastní výuky + 6 hodin reflexe s provázejícím učitelem
- 4 hodiny tandemové výuky + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 32 hodin dalších činností přímo ve škole, např. seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech, reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF), plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek, hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení), případně také další vedení vlastní výuky či výuky v tandemu s provázejícím učitelem a další činnosti
Sdružené studium
- 4 hodiny náslechů v předmětu dle aprobace, nejlépe ve třídě, kde budou studenti vyučovat + 1 hodina reflexe s provázejícím učitelem
- 8 hodin vlastní výuky + 3 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 2 hodiny tandemové výuky + 1 hodina reflexe s provázejícím učitelem
- 16 hodin dalších činností přímo ve škole, např. seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech, reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF), plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek, hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení), případně také další vedení vlastní výuky či výuky v tandemu s provázejícím učitelem a další činnosti
Výukové metody
Pedagogická praxe 3 je poslední ze série tří praxí tvořících součást profesní přípravy studentů učitelství. Praxe jsou graduálně uspořádané tak, aby odpovídaly měnícím se potřebám studentů učitelství během jejich profesní přípravy.
Metody uplatněné v rámci Pedagogické praxe 3 jsou následující: náslech vyučovacích hodin dle aprobace studentů, vedení vlastní výuky, vedení tandemové výuky společně s provázejícím učitelem, reflexe praxe.
Požadavky ke splnění předmětu
- Reflektivní deník – s využitím elektronické verze ke stažení, kterou doplníte dle požadavků studijního programu (pro jeho finální podobu můžete využít podklady k diskusi);
- Sebe/hodnoticí nástroj – k dispozici v IS MU – prosím prostudujte důkladně metodické instrukce k jeho vyplnění a nápovědu k evaluaci praxe;
- Ostatní části učitelského portfolia dle požadavků programu (náslechové listy, seminární práce, výkaz činnosti apod.), vše v elektronické podobě, nikoli sken.
Kompletní vložení všech dokumentů do odevzdávárny předmětu praxe je podmínkou pro úspěšné splnění předmětu pedagogické praxe.
Sebe/hodnoticí nástroj pro pedagogickou praxi
Metodické pokyny pro provázející učitele
Co je sebe/hodnoticí nástroj?
Sebe/hodnoticí nástroj je nástroj v Informačním systému MU, který umožní komplexně zhodnotit a reflektovat realizaci učitelské praxe studentů MU. Sebe/hodnoticí nástroj má podobu odpovědníku (tzn. forma dotazníku, kterou používá náš Informační systém), který se skládá ze tří částí: jednu část vyplňuje student, jednu jeho provázející učitel a jednu oborový didaktik. Jednotlivé části jsou na konci praxe sloučeny do jednoho dokumentu, jenž se stává součástí studentova učitelského portfolia. Na celý nástroj se můžete podívat zde.
K čemu sebe/hodnoticí nástroj slouží?
Část, kterou vyplňujete Vy, jako provázející učitel, Vám bude zpřístupněna v Informačním systému MU (technické detaily viz níže). Vyjadřujete se zde pomocí škály k jednotlivým aspektům Vaší spolupráce se studentem v průběhu praxe. Následuje prostor (4 otevřené otázky) k hodnocení studenta, jeho silných a slabých stránek, podnětům ke zlepšení apod. Vaše zpětná vazba k průběhu praxe je pro studenta velmi důležitá, umožňuje mu dále se zlepšovat a rozvíjet své profesní kompetence správným směrem. Otázky se vztahují ke Standardu kvality pedagogické praxe MU, tzn. k povinnostem, které má spolupracující škola a provázející učitel ve vztahu ke studentovi naplňovat. Tento dokument naleznete zde.
Je vyplnění Sebe/hodnoticího nástroje povinné?
Ano, Vaše hodnocení studenta prostřednictvím Sebe/hodnoticího nástroje je jednou z podmínek úspěšného ukončení praxe studenta, bez něj student nemůže získat zápočet.
Jak mám postupovat?
Před realizací praxe student, s nímž budete spolupracovat, v Informačním systému vyplní Vaše jméno, příjmení a e-mailovou adresu, na niž Vám bude automaticky zaslán odkaz na odpovědník (Sebe/hodnoticí nástroj) a Váš unikátní přístupový kód. V případě, že Vám e-mail s odkazem zapadl nebo jste ho zpětně měli problémy dohledat, může Vám student e-mail opětovně zaslat. Odpovědník prosím vyplňujte po ukončení studentovy praxe. V případě, kdy otevíráte odpovědník poprvé kliknutím na odkaz, se automaticky vyplní jméno studenta a přístupový kód. Před vstupem do Odpovědníku naleznete také pokyny pro vyplnění zahrnující popis a funkcionalitu jednotlivých tlačítek.
Spolupráce se studentem na jeho sebehodnocení a reflexi pedagogické praxe
Kromě vyplnění závěrečného hodnocení studenta, které jsme popsali výše, se od provázejícího učitele předpokládá, že bude studenta průběžně podněcovat k reflexi a sebereflexi, motivovat jej a vést k profesnímu a osobnostnímu rozvoji. Studenti MU k tomuto účelu používají speciálně vyvinutý nástroj, s nímž byli předem seznámeni při přípravě na pedagogickou praxi. Jedná se o Standard profesních kompetencí studenta (dále jen „Standard“), který byl vytvořen na Pedagogické fakultě MU a jehož znění naleznete zde.
