Expert teacher as a proficient and a moral authority

Název česky Učitel expert jako odborník a morální autorita
Autoři

ŠVAŘÍČEK Roman

Rok publikování 2007
Druh Článek ve sborníku
Konference International Congress for School Effectiveness and Improvement. Book of Abstracts
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova expert teacher; professional development; developmental progression; moral authority; qualitative research; life history
Popis Cílem příspěvku je prezentovat dílčí výsledky z realizovaného výzkumu učitele experta. Expertem je míněn zkušený učitel, který má určité znalosti a dovednosti, ale také zastává určité morální hodnoty. Učitel expert tedy není jenom uznávaným odborníkem v oboru: širší okolí v něm vidí morální autoritu. Tímto se učitel expert odlišuje například od experta v bankovnictví, či metalurgii. Ve výzkumném projektu je učitel expert nahlížen jako zkušený, kvalifikovaný a kvalitní učitel, který je okolím označen jako morální autorita. Cílem výzkumného projektu je vytvořit popis učitele experta, který integruje jeho myšlenky, běžnou praxi ve třídě, profesní a osobnostní vývoj. Hlavní zřetel je brán k tomu, jak působí na dění ve škole, jak ovlivňuje ostatní učitele a proč je pro ostatní učitele příkladem hodným následování (vzorem). Zájem o myšlení učitele experta je motivován snahou o porozumění celému vyučovacímu procesu, jehož ústřední roli zaujímá učitel. V dnešní diskusi o změnu školy ke škole jako učící se společnosti a v současné transformaci základního vzdělání v České republice je nepochybně důležité zjistit, jakým způsobem učitelé experti působí na chod školy a ostatní učitele. Hlavní výzkumná otázka tedy zní: Lze porozumět profesnímu a osobnostnímu rozvoji učitele experta? Proč je učitel expert označen okolím jako zkušený učitel s morálním kreditem? Jako základní interpretační metodologický diskurz je zvolena kvalitativní metodologie s použitím biografického a narativního přístupu. Použití narativního a biografického přístupu má své opodstatnění, neboť respondenty výzkumu jsou zkušení učitelé, kteří mají za sebou dlouholetou kariéru. Biografie a narativa je velice úzce spojená, podobně jako historie a příběh. Učitelé jsou totiž významně ovlivněni sociálním kontextem, ve kterém žijí a pracují. Postup biografického zkoumání je kumulativní a specifikou metodou je potom životní historie, která zahrnuje interview v různé podobě a zdrojem dat jsou také pozorování experta při výuce a rozhovory s třetí stranou (ředitelem školy, vedením a ostatními učiteli). Cílem postupu je více popsat kontext a odhalit nahodilé faktory v životě vypravěče. Nejpodstatnější pro experta je vztah učitele a žáka, neboť tento vztah má zásadní vliv na klima třídy a na dosahované vzdělávací výsledky žáků. Dobrý vztah se žáky, který je založen na vzájemné důvěře, je pro experty také jedním ze zdrojů uspokojení z vlastní práce. Učitelé experti jsou charakterizovatelní nespokojeností s mnoha otázkami ve škole, ale tato nespokojenost není pasivním hledáním chyb, ale je to nespokojenost vedoucí ke změně daného stavu. Díky zastávanému přesvědčení, že učitel je zásadním činitelem změn ve třídě a ve škole, se snaží sami měnit mnoho problémů. To je první důvod, proč značně participují na chodu školy. Druhým důvodem je to, že jsou také vedením školy rozpoznáni jako odborníci a morální autority, a proto jim vedení školy často nabízí participaci na rozhodnutích. K expertům chodí kolegové pro radu, nebo konzultaci. Dále se starají o začínající učitele, jsou vedením určeni jako uvádějící učitelé, mentoři. Mentorství je pro ně nejen uznáním od vedení školy, ale mohou také předávat své zkušenosti. Ono uznání kolegy se stává pro experty dalším motorem ke změně.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.