Mgr. Dorota Egerlová
telefon: | 549 49 3483 |
---|---|
e‑mail: |
web pedagogických praxí FF MU vznikl v rámci projektu Zkvalitnění a Inovace Přípravy budoucích učitelů na MUNI (ZIP MUNI), reg. č.: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016170
Výkon pedagogické praxe je nutné zajistit u:
Mgr. Doroty Egerlové, manažerky praxí
e-mail: dorota.egerlova@phil.muni.cz, tel.: +420 549 49 3483, +420 771 126 602.
Úřední hodiny po předchozí e-mailové či telefonické domluvě. Postupy, které jsou nyní nastaveny, nevyžadují osobní kontakt při předávání dokumentů či podávání informací. Nicméně osobní konzultace po domluvě je možná.
Veškeré dokumenty k praxím jsou v elektronické podobě, viz níže rozepsané postupy a informace. Pro případné doručení jiné listinné dokumentace použijte prosím schránku "Pedagogické praxe" v podatelně budovy D, Arna Nováka 1, přízemí. O této skutečnosti informujte neprodleně manažerku praxí telefonicky či e-mailem.
DOPORUČUJEME studentům primárně sledovat záložku SPOLUPRACUJÍCÍ ŠKOLY PROJEKTU ZIP MUNI A NABÍDKA MÍST K PRAXI (celkový přehled spolupracujících škol projektu ZDE), kde si mohou na základě uvedených kapacit ke konkrétním programům vybrat školu ke své pedagogické praxi.
Studenti programu celoživotního vzdělávání se řídí pokyny svých kateder nebo ústavů. K výkonu jejich pedagogické praxe není potřeba kontaktovat manažerku praxí.
Upozorňujeme studenty, že informace na tomto webu pedagogických praxí jsou určeny pouze pro navazující magisterské studium. FF MU nerealizuje pedagogické/ asistentské praxe v bakalářském typu studia.
NABÍDKA NA 2. POLOLETÍ ŠKOLNÍHO ROKU 2020-2021 (JS 2020-2021)
(aktualizace k 14. 4. 2021)
Gymnázium Brno-Řečkovice Terezy Novákové 2, Brno-Řečkovice, 621 00 |
|
Učitelství českého jazyka a literatury | Učitelství historie |
2 místa - OBSAZENO | 2 místa - OBSAZENO 1 ze 2 |
Učitelství francouzského jazyka a literatury | Učitelství základů společenských věd |
1 místo | 1 místo- OBSAZENO |
Učitelství anglického jazyka a literatury | Učitelství německého jazyka a literatury |
3 místa - OBSAZENO | 1 místo |
Gymnázium a základní umělecká škola Šlapanice Riegrova 40/17, 664 51 Šlapanice |
|
Učitelství českého jazyka a literatury | Učitelství historie |
2 místa - OBSAZENO 1 z 2 míst | 1 místo |
Učitelství anglického jazyka a literatury | Učitelství základů společenských věd |
3 místa - OBSAZENO 2 ze 3 míst | 1 místo |
Učitelství německého jazyka a literatury | |
1 místo |
Gymnázium Tišnov Na Hrádku 20, 666 01 Tišnov |
|
Učitelství českého jazyka a literatury | Učitelství ruského jazyka a literatury |
2 místa pouze pro dvouoborové studenty - OBSAZENO 1 ze 2 míst | 1 místo |
Učitelství anglického jazyka a literatury | Učitelství základů společenských věd |
1 místo pro oborové studenty 1 místo pro programové studenty |
1 místo pouze pro dvouoborové studenty |
Střední škola informatiky, poštovnictví a finančnictví Brno Čichnova 982/23, 624 00 Brno |
|
Učitelství českého jazyka a literatury | Učitelství ruského jazyka a literatury |
2 místa - OBSAZENO | 1 místo - OBSAZENO |
Učitelství anglického jazyka a literatury | Učitelství základů společenských věd |
2 místa - OBSAZENO 1 ze 2 | 2 místa - OBSAZENO 1 ze 2 |
Učitelství německého jazyka a literatury | Učitelství historie |
1 místo | 1 místo |
Gymnázium a Střední odborná škola zdravotnická a ekonomická Vyškov Komenského 16/5, 682 01 Vyškov |
|
Učitelství českého jazyka a literatury | Učitelství ruského jazyka a literatury |
1 místo | 1 místo |
Učitelství anglického jazyka a literatury | Učitelství základů společenských věd |
2 místa - OBSAZENO | 1 místo |
