L’Apocalypse en tant que principe revélateur de la (ré)écriture : les fins des mondes dans les Chroniques du Plateau-Mont-Royal de Michel Tremblay

Název česky Apokalypsa jakožto odhalující princip (pře)psaní: konce světů v Kronikách du Plateau-Mont-Royal Michela Tremblaye
Autoři

NOVOTNÁ Šárka

Rok publikování 2014
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Cahiers ERTA
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Klíčová slova apocalypse; Michel Tremblay; Chroniques du Plateau Mont Royal; imagination
Přiložené soubory
Popis Náš článek se zaměřuje na apokalypsu jakožto strukturní princip románového ságy Chroniques du Plateau-Mont-Royal Michela Tremblaye. Tremblay, québecký spisovatel a dramatik, vlastně vytváří rozsáhlý útvar, jenž je předem určen k destrukci, neboť na jeho počátku stojí zakázaná, incestní láska, jež předznamená nutný trest a tragický konec jedné rodiny, jednoho světa. Nejtragičtější konec nastává v případě Marcela, jež se nachází na hranici dvou světů, imaginárna a reálna, jejichž vzájemnou tenzi se snaží překlenout vytvořením náhradní reality. Jako takový však nakonec jen poukazuje k nefunkčnosti obou sfér a nemožnosti dosažení jakékoli záchrany. Cíl našeho textu spočívá nejen v rekonstrukci apokalypsy jakožto filosoficko-teologického konceptu ontologické negace, ale i ve snaze poukázat na její další významy, jež jsou valorizovány rekurzem k mytologii a náboženským mytémům, které umocňují tragično konce tremblayovského románového univerza.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.