Standard je určen k sebereflexi a sebehodnocení rozvoje kompetencí, které si student v průběhu praxe osvojuje a které jsou nutné pro výkon učitelské profese. Standard obsahuje 26 kritérií kvality profesních kompetencí nezbytných pro plánování, realizaci a evaluaci výuky. Kritéria jsou rozdělena do pěti tematických oblastí:
Standard je určen k zaznamenání hodnocení studentem dosažené úrovně kvality v jednotlivých kritériích. Číselné hodnocení umožňuje rychlé orientační posouzení kvality dané profesní kompetence v rámci čtyř úrovní kvality: úroveň „chybějící kompetence“ (0), úroveň „utvářející se kompetence“ (1), úroveň ,,rozvíjející se kompetence“ (2), úroveň „pokročilé kompetence“ (3).
Při nástupu na praxi škole zajišťuje rámcové obeznámení provázejícího učitele se Standardem garant praxí. Student na počátku praxe (po konzultaci s Vámi, jako provázejícím učitelem) zvolí tři kritéria, na která bude zaměřovat zvýšenou pozornost, tj. kompetence, ve kterých se chce profesně rozvíjet. Smyslem zvýšené pozornosti na omezený počet vybraných kritérií je to, aby se student učil cíleně rozvíjet dílčí dovednosti. Mluvíme zejména o těch dovednostech, které považuje spíše za své slabší stránky. Student by měl se Standardem pracovat průběžně, např. si jej vytisknout a zapisovat si sem své poznámky a pokroky.
Na konci praxe student společně s Vámi zhodnotí, jak se mu ve třech vybraných kritériích daří rozvíjet. Poté společně proberete stav profesního rozvoje studenta u všech ostatních kritérií. Sebehodnocení student po konzultaci s Vámi zaznamená do své části odpovědníku v IS MU.
Další materiály
Pedagogické praxe studentů imatrikulovaných od PS 2021
- Jednotný systém tří předmětů praxe pro všechny učitelské programy navazujícího magisterského studia (2., 3. a 4. semestr studia)
- Jednotná struktura a počty hodin předmětů praxe (Praxe 1, Praxe 2, Praxe 3)
- Jednotné požadavky na úspěšné splnění předmětů pedagogické praxe
- Sjednocený systém kódů předmětů praxe
Praxe 1
Zápis: 2. semestr studia, tj. jarní semestr 1. ročníku
Kódy předmětů – jednooborové studium
Učitelství anglického jazyka a literatury | AJUPP01J |
Učitelství českého jazyka a literatury | CJUPP01J |
Učitelství estetické výchovy | UEVPP01J |
Učitelství francouzského jazyka a literatury | FJUPP01J |
Učitelství historie | HIUPP01J |
Učitelství latinského jazyka a literatury | LJUPP01J |
Učitelství německého jazyka a literatury | NJUPP01J |
Učitelství ruského jazyka a literatury | RJUPP01J |
Učitelství španělského jazyka a literatury | SJUPP01J |
Učitelství základů společenských věd | ZSVPP01J |
Pozn. ke struktuře kódů: XXXPP01J, XXX – označení učitelského programu, PP – pedagogická praxe, 01 předmět praxe (první ze tří), J – jednoobor
Kódy předmětů – sdružené studium
Učitelství anglického jazyka a literatury | AJUPP01S |
Učitelství českého jazyka a literatury | CJUPP01S |
Učitelství estetické výchovy | UEVPP01S |
Učitelství francouzského jazyka a literatury | FJUPP01S |
Učitelství historie | HIUPP01S |
Učitelství latinského jazyka a literatury | LJUPP01S |
Učitelství německého jazyka a literatury | NJUPP01S |
Učitelství ruského jazyka a literatury | RJUPP01S |
Učitelství španělského jazyka a literatury | SJUPP01S |
Učitelství základů společenských věd | ZSVPP01S |
Pozn. ke struktuře kódů: XXXPP01S, XXX – označení učitelského programu, PP – pedagogická praxe, 01 předmět praxe (první ze tří), S – sdružené studium (dvouobor)
Časová dotace činností
Jednooborové studium
- 12 hodin stínování (2 dny po šesti hodinách) + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 18 hodin náslechu výuky s orientací na jednání žáků ve výuce i mimo ni (3 celé dny po šesti hodinách; vždy celý den u jedné třídy, tzn. bez orientace pouze na předměty dle studované aprobace) + 3 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 4 vyučovací hodiny vlastní výuky + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 6 vyučovacích hodin výuky v tandemu + 3 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 20 hodin dalších činností přímo ve škole, např. stínování učitele mimo vyučovací hodiny; seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech, reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF), plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod., hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení) a další činnosti
Sdružené studium
- 6 hodin stínování (1 den po šesti hodinách) + 1 hodina reflexe s provázejícím učitelem
- 9 hodin náslechu výuky s orientací na jednání žáků ve výuce i mimo ni (2 celé dny 4+5 hodin; vždy celý den u jedné třídy, tzn. bez orientace pouze na předměty dle studované aprobace) + 1,5 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 2 vyučovací hodiny vlastní výuky + 1 hodina reflexe s provázejícím učitelem
- 3 vyučovací hodin výuky v tandemu + 1,5 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 10 hodin dalších činností přímo ve škole, např. stínování učitele mimo vyučovací hodiny; seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech, reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF), plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod., hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení) a další činnosti
Výukové metody
Pedagogická praxe 1 je první ze série tří praxí tvořících součást profesní přípravy studentů učitelství. Praxe jsou graduálně uspořádané tak, aby odpovídaly měnícím se potřebám studentů učitelství během jejich profesní přípravy. V rámci Praxe 1 proto převažují činnosti, v nichž je student v roli pozorovatele.