Učitelství německého jazyka a literatury | Učitelství historie |
1 místo | 1 místo |
Obor španělského jazyka a literatury | |
1 místo |
Biskupské gymnázium Brno a mateřská škola Barvičova 85, 602 00 Brno |
|
Obor španělského jazyka a literatury | Učitelství anglického jazyka a literatury |
4 místa - OBSAZENO 1 ze 3 | 5 míst - OBSAZENO |
Učitelství německého jazyka a literatury | Učitelství základů společenských věd |
2 místa | 1 místo - OBSAZENO |
Učitelství historie | |
1 místo - OBSAZENO |
Gymnázium Brno, Křenová 36 602 00 Brno |
|
Učitelství francouzského jazyka a literatury | Učitelství základů společenských věd |
1 místo - OBSAZENO | 1 místo |
Učitelství německého jazyka a literatury | Učitelství historie |
1 místo | 1 místo - OBSAZENO |
Učitelství anglického jazyka a literatury | Učitelství českého jazyka a literatury |
2 místa - OBSAZENO | 1 místo - OBSAZENO |
Gymnázium Brno, Slovanské náměstí Slovanské náměstí 1804/7, Brno-Královo Pole, 612 00 |
|
Učitelství základů společenských věd | Učitelství francouzského jazyka a literatury |
1 místo - OBSAZENO | 1 místo - OBSAZENO |
Učitelství německého jazyka a literatury | Učitelství ruského jazyka a literatury |
1 místo | 1 místo |
Učitelství anglického jazyka a literatury | Obor španělského jazyka a literatury |
3 místa - OBSAZENO | 1 místo |
Učitelství historie | |
2 místa - OBSAZENO |
Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Lerchova 63, BRNO 602 00 |
|
Učitelství anglického jazyka a literatury | Učitelství německého jazyka a literatury |
3 místa - OBSAZENO 1 ze 3 míst, zbývající jsou určena 1 pro dobíhající obor a 1 pro nový učitelský program | 1 místo - OBSAZENO |
Učitelství historie | Učitelství základů společenských věd |
1 místo - OBSAZENO | 1 místo - OBSAZENO |
EKO GYMNÁZIUM BRNO o. p. s. Labská 27, 625 00 Brno-Starý Lískovec |
|
Učitelství českého jazyka a literatury | Učitelství základů společenských věd |
2 místa - OBSAZENO 1 ze 2 | 1 místo |
Učitelství ruského jazyka a literatury | Učitelství historie |
4 místa - OBSAZENO 2 ze 4 míst | 2 místa - OBSAZENO 1 ze 2 |
Gymnázium Brno, Elgartova Elgartova 689/3, 614 00 Brno |
|
Učitelství českého jazyka a literatury | Učitelství francouzského jazyka a literatury |
1 místo - OBSAZENO | 1 místo - OBSAZENO |
Učitelství německého jazyka a literatury | Učitelství ruského jazyka a literatury |
3 místa - OBSAZENO | 2 místa - OBSAZENO 1 ze 2 |
Učitelství anglického jazyka a literatury | |
2 místa - OBSAZENO |
AKADEMIA Gymnázium, Základní škola a Mateřská škola, s.r.o. Rašelinová 11, 628 00 Brno, Líšeň |
|
Učitelství anglického jazyka a literatury | |
1 místo - OBSAZENO |
Gymnázium Dr. Karla Polesného Znojmo náměstí Komenského 945/4, Znojmo, 669 75 |
|
Učitelství českého jazyka a literatury | Učitelství základů společenských věd |
2 místa | 1 místo |
Učitelství německého jazyka a literatury | Učitelství historie |
2 místa | 2 místa |
Učitelství anglického jazyka a literatury | |
2 místa |
Gymnázium Jana Blahoslava Ivančice Lány 2, 664 91 Ivančice |
|
Učitelství českého jazyka a literatury | Učitelství anglického jazyka a literatury |
2 místa | 2 místa |
Učitelství historie | Učitelství základů společenských věd |
1 místo | 1 místo |
Základní škola Letovice Komenského 5, Letovice 679 61 |
|
Učitelství českého jazyka a literatury | Učitelství základů společenských věd |
2 místa | 2 místa |
Učitelství německého jazyka a literatury | Učitelství ruského jazyka a literatury |
2 místa | 2 místa |
Učitelství anglického jazyka a literatury | |
2 místa |
ZŠ a MŠ Ratíškovice Vítězná 701, 696 02 Ratíškovice |
|
Učitelství českého jazyka a literatury | Učitelství historie |
2 místa | 2 místa |
