Triviální školství v Brněnském kraji na konci 18. století

Autoři

MACHÁŇOVÁ Veronika

Rok publikování 2022
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Příspěvek prezentuje výsledky diplomové práce, která pojednává o triviálním školství v Brněnském kraji na konci 18. století a snaží se přispět k dějinám moravského nižšího školství. Základem výzkumu byla detailní analýza školských fasí z let 1787–1791, které vznikly z činnosti krajského školního komisaře. Sledovány byly počty triviálních škol, rozvinutost jejich sítě v regionu a dále počty školou povinných dětí, především s ohledem na jejich genderovou, sociální a náboženskou příslušnost. Vedle počtů školou povinných dětí byla pozornost věnována jejich (ne)plnění školní docházky a faktorům, které ji ovlivňovaly, a to v období několika let po zavedení všeobecné školní povinnosti Marií Terezií roku 1774. Podstatnou část práce tvořila analýza hodnocení chování, vzdělání a způsobů výuky učitelů, jejich pomocníků a katechetů. V závěru práce byl zohledněn stav školních budov a jejich vybavení ve vztahu ke kvalitě triviálních škol. Dosažené výsledky byly komparovány se staršími výzkumy triviálního školství z oblasti Čech.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.