Stanislavskij znovukříšený. K duchovním kořenům jeho tvorby

Autoři

MUSILOVÁ Martina

Rok publikování 2013
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Divadelní revue
Citace
Klíčová slova Stanislavski, theatre, spirituality
Popis Studie je věnována duchovním kořenům tvorby K. S. Stanislavského, které se odrazily v ideovém zaměření MCHTu a jeho studií, dramaturgii a nejpodstatněji v Stanislavského „systému“ herecké tvorby. Vedle ideje divadla-chrámu Richarda Wagnera, která stála u zrodu MCHTu, hrálo velkou roli tolstojovské hnutí, jehož ducha vnesl do Prvního studia MCHTu L. A. Suleržickij. Se symbolistickou mystickou dramatikou počátku 20. století jsou spojeny Stanislavským používané pojmy podvědomí, vědomí a nadvědomí. Jogínská inspirace a texty amerického jogína Ramacharaky měly vliv na koncipování pojmů okruh pozornosti, jevištní pozornost, veřejná samota a vyzařování a vzařování. Za stěžejní pro porozumění pojmu „Já jsem“ („? ????“) a s ním spojenými pojmy herectví prožívání a nadúkol (svěrchzadača) je třeba pokládat filozofické texty Vladimira Solovjova.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.