Učitelství německého jazyka a literatury | Učitelství základů společenských věd |
2 místa | 2 místa |
Učitelství anglického jazyka a literatury | |
2 místa |
Střední škola cestovního ruchu a gastronomie, s.r.o. Masarykova 12, 678 01 Blansko |
|
nabízí celkem 3 místa k výběru pro následující aprobace: | |
Učitelství českého jazyka a literatury - OBSAZENO 1 místo | Učitelství anglického jazyka a literatury |
Učitelství německého jazyka a literatury | Učitelství ruského jazyka a literatury |
Učitelství historie | Učitelství základů společenských věd |
Gymnázium Pierra de Coubertina nám. Fr. Křižíka 860, Tábor 390 01 |
|
Učitelství českého jazyka a literatury | Učitelství francouzského jazyka a literatury |
1 místo | 3 místa - OBSAZENO 2 z 3 |
Učitelství německého jazyka a literatury | Učitelství anglického jazyka a literatury |
1 místo | 2 místa |
Obor španělského jazyka a literatury | Učitelství základů společenských věd |
1 místo | 1 místo |
Učitelství historie | |
1 místo |
Střední pedagogická škola Boskovice Komenského 343/ 5, 680 11 Boskovice |
|
Učitelství českého jazyka a literatury | Učitelství anglického jazyka a literatury |
1 místo - OBSAZENO | 1 místo |
Učitelství německého jazyka a literatury | Učitelství základů společenských věd |
1 místo | 1 místo |
Gymnázium Židlochovice Tyršova 400, 667 01 Židlochovice |
|
nabízí celkem 8 míst k výběru pro následující aprobace: | |
Učitelství českého jazyka a literatury | Učitelství anglického jazyka a literatury |
Učitelství německého jazyka a literatury | Učitelství ruského jazyka a literatury |
Učitelství francouzského jazyka a literatury | Učitelství španělského jazyka a literatury |
Učitelství historie | Učitelství základů společenských věd |
ZŠ a MŠ Brno, Chalabalova 2 Chalabalova 575/2, 623 00 Brno – Kohoutovice |
|
Učitelství základů společenských věd | Učitelství německého jazyka a literatury |
2 místa | 2 místa |
Učitelství českého jazyka a literatury | |
1 místo |
Gymnázium Mojmírovo náměstí Mojmírovo nám. 67, 612 00 Brno-Královo Pole |
|
Učitelství českého jazyka a literatury | Učitelství anglického jazyka a literatury |
2 místa - OBSAZENO | 4 místa - OBSAZENO |
Učitelství německého jazyka a literatury | Obor španělského jazyka a literatury |
1 místo - OBSAZENO | 1 místo |
Učitelství historie | Učitelství základů společenských věd |
2 místa - OBSAZENO | 1 místo |
Gymnázium Brno, třída Kapitána Jaroše tř. Kpt. Jaroše 1829/14, 658 70 Brno |
|
Učitelství českého jazyka a literatury | Obor španělského jazyka a literatury |
1 místo | 2 místa |
Učitelství německého jazyka a literatury | Učitelství historie |
2 místa - OBSAZENO 1 ze 2 | 1 místo - určeno pouze pro prezenční výuku |
Učitelství anglického jazyka a literatury | |
4 místa - OBSAZENO 2 ze 4 |
Střední průmyslová škola stavební Brno Kudelova 1855/8, 662 51 Brno |
|
Učitelství českého jazyka a literatury | Učitelství anglického jazyka a literatury |
2 místa - OBSAZENO 1 ze 2 | 4 místa |
Učitelství historie | Učitelství základů společenských věd |
2 místa | 2 místa |
Gymnázium Brno-Bystrc Vejrostova 1143/2, 635 00 Brno |
|
Učitelství českého jazyka a literatury | Učitelství anglického jazyka a literatury |
1 místo - OBSAZENO | 2 místa |
Učitelství německého jazyka a literatury | Učitelství historie |
1 místo - OBSAZENO | 1 místo - OBSAZENO |
Učitelství francouzského jazyka a literatury | Obor španělského jazyka a literatury |
1 místo | 1 místo |
(aktualizace k 31. 3. 2021) |
AKADEMIE - Vyšší odborná škola, gymnázium a střední odborná škola uměleckoprůmyslová, Sázavská 547, 582 91 Světlá nad Sázavou |
Biskupské gymnázium, církevní ZŠ, MŠ a ZUŠ Hradec Králové Orlické nábřeží 1/356 Hradec Králové |
