Tacitní znalosti vzniklé ze sdílení mezi cvičnou učitelkou a studentkou učitelství.

Logo poskytovatele

Varování

Publikace nespadá pod Filozofickou fakultu, ale pod Pedagogickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

CÁSKOVÁ Kateřina

Rok publikování 2016
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Přiložené soubory
Popis V příspěvku byla představena metodologie a výsledky vzniklé z případové studie kvalitativního výzkumného šetření zaměřené na proces sdílení tacitních znalostí mezi studentkou učitelství a její cvičnou učitelkou. Konkrétně šlo o detekci tacitních znalosti, které vznikly z procesu sdílení. Sdílení tacitních znalostí bylo postaveno na jejich vzájemné spolupráci a uskutečňovalo se v modelu učňovství resp. kolaborativního učňovství (Van Velzen et al., 2012). Cvičný učitel přibližuje svoje zkušenostní pozadí v souladu s pozitivním vývojem studentovi profesní přípravy. Data byla získávána hloubkovými rozhovory inspirované metodou čistého jazyka (Lawley & Tompkins, 2000). Výzkum odhalil tři kategorie tacitních znalostí, které mají pro studenta odlišný význam na základě jeho subjektivního pojetí výuky (Mareš, 2013). První kategorie je tacitní znalost, která byla nejenom sdělena, ale i sdílena, to znamená, že je součástí nejenom myšlení studenta, ale projevuje se i v jeho jednání. Druhá kategorie je kategorie, která je součástí studentova myšlení, a ke které se staví pozitivně, ale není projevena v jednání. Třetí kategorie je kategorie, která je projevena v myšlení, ale ke které se staví student negativně. Jednotlivé kategorie byly demonstrovány na ukázkách z rozhovorů.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.