Metody uplatněné v rámci této praxe jsou následující: stínování, náslech orientovaný na jeden třídní kolektiv, vedení vlastní výuky, vedení tandemové výuky společně s provázejícím učitelem, reflexe praxe.
Pedagogické praxe studentů imatrikulovaných od PS 2021
- Jednotný systém tří předmětů praxe pro všechny učitelské programy navazujícího magisterského studia (2., 3. a 4. semestr studia)
- Jednotná struktura a počty hodin předmětů praxe (Praxe 1, Praxe 2, Praxe 3)
- Jednotné požadavky na úspěšné splnění předmětů pedagogické praxe
- Sjednocený systém kódů předmětů praxe
Praxe 2
Zápis: 3. semestr studia, tj. podzimní semestr 2. ročníku
Kódy předmětů – jednooborové studium
Učitelství anglického jazyka a literatury | AJUPP02J |
Učitelství českého jazyka a literatury | CJUPP02J |
Učitelství estetické výchovy | UEVPP02J |
Učitelství francouzského jazyka a literatury | FJUPP02J |
Učitelství historie | HIUPP02J |
Učitelství latinského jazyka a literatury | LJUPP02J |
Učitelství německého jazyka a literatury | NJUPP02J |
Učitelství ruského jazyka a literatury | RJUPP02J |
Učitelství španělského jazyka a literatury | SJUPP02J |
Učitelství základů společenských věd | ZSVPP02J |
Pozn. ke struktuře kódů: XXXPP02J, XXX – označení učitelského programu, PP – pedagogická praxe, 02 předmět praxe (druhý ze tří), J – jednoobor
Kódy předmětů – sdružené studium
Učitelství anglického jazyka a literatury | AJUPP02S |
Učitelství českého jazyka a literatury | CJUPP02S |
Učitelství estetické výchovy | UEVPP02S |
Učitelství francouzského jazyka a literatury | FJUPP02S |
Učitelství historie | HIUPP02S |
Učitelství latinského jazyka a literatury | LJUPP02S |
Učitelství německého jazyka a literatury | NJUPP02S |
Učitelství ruského jazyka a literatury | RJUPP02S |
Učitelství španělského jazyka a literatury | SJUPP02S |
Učitelství základů společenských věd | ZSVPP02S |
Pozn. ke struktuře kódů: XXXPP02S, XXX – označení učitelského programu, PP – pedagogická praxe, 02 předmět praxe (druhý ze tří), S – sdružené studium (dvouobor)
Časová dotace činností
Jednooborové studium
- 12 hodin náslechů v předmětu dle aprobace, nejlépe ve třídě, kde budou studenti sami vyučovat + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 12 hodin vlastní výuky + 4 hodiny její reflexe s provázejícím učitelem
- 8 hodin tandemové výuky + 4 hodiny její reflexe s provázejícím učitelem
- 28 hodin dalších činností přímo ve škole, např. seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech, reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF), plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod., hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení, případně vedení vlastní výuky či výuky v tandemu s učitelem) a další činnosti.
Sdružené studium
- 6 hodin náslechů v předmětu dle aprobace, nejlépe ve třídě, kde budou studenti sami vyučovat + 1 hodina reflexe s provázejícím učitelem
- 6 hodin vlastní výuky + 2 hodiny její reflexe s provázejícím učitelem
- 4 hodiny tandemové výuky + 2 hodiny její reflexe s provázejícím učitelem
- 14 hodin dalších činností přímo ve škole, např. seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech, reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF), plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod., hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení, případně vedení vlastní výuky či výuky v tandemu s učitelem) a další činnosti.
Výukové metody
Pedagogická praxe 2 je druhá ze série tří praxí tvořících součást profesní přípravy studentů učitelství. Praxe jsou graduálně uspořádané tak, aby odpovídaly měnícím se potřebám studentů učitelství během jejich profesní přípravy.
Metody uplatněné v rámci Pedagogické praxe II jsou následující: náslech vyučovacích hodin dle aprobace studentů, vedení vlastní výuky, vedení tandemové výuky společně s provázejícím učitelem, reflexe.