Cyrilometodějské gymnázium, ZŠ a MŠ Prostějov, Komenského 17, 796 01 Prostějov |
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín nám. T. G. Masaryka 2734, 760 01 Zlín |
Gymnázium a JŠ s právem SJZ Břeclav Sady 28. října 674/1, 690 21 Břeclav |
Gymnázium Blansko Seifertova 13, Blansko, 678 01 |
Gymnázium Boskovice Palackého náměstí 222/1, 680 11 Boskovice |
Gymnázium Bystřice nad Pernštejnem Nádražní 760, Bystřice nad Pernštejnem 593 01 |
Gymnázium Dubnica nad Váhom Školská 2, 018 41 Dubnica nad Váhom |
Gymnázium Evolution Jižní Město, s. r. o., Tererova 2135/17, Praha 4, 149 00 |
Gymnázium Jihlava Jana Masaryka 1560/1, 586 01 Jihlava |
Gymnázium Jiřího Wolkera, Prostějov Kollárova 3, 796 01 Prostějov |
Gymnázium Joachima Barranda Beroun Talichova 824, 266 01 Beroun |
Gymnázium Karviná Mírová 1442, Karviná-Nové Město, 735 06 |
Gymnázium Ladislava Jaroše Holešov Palackého 524/37, 769 01 Holešov |
Gymnázium Lanškroun J. M. Marků 113, 563 01 Lanškroun |
Gymnázium mezinárodních a veřejných vztahů Praha s.r.o Kuncova 1580, 155 00 Praha 5 |
Gymnázium Rožnov pod Radhoštěm Koryčanské Paseky 1725, 756 61 Rožnov pod Radhoštěm |
Gymnázium Turnov, Jana Palacha 804, 511 01 Turnov |
Gymnázium Uherské Hradiště Velehradská třída 218, Uherské Hradiště 686 01 |
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě, Leandra Čecha 152, 592 31 Nové Město na Moravě |
Katolické gymnázium Třebíč Otmarova 30/22, 674 01 Třebíč |
Konzervatoř Brno tř. Kpt. Jaroše 1890/45 a 1951/43, 662 54 Brno |
Křesťanská ZŠ a MŠ Jana Husa Loosova 14, 638 00 Brno |
Laboratorní škola Labyrinth Žerotínovo náměstí 6, Brno 602 00 |
Obchodní akademie a Hotelová škola Třebíč Sirotčí 4, 674 01 Třebíč |
Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Bratříků 851, 580 01 Havlíčkův Brod |
Obchodní akademie, Střední odborná škola knihovnická a Vyšší odborná škola Brno, Kotlářská 9, 611 53 Brno |
Obchodní akademie Vlašim V Sadě 1565, 25801 Vlašim |
Reálné gymnázium a ZŠ města Prostějova, Studentská ul. 2, Studentská 4/2, 796 01 Prostějov |
Soukromá střední odborná škola TRADING CENTRE s. r. o. Tyršova 237, 570 01 Litomyšl |
Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola Brno, Sokolská, Sokolská 1, 602 00 Brno |
Střední škola logistiky a chemie, U Hradiska 29, Olomouc, 779 00 |
Střední škola strojírenská a elektrotechnická Brno Trnkova 113, 628 00 Brno |
Střední škola technická a zemědělská Mohelnice 1. máje 667/2, Mohelnice, 78985 |
Střední škola technická a zemědělská Nový Jičín U Jezu 7, 741 01 Nový Jičín |
Škola ekonomiky a cestovního ruchu, soukromá střední odborná škola Jihlava |
Taneční konzervatoř Brno Nejedlého 375/3, 638 00 Brno |
Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola elektrotechnická Františka Křižíka Na Příkopě 16, 110 00 Praha 1 |
Základní škola Zruč nad Sázavou Na Pohoří 575, 285 22 Zruč nad Sázavou |
ZŠ a MŠ Police nad Metují, okres Náchod Na Babí 190, 549 54 Police nad Metují |
ZŠ Mohelnice, Vodní 27, 789 85 Mohelnice |
ZŠ s rozšířenou výukou jazyků K Milíčovu 674, Praha 4, 149 00 |
ZŠ Václava Hejny Komenského 540, Červený Kostelec, 549 41 |
PŘI PLÁNOVÁNÍ PEDAGOGICKÉ PRAXE:
DOPORUČUJEME studentům primárně sledovat záložku SPOLUPRACUJÍCÍ ŠKOLY PROJEKTU ZIP MUNI A NABÍDKA MÍST K PRAXI, kde si mohou na základě uvedených kapacit ke konkrétním programům vybrat školu ke své pedagogické praxi. V tomto případě sdělí e-mailem vybranou konkrétní školu manažerce praxí, spolu s následujícími údaji:
V odůvodněných případech nebo pokud jsou místa na spolupracujících školách projektu ZIP MUNI obsazena, může student nominovat školu vlastní.
