Definice mezi pojetím αληθεια a veritas jako téma filosofie výchovy na příkladu informační gramotnosti

Autoři

ČERNÝ Michal

Rok publikování 2023
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Paidagogos
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
www https://www.paidagogos.net/issues/2022/1-2/article.php?id=1
Klíčová slova Heidegger; Palouš; Průcha; definition; truth; philosophy of education; processuality; phenomenology; experiential realism.
Popis Studie analyzuje dva koncepty přístupu k pravdě tak, jak je konstituuje Heidegger – jako ??????? a veritas. Jejich analýzu promítá do procesu definování ve vědách o výchově a vzdělávání. Ukazuje, že představa definice jako přesného a trvalého vymezení určitého fenoménu či kategorie může být praktickou aktivitou, ale je jen málo vědecká. Na příkladu postupné proměny sebe definování konceptu informační gramotnosti studie dochází k závěru, že definice není trvalým vymezením, ale spíše praktickým komunikačním předporozuměním, které můžeme klást před sebe jako podnět k hlubší analýze. Definice mají (stejně jako pravda) rozměr dynamicky se měnící struktury reagující na prostředí, do nějž jsou zasazovány. Tento aspekt je nutné zásadním způsobem zohledňovat při budování konceptů filosofie výchovy i pedagogiky.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.