Linguistic Mediation Taught and Tested: Fine-tuning the Task Design in Legal English

Varování

Publikace nespadá pod Filozofickou fakultu, ale pod pracoviště Centrum jazykového vzdělávání. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Název česky Lingvistická mediace ve výuce a v testování: tvoření úkolů pro právnickou angličtinu
Autoři

CHOVANCOVÁ Barbora

Rok publikování 2023
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Centrum jazykového vzdělávání

Citace
Popis Lingvistická mediace, tedy jazyková dovednost sdělit složité odborné otázky způsobem, který je srozumitelný laikům, je velice důležitá pro všechny právníky, kteří komunikují s klienty. Z tohoto důvodu by měla hrát důležitou roli při vyučování právnické angličtiny. Vyučující by na mediaci neměli zapomenutou při přípravě sylabů kurzů, do seminářů by měli pravidelně zařazovat mediační cvičení. Vhodná je ale i do závěrečných testů a zkoušek. Prezentace se zaměřuje představení tří fází osvojování mediačních dovedností. Ukazuje, jak lze studentům tento pojem představit (na základě kontrastu jazykové a právní mediace), jak lze studenty naučit mediaci používat a jak osvojené dovednosti ověřit v testech. V prezentaci představuji vzorové úlohy pro mediaci tak, abych ilustrovala, jak lze tuto dovednost procvičovat v rámci jednoho jazyka (např. z anglického právnického jazyka do jazyka běžného) i v případech, kdy je zdrojový text, který má být zprostředkován, v jiném jazyce než v angličtině (např. zákon v češtině). Autorka v prezentaci ukazuje, že použití mediačních cvičení v závěrečných testech je obzvláště žádoucí, protože studenti musí prokázat nejen znalost právních pojmů, ale také zvládnutí jazykových dovedností, zejména schopnost přizpůsobit jazyk konkrétním adresátům.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.