V tomto případě při plánování pedagogické praxe sdělí e-mailem manažerce praxí následující parametry předpokládané pedagogické praxe:
PŘED ZAČÁTKEM PEDAGOGICKÉ PRAXE je třeba vyplnit: (netýká se škol projektu ZIP MUNI)
Do Odevzdávárny předmětu student rovněž vkládá i všechny následující dokumenty k pedagogické praxi - viz níže záložka dokumenty pro studenty učitelských programů.
V PRŮBĚHU PEDAGOGICKÉ PRAXE:
NA KONCI PEDAGOGICKÉ PRAXE:
Studenti učitelských programů mají za povinnost doložit v rámci závěrečných dokumentů k pedagogické praxi:
Všechny výše uvedené dokumenty, jakož i ostatní dokumenty učitelského portfolia k pedagogické praxi (náslechový deník, seminární práce, výkaz činnosti na praxi apod. dle požadavků svých programů), vloží studenti v elektronické podobě, nikoli sken, do Odevzdávárny předmětu praxe.
Kompletní vložení všech dokumentů do Odevzdávárny předmětu praxe a odevzdání všech originálů dokumentů pedagogické praxe didaktikovi učitelského programu je podmínkou pro úspěšné splnění předmětu pedagogické praxe.
Povinné dokumenty k odevzdání pro pedagogickou praxi na školách MIMO PROJEKT ZIP MUNI (vložit do Odevzdávárny předmětu praxe):
Povinné dokumenty k odevzdání pro pedagogickou praxi na ŠKOLÁCH PROJEKTU ZIP MUNI (vše vložit v elektronické podobě do odevzdávárny předmětu praxe):
DOPORUČUJEME i studentům dobíhajících oborů AJ, FrJ a ŠpJ primárně sledovat záložku SPOLUPRACUJÍCÍ ŠKOLY PROJEKTU ZIP MUNI A NABÍDKA MÍST K PRAXI, kde si mohou na základě uvedených kapacit vybrat školu ke své pedagogické praxi.
V tomto případě sdělí e-mailem vybranou konkrétní školu manažerce praxí, spolu s následujícími údaji:
Pokud jsou místa na spolupracujících školách projektu ZIP MUNI obsazena, oborový student vykonává praxi na škole dle doporučení svého oboru či na základě vlastní nominace a postupuje dle požadavků a smluv své katedry - v tomto případě není nutné kontaktovat manažerku praxí.
Všichni studenti dobíhajících oborů, kteří vykonávají praxi na škole projektu ZIP MUNI, mají za povinnost doložit v rámci závěrečných dokumentů k pedagogické praxi, stanovených svojí katedrou, dodat také následující dokumenty:
Výše uvedené dokumenty, jakož i ostatní dokumenty studentského portfolia k pedagogické praxi (náslechový deník, seminární práce, výkaz činnosti na praxi apod. - dle požadavků svých oborů), vloží studenti v elektronické podobě, nikoli sken, do odevzdávárny svého předmětu praxe
Studenti dobíhajícího oboru anglický jazyk a literatura použijí pro uložení dokumentů odevzdávárny svých předmětů: UZAJ5048 nebo UZAJ2048.
Studenti dobíhajícího oboru francouzský jazyk a literatura použijí pro uložení dokumentů odevzdávárny předmětu UZFJA104a.
Studenti dobíhajícího oboru španělský jazyk a literatura použijí pro uložení dokumentů odevzdávárnu předmětu UZSJA120.
V případě, že konáte praxi v rámci jiného kódu předmětu, prosím kontaktujte manažerku praxí.
Kompletní vložení elektronických dokumentů, nikoli skenů, do odevzdávárny předmětu praxe je podmínkou pro úspěšné splnění praxe.
Vážení provázející učitelé, pro Vaši lepší orientaci obecných požadavků dokumentů k pedagogické praxi posluchačů FF MU přikládáme zde pro Vaši informaci seznam povinně odevzdávaných dokumentů studenty FF MU k pedagogické praxi:
Na školách MIMO PROJEKT ZIP MUNI:
Povinné dokumenty k odevzdání pro pedagogickou praxi na ŠKOLÁCH PROJEKTU ZIP MUNI:
DÁLE MOHOU PROVÁZEJÍCÍ VYUČUJÍCÍ VYUŽÍT MANUÁLŮ K PEDAGOGICKÉ PRAXI JEDNOTLIVÝCH UČITELSKÝCH PROGRAMŮ FF MU:
OBECNÉ METODICKÉ POKYNY PRO PROVÁZEJÍCÍ UČITELE/ GARANTY PRAXÍ K SEBE/ HODNOTICÍMU NÁSTROJI PRO PEDAGOGICKOU PRAXI
Co je sebe/hodnoticí nástroj?