Pedagogické praxe studentů imatrikulovaných od PS 2021
- Jednotný systém tří předmětů praxe pro všechny učitelské programy navazujícího magisterského studia (2., 3. a 4. semestr studia)
- Jednotná struktura a počty hodin předmětů praxe (Praxe 1, Praxe 2, Praxe 3)
- Jednotné požadavky na úspěšné splnění předmětů pedagogické praxe
- Sjednocený systém kódů předmětů praxe
Praxe 3
Zápis: 4. semestr studia, tj. jarní semestr 2. ročníku
Kódy předmětů – jednooborové studium
Učitelství anglického jazyka a literatury | AJUPP03J |
Učitelství českého jazyka a literatury | CJUPP03J |
Učitelství estetické výchovy | UEVPP03J |
Učitelství francouzského jazyka a literatury | FJUPP03J |
Učitelství historie | HIUPP03J |
Učitelství latinského jazyka a literatury | LJUPP03J |
Učitelství německého jazyka a literatury | NJUPP03J |
Učitelství ruského jazyka a literatury | RJUPP03J |
Učitelství španělského jazyka a literatury | SJUPP03J |
Učitelství základů společenských věd | ZSVPP03J |
Pozn. ke struktuře kódů: XXXPP03J, XXX – označení učitelského programu, PP – pedagogická praxe, 03 předmět praxe (třetí ze tří), J – jednoobor
Kódy předmětů – sdružené studium
Učitelství anglického jazyka a literatury | AJUPP03S |
Učitelství českého jazyka a literatury | CJUPP03S |
Učitelství estetické výchovy | UEVPP03S |
Učitelství francouzského jazyka a literatury | FJUPP03S |
Učitelství historie | HIUPP03S |
Učitelství latinského jazyka a literatury | LJUPP03S |
Učitelství německého jazyka a literatury | NJUPP03S |
Učitelství ruského jazyka a literatury | RJUPP03S |
Učitelství španělského jazyka a literatury | SJUPP03S |
Učitelství základů společenských věd | ZSVPP03S |
Pozn. ke struktuře kódů: XXXPP03S, XXX – označení učitelského programu, PP – pedagogická praxe, 03 předmět praxe (třetí ze tří), S – sdružené studium (dvouobor)
Časová dotace činností
Jednooborové studium
- 8 hodin náslechů v předmětu dle aprobace, nejlépe ve třídě, kde budou studenti vyučovat + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 16 hodin vlastní výuky + 6 hodin reflexe s provázejícím učitelem
- 4 hodiny tandemové výuky + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 32 hodin dalších činností přímo ve škole, např. seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech, reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF), plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek, hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení), případně také další vedení vlastní výuky či výuky v tandemu s provázejícím učitelem a další činnosti
Sdružené studium
- 4 hodiny náslechů v předmětu dle aprobace, nejlépe ve třídě, kde budou studenti vyučovat + 1 hodina reflexe s provázejícím učitelem
- 8 hodin vlastní výuky + 3 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 2 hodiny tandemové výuky + 1 hodina reflexe s provázejícím učitelem
- 16 hodin dalších činností přímo ve škole, např. seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech, reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF), plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek, hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení), případně také další vedení vlastní výuky či výuky v tandemu s provázejícím učitelem a další činnosti
Výukové metody
Pedagogická praxe 3 je poslední ze série tří praxí tvořících součást profesní přípravy studentů učitelství. Praxe jsou graduálně uspořádané tak, aby odpovídaly měnícím se potřebám studentů učitelství během jejich profesní přípravy.
Metody uplatněné v rámci Pedagogické praxe 3 jsou následující: náslech vyučovacích hodin dle aprobace studentů, vedení vlastní výuky, vedení tandemové výuky společně s provázejícím učitelem, reflexe praxe.
Dokumenty, na kterých spolupracuje provázející učitel
- Sebe/hodnoticí nástroj, odpovědník provázejícího učitele, k dispozici v IS MUNI na základě odkazu zaslaného studentem na e-mailový kontakt učitele, viz metodické pokyny pro provázející učitele
- Na školách mimo projekt ZIP MUNI (viz jejich databáze) schvaluje vstupní Protokol o přijetí studenta na pedagogickou praxi – spolupracující škola, lze administrovat skenem
Kompletní přehled povinně odevzdávaných dokumentů studentem FF MU
- Reflektivní deník – dle elektronické verze Reflektivního deníku ke stažení, doplněn na základě požadavků studijního programu s využitím podkladů k diskusi
- Sebe/hodnoticí nástroj, odpovědník studenta – k dispozici v IS MUNI, viz metodické instrukce k jeho vyplnění pro studenty a nápověda pro studenty
- Ostatní části učitelského portfolia dle požadavků programu – náslechové listy, seminární práce, výkaz činnosti apod., v elektronické podobě, nikoli sken
- Na školách mimo projekt ZIP MUNI (viz jejich databáze) navíc: Protokol o přijetí studenta na pedagogickou praxi – spolupracující škola, lze administrovat skenem
Dokumenty se vypracovávají pro každý předmět praxe (Praxe 1, Praxe 2, Praxe 3) zvlášť.
Sebe/hodnoticí nástroj pro pedagogickou praxi
Metodické pokyny pro didaktiky/ garanty praxí FF MU
Co je sebe/hodnoticí nástroj?
