Prototypování jako součást interdisciplinárního kurzu informatiky

Logo poskytovatele
Autoři

ČERNÝ Michal

Rok publikování 2015
Druh Kapitola v knize
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Informatické myšlení patří mezi témata, o kterých se v současné době ve vztahu k výuce informatiky na základních i středních školách velmi diskutuje. Smysl předmětu nespočívá v rozvoji instrumentálních dovedností s konkrétními aplikacemi, jako je kancelářský balík nebo internetový prohlížeč, neboť ty procházejí zásadními změnami, jak co se týče grafického provedení, tak také funkčního vybavení či těžiště náplně daného nástroje. Tradičně se do oblasti informatického myšlení řadí především dovednosti technického charakteru, rozvoj algoritmického myšlení a programování, matematické dovednosti apod. Na tomto místě bychom rádi zmínili ještě jednu oblast, které se v tomto kontextu nevěnuje tolik pozornosti, totiž návrh aplikací a vzhledu grafických rozhraní. Jde o téma, které má velice blízko k problematice sociální informatiky, human-computer interaction (HCI, interakce člověka a počítače), softwarovým studiím, ale také k dalším disciplínám a má výrazně interdisciplinární charakter. Lze snadno identifikovat mezipředmětové vazby na výtvarnou či estetickou výchovu, ale návrh aplikací má těsný vztah k problematice inkluze, jak sociální, tak především zdravotní, k multikulturním aspektům, ale také třeba k jazykovým kompetencím, když se budou žáci učit přemýšlet nad tím, jak správně přeložit (a případně přenastavit) všechny prvky. Zcela přirozeně se pak nabízí vazba na programování, kódování či matematiku.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.