Kdopak to mluví? Participace žáků ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy

Logo poskytovatele
Autoři

ŠEĎOVÁ Klára SUCHÁČEK Petr MAJCÍK Martin

Rok publikování 2015
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Pedagogika
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova classroom discourse; participation; student contribution
Popis Cílem této studie je na datech z videonahrávek výuky na druhém stupni základní školy prozkoumat, jakým způsobem se různí žáci zapojují do výukové komunikace. Participaci na komunikaci chápeme jako čas, po který jednotliví žáci ve výuce hovoří. Tento ukazatel sledujeme na vzorku 82 žáků ve čtyřech různých třídách. V první části příspěvku prostřednictvím kvantitativní analýzy ukazujeme, že participace na komunikaci ve školní třídě není rovnoměrně distribuovaná, neboť žáci s vyšší školní úspěšností se do komunikace zapojují ve vyšší míře. Ve druhé části textu prostřednictvím kvalitativní analýzy interakce mezi jednou učitelkou a dvěma žáky s různými charakteristikami školní úspěšnosti demonstrujeme, že vzorce participace jsou sociálně konstruovány v proudu interakcí mezi učitelem a žáky.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.