Sebe/hodnoticí nástroj je nástroj v Informačním systému MU, který umožní komplexně zhodnotit a reflektovat realizaci učitelské praxe studentů MU. Sebe/hodnoticí nástroj má podobu odpovědníku (tzn. forma dotazníku, kterou používá nás Informační systém), která se sestává ze tří částí: jednu část vyplňuje student, jednu jeho provázející učitel a jednu oborový didaktik. Jednotlivé části jsou na konci praxe sloučeny do jednoho dokumentu, jenž se stává součástí studentova učitelského portfolia. Komplexní náhled na celý sebehodnotící nástroj naleznete zde.
Sebe/hodnoticí nástroj je jedním z výstupů projektu ZIP MUNI Zkvalitnění a Inovace Přípravy budoucích učitelů na MUNI. Jeho cílem je zintenzivnění a zkvalitnění zpětné vazby mezi spolupracujícími stranami, a to jak v rovině student – provázející učitel – oborový didaktik, tak v rovině fakulta – spolupracující škola.
Sebe/hodnoticí nástroj vychází z nástroje vytvořeného v projektu OP VVV Pregraduální vzdělávání I – 3P, v němž byl rozvinut a zkvalitněn systém učitelských praxí na PdF MU. Projekt ZIP MUNI metodicky staví na projektu PdF a existující nástroj získávání zpětné vazby (Sebe/hodnotící nástroj pro Učitelskou praxi) přizpůsobuje specifikům ostatních fakult vzdělávajících učitele (FF, PřF, FSpS) a aplikuje jej ve zbytku prostředí MU.
Sebe/hodnotící nástroj má pět částí (viz dále), z nichž každá slouží jinému účelu:
Hodnocení spolupracující školy a provázejícího učitele studentem
I. Hodnocení spolupracující školy a provázejícího učitele studentem
II. Hodnocení přípravy a organizace praxe ze strany MU studentem
III. Sebehodnocení dosažené úrovně profesních kompetencí studentem
IV. Hodnocení studenta oborovým didaktikem
V. Hodnocení studenta provázejícím učitelem
Jak pracovat se Standardem profesních kompetencí studenta?
Část III. odpovědníku se opírá o Standard kvality profesních kompetencí studenta (Jana Kratochvílová, Petr Svojanovský: Standard kvality profesních kompetencí studenta, výstup OP VVV - 3P, zde). Standard byl do odpovědníku přenesen v nezměněné podobě (oblasti, otázky), metodické instrukce pro práci se Standardem se však mohou lišit dle specifik jednotlivých programů.
Standard je nástrojem komplexního formativního sebehodnocení a hodnocení úrovně profesních kompetencí studenta učitelství v rámci pregraduální profesní přípravy, směřuje studenta k autoregulaci vlastního profesního růstu. Standard pomáhá studentům učitelství zorientovat se v požadavcích na kvalitní výuku a činnosti bezprostředně s výukou související.
Standard obsahuje 26 kritérií kvality profesních kompetencí nezbytných pro plánování, realizaci a evaluaci výuky, přičemž každé kritérium je formulováno z perspektivy studenta učitelství. Kritéria jsou rozdělena do pěti tematických oblastí:
- plánování výuky
- podmínky pro učení
- podpora učení
- zpětná vazba a hodnocení výsledků žáků
- reflexe výuky
Standard neslouží jako hodnotící arch z jednorázové hospitace, slouží spíše k dlouhodobému a průběžnému sebe/hodnocení v rámci celého semestru (či napříč semestry) studenta na praxi, jeho použití předpokládá komplexnější způsob práce se studentem i provázejícím učitelem v průběhu celé praxe. Se Standardem jsou studenti seznamováni nejen během přípravy na praxi, ale i v dalších pedagogicky a didakticky orientovaných předmětech, na spolupracující škole zajišťuje seznámení se provázejících učitelů se Standardem garant praxí.
Student pracuje se Standardem již v přípravné fázi pedagogické praxe, kdy ve spolupráci s provázejícím učitelem volí tři kritéria, na která bude v průběhu praxe zaměřovat zvýšenou pozornost, tj. kompetence, v nichž se chce profesně rozvíjet. Smyslem zvýšené pozornosti na omezený počet vybraných kritérií je to, aby se student učil cíleně rozvíjet dílčí dovednosti. Mluvíme zejména o těch dovednostech, které považuje spíše za své slabší stránky. Student by měl se Standardem pracovat průběžně, např. si jej vytisknout a zapisovat si sem své poznámky a pokroky. V průběhu praxe student spolu s provázejícím učitelem hodnotí, jak se studentovi ve třech vybraných kritériích daří rozvíjet, popřípadě stanoví další cíle.
Na konci praxe student s provázejícím učitelem společně reflektují stav profesního rozvoje studenta u všech kritérií (se zvýšenou pozorností na kritéria, která si student vybral) a student jej prostřednictvím nástroje zaznamená do IS.
K čemu sebe/hodnoticí nástroj slouží?
Část, kterou vyplňujete Vy, jako oborový didaktik, Vám bude zpřístupněna v Informačním systému MU (technické detaily viz níže). Jako oborový didaktik vidíte všechny části odpovědníku. Vaše hodnocení by se mělo zakládat jak na Vaší hospitaci ve výuce daného studenta, na hodnocení vyplněném studentem a provázejícím učitelem i na Vašich dalších konzultacích se studentem v průběhu praxe (reflektivní seminář apod.).
