Komparace odborných kompetencí učitelů odborných předmětů vybraných zemí EU

Varování

Publikace nespadá pod Filozofickou fakultu, ale pod Pedagogickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

ZELNÍČKOVÁ Helena VOREL David MARINIČ Peter

Rok publikování 2021
Druh Kapitola v knize
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Na kvalitní odborné vzdělávání jsou kladeny vysoké nároky. Se zvyšujícími se požadavky na odborné kompetence budoucích zaměstnanců stoupají nároky i na instituce, které vzdělávání zajišťují. Střední odborné školy jsou dnes často vybaveny špičkovou technikou a pomůckami, které žákům přiblíží reálné prostředí budoucích zaměstnavatelů. Moderní vybavení škol však nestačí k zajištění kvalitní výuky. Hlavním tvůrcem výchovně-vzdělávacího procesu je učitel. Učitel odborných předmětů je hlavním zprostředkovatelem sdělovaných informací a je přímo zodpovědný za didaktickou transformaci obsahu učiva. Aby byl učitel odborných předmětů schopen učivo kvalitně předat po odborné stránce, musí být vybaven odbornými kompetencemi. Na rozsahu odborných kompetencí u učitelů se zásadním způsobem podílí organizace odborného vzdělávání konkrétní členské země Evropské unie. Vzhledem k nejednotnosti vzdělávacích systému v Evropské unii je na odborné kompetence učitelů odborných předmětů pohlíženo z různých hledisek. Hlavním cílem kapitoly je porovnat požadavky na odborné kompetence u učitelů odborných předmětů ve vybraných členských státech Evropské unie. Ke komparaci bude využito statistiky CEDEFOP. Výzkum by měl odpovědět na otázku: Které odborné kompetence jsou vyžadovány od učitelů ve všech zkoumaných zemích EU? Jako dílčí výzkumná otázka byla stanovena: Jakým způsobem se přistupuje ve vybraných zemích EU ke vzdělávání učitelů?
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.