Los ojos en coulisse o Kant entre bastidores : la deshumanización de Ortega vista por Václav Černý

Název česky Oči v křídlech, nebo Kant Offtage : Odlidštění Ortegy z pohledu Václav Černý
Autoři

BELLÓN AGUILERA José Luis

Rok publikování 2016
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Études romanes de Brno
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
www Digitální knihovna FF MU
Doi http://dx.doi.org/10.5817/ERB2016-1-14
Obor Jazykověda
Klíčová slova Dehumanization; Ortega; V. Černý; Kantian aesthetics
Přiložené soubory
Popis Tento článek se zabývá španělský filozof Ortega Theorie odlidštěného umění (1925), ale se zaměřením na tom, jak jej český hispanista a filosof V. Černý četl a interpretoval, v práci publikované v roce 1929. Článek pojednává právě o Odlidštěním umění, ne o jiném traktátu španělského filozofa. Podle V. Černého, Ortegův teoretický manifest, zřejmě průlomový, je ve skutečnosti zakořeněné v Kantianové estetice, sdílení mnoho prvků s romantismu a realismu, paradoxně hlavních cílů útoku Ortega. V. Černého analýza je zajímavý jednak rekonstruovat myšlenku literární ideologie sdílená v literárním poli, a zadruhé, že existuje společný „ideologický podvědomý“. Článek se zavírá poukazem dalších otázek způsobených analýzou V. Černý.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.