Část pro hodnocení oborovým didaktikem je rozděleno na pět oblastí (pět otevřených otázek), které odpovídají Standardu kvality profesních kompetencí studenta. Prosím zaměřte se ve své zpětné vazbě na ty kompetence, jež si student/ka vybral/a jako ty, jimž chce věnovat zvýšenou pozornost.
Je možné, že nebudete mít dostatek informací pro zhodnocení všech oblastí – zaměřte se prosím na ty oblasti, které jste ze své pozice v daném semestru schopen posoudit. Vyplnění všech otázek není nutné, rozdělení dle Standardu zde slouží pro lepší strukturování Vaší zpětné vazby.
Je vyplnění Sebe/hodnoticího nástroje povinné?
Ano, Vaše hodnocení studenta prostřednictvím Sebe/hodnoticího nástroje je jednou z podmínek úspěšného ukončení praxe studenta, bez něj student nemůže získat zápočet.
Jak mám postupovat?
Nástroj naleznete v Záznamníku učitele předmětu, v rámci něhož student praxi vykonává, v sekci Praxe, pod odkazem Evaluace. K dispozici máte seznam studentů daného předmětu v přehledném zobrazení, kde vidíte sebe/hodnocení studenta, jeho provázejícího učitele až po odkaz na hodnocení Vaše, jako oborového didaktika. Po kliknutí na tento odkaz můžete vyplnit hodnocení daného studenta. Po uložení odpovědí se nad odkazem pro hodnocení zobrazí časová informace o vyplnění Vašeho hodnocení.
Jakmile budou vyplněny všechny odpovědníky, vytvoří systém přes noc čtvrtý odpovědník obsahující odpovědi jak studenta, tak provázejícího učitele a Vás. V této podobě si můžete formulář jednoduše uložit prostřednictvím běžně používaného „ctrl + p“ přímo při zobrazení za zvolení tisku do souboru PDF. Touto možností disponuje také student, který by si měl být vědom své povinnosti souhrnný výstup vložit do příslušné odevzdávárny předmětu praxe.
Další materiály
Pedagogické praxe studentů imatrikulovaných od PS 2021
- Jednotný systém tří předmětů praxe pro všechny učitelské programy navazujícího magisterského studia (2., 3. a 4. semestr studia)
- Jednotná struktura a počty hodin předmětů praxe (Praxe 1, Praxe 2, Praxe 3)
- Jednotné požadavky na úspěšné splnění předmětů pedagogické praxe
- Sjednocený systém kódů předmětů praxe
Praxe 1
Zápis: 2. semestr studia, tj. jarní semestr 1. ročníku
Kódy předmětů – jednooborové studium
Učitelství anglického jazyka a literatury | AJUPP01J |
Učitelství českého jazyka a literatury | CJUPP01J |
Učitelství estetické výchovy | UEVPP01J |
Učitelství francouzského jazyka a literatury | FJUPP01J |
Učitelství historie | HIUPP01J |
Učitelství latinského jazyka a literatury | LJUPP01J |
Učitelství německého jazyka a literatury | NJUPP01J |
Učitelství ruského jazyka a literatury | RJUPP01J |
Učitelství španělského jazyka a literatury | SJUPP01J |
Učitelství základů společenských věd | ZSVPP01J |
Pozn. ke struktuře kódů: XXXPP01J, XXX – označení učitelského programu, PP – pedagogická praxe, 01 předmět praxe (první ze tří), J – jednoobor
Kódy předmětů – sdružené studium
Učitelství anglického jazyka a literatury | AJUPP01S |
Učitelství českého jazyka a literatury | CJUPP01S |
Učitelství estetické výchovy | UEVPP01S |
Učitelství francouzského jazyka a literatury | FJUPP01S |
Učitelství historie | HIUPP01S |
Učitelství latinského jazyka a literatury | LJUPP01S |
Učitelství německého jazyka a literatury | NJUPP01S |
Učitelství ruského jazyka a literatury | RJUPP01S |
Učitelství španělského jazyka a literatury | SJUPP01S |
Učitelství základů společenských věd | ZSVPP01S |
Pozn. ke struktuře kódů: XXXPP01S, XXX – označení učitelského programu, PP – pedagogická praxe, 01 předmět praxe (první ze tří), S – sdružené studium (dvouobor)
Časová dotace činností
Jednooborové studium
- 12 hodin stínování (2 dny po šesti hodinách) + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 18 hodin náslechu výuky s orientací na jednání žáků ve výuce i mimo ni (3 celé dny po šesti hodinách; vždy celý den u jedné třídy, tzn. bez orientace pouze na předměty dle studované aprobace) + 3 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 4 vyučovací hodiny vlastní výuky + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 6 vyučovacích hodin výuky v tandemu + 3 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 20 hodin dalších činností přímo ve škole, např. stínování učitele mimo vyučovací hodiny; seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech, reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF), plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod., hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení) a další činnosti
Sdružené studium
- 6 hodin stínování (1 den po šesti hodinách) + 1 hodina reflexe s provázejícím učitelem
- 9 hodin náslechu výuky s orientací na jednání žáků ve výuce i mimo ni (2 celé dny 4+5 hodin; vždy celý den u jedné třídy, tzn. bez orientace pouze na předměty dle studované aprobace) + 1,5 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 2 vyučovací hodiny vlastní výuky + 1 hodina reflexe s provázejícím učitelem
- 3 vyučovací hodin výuky v tandemu + 1,5 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 10 hodin dalších činností přímo ve škole, např. stínování učitele mimo vyučovací hodiny; seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech, reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF), plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod., hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení) a další činnosti
Výukové metody
Pedagogická praxe 1 je první ze série tří praxí tvořících součást profesní přípravy studentů učitelství. Praxe jsou graduálně uspořádané tak, aby odpovídaly měnícím se potřebám studentů učitelství během jejich profesní přípravy. V rámci Praxe 1 proto převažují činnosti, v nichž je student v roli pozorovatele.
