Musica Practica According to Roland Barthes

Název česky Musica Practica podle Rolanda Barthese
Autoři

CSERES Jozef

Rok publikování 2017
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Musicologica Brunensia
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
www Digitální knihovna FF MU
Doi http://dx.doi.org/10.5817/MB2017-1-14
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Klíčová slova Roland Barthes; music; aesthetics; listening; gesture; performance; rhythm; Musica Elettronica Viva
Popis Příspěvek se zabývá hudební estetikou Rolanda Barthese, jeho dichotomním vnímáním hudby – manuální neboli muskulární na jedné straně, a tekutou neboli efuzivní, na straně druhé. Barthes je pochopil jako dvě odlišná umění, každé s vlastní historií, sociologií, estetikou a erotikou. Zatímco první je poháněná touhou a reprezentuje amatérské muzicírovaní, druhou hrají profesionální hudebníci zpaměti a reprezentuje profesionální hudební praxi. Amatérská hudba je charakterizována intimním kontaktem mezi tělem hudebníka a jeho uměním. Záměrem studie je prozkoumat obě hudby v kontexte aktuálního hudebního myšlení a post-cageovských způsobů dělání a poslouchaní hudby.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.