Schůzky Jeana Cocteaua se smrtí
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2016 |
Druh | Odborná kniha |
Citace | |
Popis | Celý svůj život se Jean Cocteau (1889–1963) střetával se smrtí. Ta odváděla jeho nejbližší přátele tak často a tak krutě, že se nutně stala jednou z důležitých postav jeho děl, pokud ne tou nejdůležitější (filmy Básníkova smrt, Orfeus, Orfeova závěť, divadelní hry Orfeus, Bacchus, Antigona, Pekelný stroj a další). Snad také právě proto po celý svůj život hledal cesty, jak se ke smrti přiblížit, jak ji uvést do svého vlastního poetického vnímání světa. Smrt s velkým počátečním písmenem je v jeho díle Kněžnou, Princeznou, krásnou ženou, která miluje Básníka, a právě proto dělá vše, co je v její moci, aby se k němu přiblížila. Dalším důležitým prvkem (archetypem) v Cocteauově tvorbě je postava Orfea, s níž se básník Jean Cocteau ztotožňuje, které dává různé divadelní a filmové vyznění, ať už přímo prostřednictvím Orfea, nebo bytostí, která je se smrtí neodvratně spojena. V naší monografii se zabýváme postavou smrti (Smrti) a Orfea především v autorově divadelní a pak ve filmové tvorbě tam, kde má orfeovský archetyp svůj vývoj. Život i dílo Jeana Cocteaua vyvolávaly a dosud vyvolávají rozporuplné reakce. Je však nesporné, že v dnešní době je Cocteauovo dílo přijímáno pozitivněji, než tomu bylo za jeho života. V českém prostředí je znám jen pouhý zlomek obsáhlého díla tohoto francouzského umělce. |