Metody uplatněné v rámci této praxe jsou následující: stínování, náslech orientovaný na jeden třídní kolektiv, vedení vlastní výuky, vedení tandemové výuky společně s provázejícím učitelem, reflexe praxe.
Pedagogické praxe studentů imatrikulovaných od PS 2021
- Jednotný systém tří předmětů praxe pro všechny učitelské programy navazujícího magisterského studia (2., 3. a 4. semestr studia)
- Jednotná struktura a počty hodin předmětů praxe (Praxe 1, Praxe 2, Praxe 3)
- Jednotné požadavky na úspěšné splnění předmětů pedagogické praxe
- Sjednocený systém kódů předmětů praxe
Praxe 2
Zápis: 3. semestr studia, tj. podzimní semestr 2. ročníku
Kódy předmětů – jednooborové studium
Učitelství anglického jazyka a literatury | AJUPP02J |
Učitelství českého jazyka a literatury | CJUPP02J |
Učitelství estetické výchovy | UEVPP02J |
Učitelství francouzského jazyka a literatury | FJUPP02J |
Učitelství historie | HIUPP02J |
Učitelství latinského jazyka a literatury | LJUPP02J |
Učitelství německého jazyka a literatury | NJUPP02J |
Učitelství ruského jazyka a literatury | RJUPP02J |
Učitelství španělského jazyka a literatury | SJUPP02J |
Učitelství základů společenských věd | ZSVPP02J |
Pozn. ke struktuře kódů: XXXPP02J, XXX – označení učitelského programu, PP – pedagogická praxe, 02 předmět praxe (druhý ze tří), J – jednoobor
Kódy předmětů – sdružené studium
Učitelství anglického jazyka a literatury | AJUPP02S |
Učitelství českého jazyka a literatury | CJUPP02S |
Učitelství estetické výchovy | UEVPP02S |
Učitelství francouzského jazyka a literatury | FJUPP02S |
Učitelství historie | HIUPP02S |
Učitelství latinského jazyka a literatury | LJUPP02S |
Učitelství německého jazyka a literatury | NJUPP02S |
Učitelství ruského jazyka a literatury | RJUPP02S |
Učitelství španělského jazyka a literatury | SJUPP02S |
Učitelství základů společenských věd | ZSVPP02S |
Pozn. ke struktuře kódů: XXXPP02S, XXX – označení učitelského programu, PP – pedagogická praxe, 02 předmět praxe (druhý ze tří), S – sdružené studium (dvouobor)
Časová dotace činností
Jednooborové studium
- 12 hodin náslechů v předmětu dle aprobace, nejlépe ve třídě, kde budou studenti sami vyučovat + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 12 hodin vlastní výuky + 4 hodiny její reflexe s provázejícím učitelem
- 8 hodin tandemové výuky + 4 hodiny její reflexe s provázejícím učitelem
- 28 hodin dalších činností přímo ve škole, např. seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech, reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF), plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod., hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení, případně vedení vlastní výuky či výuky v tandemu s učitelem) a další činnosti
Sdružené studium
- 6 hodin náslechů v předmětu dle aprobace, nejlépe ve třídě, kde budou studenti sami vyučovat + 1 hodina reflexe s provázejícím učitelem
- 6 hodin vlastní výuky + 2 hodiny její reflexe s provázejícím učitelem
- 4 hodiny tandemové výuky + 2 hodiny její reflexe s provázejícím učitelem
- 14 hodin dalších činností přímo ve škole, např. seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech, reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF), plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod., hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení, případně vedení vlastní výuky či výuky v tandemu s učitelem) a další činnosti
Výukové metody
Pedagogická praxe 2 je druhá ze série tří praxí tvořících součást profesní přípravy studentů učitelství. Praxe jsou graduálně uspořádané tak, aby odpovídaly měnícím se potřebám studentů učitelství během jejich profesní přípravy.
Metody uplatněné v rámci Pedagogické praxe II jsou následující: náslech vyučovacích hodin dle aprobace studentů, vedení vlastní výuky, vedení tandemové výuky společně s provázejícím učitelem, reflexe.
