Music in Moravia circa 1600

Název česky Hudba na Moravě kolem roku 1600
Autoři

MAŇAS Vladimír

Rok publikování 2013
Druh Článek ve sborníku
Konference Zur Geschichte und Aufführungspraxis der Musik des 16.-18. Jahrhunderts in Mittel- und Osteuropa
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Klíčová slova Music history of the 17th century; Moravia; polyphony
Popis Dosud téměř neznámý inventář hudebnin a hudebních nástrojů, sepsaný v lednu 1608 na zámku v Prostějově, představuje v kontextu středoevropských hudebních dějin důležité svědectví o významu a vyzařování pražské císařské kapely. Na dvoře moravského magnáta Karla z Liechtensteina byl podle inventáře provozován duchovní i světský repertoár podle poslední módy. Zmíněný šlechtic zastával na počátku 17. století úřad nejvyššího císařského hofmistra; patřil tak k předním dvořanům Rudolfa II. a přišel bezesporu do styku i s císařskými hudebníky. Jejich díla jsou hojně zastoupena v prostějovském inventáři (Monte, Luython, Regnart, Schöndorf, Zanchi), mezi nástroji dokonce figuruje i jisté Luythonovo cembalo. Samostatný oddíl je v inventáři věnován skladbám Nicolase Zangia. V prvním desetiletí 17. století byl Zangius současně kapelníkem Marienkirche v Gdaňsku, císařským služebníkem v Praze a od roku 1604 nejméně do roku 1607 také kapelníkem Karla z Liechtensteina. V rámci této studie je pozornost věnována dalším Zangiovým kontaktům na Moravě a ve Slezsku, které mu pravděpodobně pomohly k poslednímu známému působišti na kurfiřtském dvoře v Berlíně, kam odešel v roce 1612. Poslední známý údaj se však týká vyřizování pozůstalosti hudebníka Zangia v Olomouci, kde pravděpodobně v první polovině roku 1617 zemřel.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.