Sebe/hodnoticí nástroj je nástroj v Informačním systému MU, který umožní komplexně zhodnotit a reflektovat realizaci učitelské praxe studentů MU. Sebe/hodnoticí nástroj má podobu odpovědníku (tzn. forma dotazníku, kterou používá náš Informační systém), který se skládá ze tří částí: jednu část vyplňuje student, jednu jeho provázející učitel a jednu oborový didaktik. Jednotlivé části jsou na konci praxe sloučeny do jednoho dokumentu, jenž se stává součástí studentova učitelského portfolia. Na celý nástroj se můžete podívat zde.
K čemu Sebe/hodnoticí nástroj slouží?
Část, kterou vyplňujete Vy, jako provázející učitel, Vám bude zpřístupněna v Informačním systému MU (technické detaily viz níže). Vyjadřujete se zde pomocí škály k jednotlivým aspektům Vaší spolupráce se studentem v průběhu praxe. Následuje prostor (4 otevřené otázky) k hodnocení studenta, jeho silných a slabých stránek, podnětům ke zlepšení apod. Vaše zpětná vazba k průběhu praxe je pro studenta velmi důležitá, umožňuje mu dále se zlepšovat a rozvíjet své profesní kompetence správným směrem. Otázky se vztahují ke Standardu kvality pedagogické praxe MU, tzn. k povinnostem, které má spolupracující škola a provázející učitel ve vztahu ke studentovi naplňovat. Tento dokument naleznete zde.
Je vyplnění Sebe/hodnoticího nástroje povinné?
Ano, Vaše hodnocení studenta prostřednictvím Sebe/hodnoticího nástroje je jednou z podmínek úspěšného ukončení praxe studenta, bez něj student nemůže získat zápočet.
Jak mám postupovat?
Před realizací praxe student, s nímž budete spolupracovat, v Informačním systému vyplní Vaše jméno, příjmení a e-mailovou adresu, na niž Vám bude automaticky zaslán odkaz na odpovědník (Sebe/hodnoticí nástroj) a Váš unikátní přístupový kód. V případě, že Vám e-mail s odkazem zapadl nebo jste ho zpětně měli problémy dohledat, může Vám student e-mail opětovně zaslat. Odpovědník prosím vyplňujte po ukončení studentovy praxe. V případě, kdy otevíráte odpovědník poprvé kliknutím na odkaz, se automaticky vyplní jméno studenta a přístupový kód. Před vstupem do Odpovědníku naleznete také pokyny pro vyplnění zahrnující popis a funkcionalitu jednotlivých tlačítek.
Spolupráce se studentem na jeho sebehodnocení a reflexi pedagogické praxe
Kromě vyplnění závěrečného hodnocení studenta, které jsme popsali výše, se od provázejícího učitele předpokládá, že bude studenta průběžně podněcovat k reflexi a sebereflexi, motivovat jej a vést k profesnímu a osobnostnímu rozvoji. Studenti MU k tomuto účelu používají speciálně vyvinutý nástroj, s nímž byli předem seznámeni při přípravě na pedagogickou praxi. Jedná se o Standard profesních kompetencí studenta (dále jen „Standard“), který byl vytvořen na Pedagogické fakultě MU a jehož znění naleznete zde.
Standard je určen k sebereflexi a sebehodnocení rozvoje kompetencí, které si student v průběhu praxe osvojuje a které jsou nutné pro výkon učitelské profese. Standard obsahuje 26 kritérií kvality profesních kompetencí nezbytných pro plánování, realizaci a evaluaci výuky. Kritéria jsou rozdělena do pěti tematických oblastí:
Standard je určen k zaznamenání hodnocení studentem dosažené úrovně kvality v jednotlivých kritériích. Číselné hodnocení umožňuje rychlé orientační posouzení kvality dané profesní kompetence v rámci čtyř úrovní kvality: úroveň „chybějící kompetence“ (0), úroveň „utvářející se kompetence“ (1), úroveň ,,rozvíjející se kompetence“ (2), úroveň „pokročilé kompetence“ (3).
