Linguistic Mediation Taught and Tested: Fine-tuning the Task Design in Legal English
Název česky | Lingvistická mediace ve výuce a v testování: tvoření úkolů pro právnickou angličtinu |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2023 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Lingvistická mediace, tedy jazyková dovednost sdělit složité odborné otázky způsobem, který je srozumitelný laikům, je velice důležitá pro všechny právníky, kteří komunikují s klienty. Z tohoto důvodu by měla hrát důležitou roli při vyučování právnické angličtiny. Vyučující by na mediaci neměli zapomenutou při přípravě sylabů kurzů, do seminářů by měli pravidelně zařazovat mediační cvičení. Vhodná je ale i do závěrečných testů a zkoušek. Prezentace se zaměřuje představení tří fází osvojování mediačních dovedností. Ukazuje, jak lze studentům tento pojem představit (na základě kontrastu jazykové a právní mediace), jak lze studenty naučit mediaci používat a jak osvojené dovednosti ověřit v testech. V prezentaci představuji vzorové úlohy pro mediaci tak, abych ilustrovala, jak lze tuto dovednost procvičovat v rámci jednoho jazyka (např. z anglického právnického jazyka do jazyka běžného) i v případech, kdy je zdrojový text, který má být zprostředkován, v jiném jazyce než v angličtině (např. zákon v češtině). Autorka v prezentaci ukazuje, že použití mediačních cvičení v závěrečných testech je obzvláště žádoucí, protože studenti musí prokázat nejen znalost právních pojmů, ale také zvládnutí jazykových dovedností, zejména schopnost přizpůsobit jazyk konkrétním adresátům. |