Výuka finanční gramotnosti na základních školách pohledem učitelů

Varování

Publikace nespadá pod Filozofickou fakultu, ale pod Pedagogickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

KYÁNKOVÁ Andrea MARINIČ Peter

Rok publikování 2021
Druh Konferenční abstrakty
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Finanční gramotnost je jednou z kompetencí, jenž má být rozvíjená ve formálním vzdělávání. Alespoň deklaratorně to platí již od roku 2013, kdy bylo finanční vzdělávání implementováno do nově pojatého rámcového vzdělávacího programu. Finanční gramotnost přispívá k ekonomickému rozvoji společnosti a předchází potenciálním individuálním ekonomickým problémům. Potřebu rozvíjení finanční gramotnosti lze identifikovat již před rokem 2010, v podobě různých strategických dokumentů, nicméně v tomto roce byla přijata Národní strategie finančního vzdělávání. Ta byla v roce 2020, po deseti letech, aktualizována. Finanční vzdělávání a finanční gramotnost je tedy ve vzdělávací politice České republiky relativně samostatnou oblastí a její propojení na rámcové vzdělávací programy je spíše formální. To na jednu stranu umožňuje různý přístup k uchopení problematiky finančního vzdělávání a rozvoje finanční gramotnosti na školách, na druhou stranu ale otevírá prostor pro diskusi naplňování cílů v oblasti dosahovaní standardů finanční gramotnosti u žáků. Názory na formy a metody finančního vzdělávání ve formálním vzdělávání se různí, a to jak mezi odborníky z řad aktivních aktérů podílejících se na formování vzdělávací politiky, tak mezi učiteli samotnými. Rovněž přístup škol lze označit za velice diferencovaný. Z výše uvedených důvodů, jsme se rozhodli zaměřit naši pozornost na prozkoumání situace ve 28 vybraných základních školách v Brně. Byla provedená analýza školních vzdělávacích programů těchto škol, a bylo provedeno 11 polostrukturovaných rozhovorů s učiteli na 8 školách. Cílem příspěvku je tedy charakterizovat finanční vzdělávání na základních školách. Tato charakteristika je provedená na základě výsledku uvedeného průzkumu mezi učiteli věnující se finančnímu vzdělávání, resp. výuce vedoucí k rozvoji finanční gramotnosti nebo vedoucí k naplňování standardů finanční gramotnosti žáků. Z výsledků vyplývá, že situace na základních školách je dle názorů učitelů různorodá. Učitelé se neshodují v názorech na jednotlivé oblasti ve spojitosti s finančním vzdělávání. Shodu nelze najít v tom, jestli má být finanční gramotnost samostatným předmětem, nebo má být výuka finanční gramotnosti rozložena do vícero předmětů. Rovněž se učitelé neshodují na tom, jestli je finančnímu vzdělávání věnována dostatečná pozornost z hlediska hodnocení výuky finanční gramotnosti jako celku, časové dotace na danou výuku nebo implementace standardů finanční gramotnosti. Lze tedy konstatovat, že při finančním vzdělávání v rámci formálního vzdělávání hrají skutečně významnou roli ředitelé a učitelé základních škol, kteří jsou odpovědni za zařazení problematiky finanční gramotnosti do školních vzdělávacích programů a za konkrétní praktickou realizaci tohoto vzdělávání.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.