Pedagogické praxe studentů imatrikulovaných od PS 2021
- Jednotný systém tří předmětů praxe pro všechny učitelské programy navazujícího magisterského studia (2., 3. a 4. semestr studia)
- Jednotná struktura a počty hodin předmětů praxe (Praxe 1, Praxe 2, Praxe 3)
- Jednotné požadavky na úspěšné splnění předmětů pedagogické praxe
- Sjednocený systém kódů předmětů praxe
Praxe 3
Zápis: 4. semestr studia, tj. jarní semestr 2. ročníku
Kódy předmětů – jednooborové studium
Učitelství anglického jazyka a literatury | AJUPP03J |
Učitelství českého jazyka a literatury | CJUPP03J |
Učitelství estetické výchovy | UEVPP03J |
Učitelství francouzského jazyka a literatury | FJUPP03J |
Učitelství historie | HIUPP03J |
Učitelství latinského jazyka a literatury | LJUPP03J |
Učitelství německého jazyka a literatury | NJUPP03J |
Učitelství ruského jazyka a literatury | RJUPP03J |
Učitelství španělského jazyka a literatury | SJUPP03J |
Učitelství základů společenských věd | ZSVPP03J |
Pozn. ke struktuře kódů: XXXPP03J, XXX – označení učitelského programu, PP – pedagogická praxe, 03 předmět praxe (třetí ze tří), J – jednoobor
Kódy předmětů – sdružené studium
Učitelství anglického jazyka a literatury | AJUPP03S |
Učitelství českého jazyka a literatury | CJUPP03S |
Učitelství estetické výchovy | UEVPP03S |
Učitelství francouzského jazyka a literatury | FJUPP03S |
Učitelství historie | HIUPP03S |
Učitelství latinského jazyka a literatury | LJUPP03S |
Učitelství německého jazyka a literatury | NJUPP03S |
Učitelství ruského jazyka a literatury | RJUPP03S |
Učitelství španělského jazyka a literatury | SJUPP03S |
Učitelství základů společenských věd | ZSVPP03S |
Pozn. ke struktuře kódů: XXXPP03S, XXX – označení učitelského programu, PP – pedagogická praxe, 03 předmět praxe (třetí ze tří), S – sdružené studium (dvouobor)
Časová dotace činností
Jednooborové studium
- 8 hodin náslechů v předmětu dle aprobace, nejlépe ve třídě, kde budou studenti vyučovat + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 16 hodin vlastní výuky + 6 hodin reflexe s provázejícím učitelem
- 4 hodiny tandemové výuky + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 32 hodin dalších činností přímo ve škole, např. seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech, reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF), plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek, hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení), případně také další vedení vlastní výuky či výuky v tandemu s provázejícím učitelem a další činnosti
Sdružené studium
- 4 hodiny náslechů v předmětu dle aprobace, nejlépe ve třídě, kde budou studenti vyučovat + 1 hodina reflexe s provázejícím učitelem
- 8 hodin vlastní výuky + 3 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
- 2 hodiny tandemové výuky + 1 hodina reflexe s provázejícím učitelem
- 16 hodin dalších činností přímo ve škole, např. seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou, studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků, účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech, reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF), plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek, hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení), případně také další vedení vlastní výuky či výuky v tandemu s provázejícím učitelem a další činnosti
Výukové metody
Pedagogická praxe 3 je poslední ze série tří praxí tvořících součást profesní přípravy studentů učitelství. Praxe jsou graduálně uspořádané tak, aby odpovídaly měnícím se potřebám studentů učitelství během jejich profesní přípravy.
Metody uplatněné v rámci Pedagogické praxe 3 jsou následující: náslech vyučovacích hodin dle aprobace studentů, vedení vlastní výuky, vedení tandemové výuky společně s provázejícím učitelem, reflexe praxe.
Dokumenty, na kterých spolupracuje didaktik/ garant praxe FF MU
- Sebe/hodnoticí nástroj, odpovědník oborového didaktika, který je k dispozici v IS MUNI v sekci Záznamník učitele - Praxe - Evaluace, viz metodické pokyny pro didaktiky
- Na školách mimo projekt ZIP MUNI (viz jejich databáze) schvaluje vstupní Protokol o přijetí studenta na pedagogickou praxi – spolupracující škola, lze administrovat skenem
Kompletní přehled povinně odevzdávaných dokumentů studentem FF MU
- Reflektivní deník – dle elektronické verze Reflektivního deníku ke stažení, doplněn na základě požadavků studijního programu s využitím podkladů k diskusi
- Sebe/hodnoticí nástroj, odpovědník studenta – k dispozici v IS MUNI, viz metodické instrukce k jeho vyplnění pro studenty a nápověda pro studenty
- Ostatní části učitelského portfolia dle požadavků programu – náslechové listy, seminární práce, výkaz činnosti apod., v elektronické podobě, nikoli sken
- Na školách mimo projekt ZIP MUNI (viz jejich databáze) navíc: Protokol o přijetí studenta na pedagogickou praxi – spolupracující škola, lze administrovat skenem
Dokumenty se vypracovávají pro každý předmět praxe (Praxe 1, Praxe 2, Praxe 3) zvlášť.

Web pedagogických praxí FF MU vznikl v rámci projektu Zkvalitnění a Inovace Přípravy budoucích učitelů na MUNI (ZIP MUNI), reg. č.: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016170.