Při nástupu na praxi škole zajišťuje rámcové obeznámení provázejícího učitele se Standardem garant praxí. Student na počátku praxe (po konzultaci s Vámi, jako provázejícím učitelem) zvolí tři kritéria, na která bude zaměřovat zvýšenou pozornost, tj. kompetence, ve kterých se chce profesně rozvíjet. Smyslem zvýšené pozornosti na omezený počet vybraných kritérií je to, aby se student učil cíleně rozvíjet dílčí dovednosti. Mluvíme zejména o těch dovednostech, které považuje spíše za své slabší stránky. Student by měl se Standardem pracovat průběžně, např. si jej vytisknout a zapisovat si sem své poznámky a pokroky.
Na konci praxe student společně s Vámi zhodnotí, jak se mu ve třech vybraných kritériích daří rozvíjet. Poté společně proberete stav profesního rozvoje studenta u všech ostatních kritérií. Sebehodnocení student po konzultaci s Vámi zaznamená do své části odpovědníku v IS MU.
Manuály pro oborové didaktiky:
Obecná metodika pro oborové didaktiky
Co je sebe/hodnoticí nástroj?
Sebe/hodnoticí nástroj je nástroj v Informačním systému MU, který umožní komplexně zhodnotit a reflektovat realizaci učitelské praxe studentů MU. Sebe/hodnoticí nástroj má podobu odpovědníku (tzn. forma dotazníku, kterou používá nás Informační systém), která se sestává ze tří částí: jednu část vyplňuje student, jednu jeho provázející učitel a jednu oborový didaktik. Jednotlivé části jsou na konci praxe sloučeny do jednoho dokumentu, jenž se stává součástí studentova učitelského portfolia. Komplexní náhled na celý sebehodnotící nástroj naleznete zde.
Sebe/hodnoticí nástroj je jedním z výstupů projektu ZIP MUNI Zkvalitnění a Inovace Přípravy budoucích učitelů na MUNI. Jeho cílem je zintenzivnění a zkvalitnění zpětné vazby mezi spolupracujícími stranami, a to jak v rovině student – provázející učitel – oborový didaktik, tak v rovině fakulta – spolupracující škola.
Sebe/hodnoticí nástroj vychází z nástroje vytvořeného v projektu OP VVV Pregraduální vzdělávání I – 3P, v němž byl rozvinut a zkvalitněn systém učitelských praxí na PdF MU. Projekt ZIP MUNI metodicky staví na projektu PdF a existující nástroj získávání zpětné vazby (Sebe/hodnotící nástroj pro Učitelskou praxi) přizpůsobuje specifikům ostatních fakult vzdělávajících učitele (FF, PřF, FSpS) a aplikuje jej ve zbytku prostředí MU.
Sebe/hodnotící nástroj má pět částí (viz dále), z nichž každá slouží jinému účelu:
Hodnocení spolupracující školy a provázejícího učitele studentem
I. Hodnocení spolupracující školy a provázejícího učitele studentem
II. Hodnocení přípravy a organizace praxe ze strany MU studentem
III. Sebehodnocení dosažené úrovně profesních kompetencí studentem
IV. Hodnocení studenta oborovým didaktikem
V. Hodnocení studenta provázejícím učitelem
Jak pracovat se Standardem profesních kompetencí studenta?
Část III. odpovědníku se opírá o Standard kvality profesních kompetencí studenta (Jana Kratochvílová, Petr Svojanovský: Standard kvality profesních kompetencí studenta, výstup OP VVV - 3P, zde). Standard byl do odpovědníku přenesen v nezměněné podobě (oblasti, otázky), metodické instrukce pro práci se Standardem se však mohou lišit dle specifik jednotlivých programů.
Standard je nástrojem komplexního formativního sebehodnocení a hodnocení úrovně profesních kompetencí studenta učitelství v rámci pregraduální profesní přípravy, směřuje studenta k autoregulaci vlastního profesního růstu. Standard pomáhá studentům učitelství zorientovat se v požadavcích na kvalitní výuku a činnosti bezprostředně s výukou související.
Standard obsahuje 26 kritérií kvality profesních kompetencí nezbytných pro plánování, realizaci a evaluaci výuky, přičemž každé kritérium je formulováno z perspektivy studenta učitelství. Kritéria jsou rozdělena do pěti tematických oblastí:
Standard neslouží jako hodnotící arch z jednorázové hospitace, slouží spíše k dlouhodobému a průběžnému sebe/hodnocení v rámci celého semestru (či napříč semestry) studenta na praxi, jeho použití předpokládá komplexnější způsob práce se studentem i provázejícím učitelem v průběhu celé praxe. Se Standardem jsou studenti seznamováni nejen během přípravy na praxi, ale i v dalších pedagogicky a didakticky orientovaných předmětech, na spolupracující škole zajišťuje seznámení se provázejících učitelů se Standardem garant praxí.
Student pracuje se Standardem již v přípravné fázi pedagogické praxe, kdy ve spolupráci s provázejícím učitelem volí tři kritéria, na která bude v průběhu praxe zaměřovat zvýšenou pozornost, tj. kompetence, v nichž se chce profesně rozvíjet. Smyslem zvýšené pozornosti na omezený počet vybraných kritérií je to, aby se student učil cíleně rozvíjet dílčí dovednosti. Mluvíme zejména o těch dovednostech, které považuje spíše za své slabší stránky. Student by měl se Standardem pracovat průběžně, např. si jej vytisknout a zapisovat si sem své poznámky a pokroky. V průběhu praxe student spolu s provázejícím učitelem hodnotí, jak se studentovi ve třech vybraných kritériích daří rozvíjet, popřípadě stanoví další cíle.
Na konci praxe student s provázejícím učitelem společně reflektují stav profesního rozvoje studenta u všech kritérií (se zvýšenou pozorností na kritéria, která si student vybral) a student jej prostřednictvím nástroje zaznamená do IS.
K čemu sebe/hodnoticí nástroj slouží?
Část, kterou vyplňujete Vy, jako oborový didaktik, Vám bude zpřístupněna v Informačním systému MU (technické detaily viz níže). Jako oborový didaktik vidíte všechny části odpovědníku. Vaše hodnocení by se mělo zakládat jak na Vaší hospitaci ve výuce daného studenta, na hodnocení vyplněném studentem a provázejícím učitelem i na Vašich dalších konzultacích se studentem v průběhu praxe (reflektivní seminář apod.).
Část pro hodnocení oborovým didaktikem je rozděleno na pět oblastí (pět otevřených otázek), které odpovídají Standardu kvality profesních kompetencí studenta. Prosím zaměřte se ve své zpětné vazbě na ty kompetence, jež si student/ka vybral/a jako ty, jimž chce věnovat zvýšenou pozornost.
Je možné, že nebudete mít dostatek informací pro zhodnocení všech oblastí – zaměřte se prosím na ty oblasti, které jste ze své pozice v daném semestru schopen posoudit. Vyplnění všech otázek není nutné, rozdělení dle Standardu zde slouží pro lepší strukturování Vaší zpětné vazby.
Je vyplnění Sebe/hodnoticího nástroje povinné?
Ano, Vaše hodnocení studenta prostřednictvím Sebe/hodnoticího nástroje je jednou z podmínek úspěšného ukončení praxe studenta, bez něj student nemůže získat zápočet.
Jak mám postupovat?
Nástroj naleznete v Záznamníku učitele předmětu, v rámci něhož student praxi vykonává, v sekci Praxe, pod odkazem Evaluace. K dispozici máte seznam studentů daného předmětu v přehledném zobrazení, kde vidíte sebe/hodnocení studenta, jeho provázejícího učitele až po odkaz na hodnocení Vaše, jako oborového didaktika. Po kliknutí na tento odkaz můžete vyplnit hodnocení daného studenta. Po uložení odpovědí se nad odkazem pro hodnocení zobrazí časová informace o vyplnění Vašeho hodnocení.
Jakmile budou vyplněny všechny odpovědníky, vytvoří systém přes noc čtvrtý odpovědník obsahující odpovědi jak studenta, tak provázejícího učitele a Vás. V této podobě si můžete formulář jednoduše uložit prostřednictvím běžně používaného „ctrl + p“ přímo při zobrazení za zvolení tisku do souboru PDF. Touto možností disponuje také student, který by si měl být vědom své povinnosti souhrnný výstup vložit do příslušné odevzdávárny předmětu praxe.
Vážení studenti, věnujte prosím svou pozornost výzvě MŠMT pro realizaci praxe dle dobrovolné volby v rámci spolupráce při zabezpečování péče v určených školách a školských zařízeních v jednotlivých krajích ČR o děti pracovníků státní kritické infrastruktury, kteří zabezpečují zásadní činnosti pro zvládání závažné epidemiologické situace, viz seznam krizových škol.
S ohledem na zajištění těchto potřeb byla v usnesení vlády č. 1022 ze dne 12. října 2020 udělena výjimka z omezení výuky na vysokých školách, která umožňuje realizaci pedagogických praxí v mateřských a základních školách. Studenti vykonávající tuto praxi také mohou být ubytováni na kolejích vysoké školy. Pokud to Vaše kapacity umožní, můžete rovněž posílit aktivity distančního doučování na školách, které o to projevily zájem. Tuto aktivitu koordinuje Národní pedagogický institut https://www.zapojmevsechny.cz/doucovani/.