Ontologie hudebního díla: platonismus vs. "platonismus"

Logo poskytovatele
Autoři

RACLAVSKÝ Jiří

Rok publikování 2007
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Organon F
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Obor Filosofie a náboženství
Klíčová slova musical work; musical platonism; type; token; structuralism; contextualism
Popis V této stati jsou přidány nové argumenty ve prospěch autorem prosazovaného hudebního platonismu, tedy teze, že hudební díla jsou - na rozdíl od jejích provedení (tokenů) - abstraktní objekty (type-y). Skladby o sobě jsou modelovány jako jisté posloupnosti, tedy vlastně matematické funkce. Rozvíjen je argument z kombinatoriky, totiž že všechny hudební kombinace jsou již dány (některé z nich skladatelé zapisují do not). Dále je exponován modální argument ukazující nahodilost vazby mezi skladatelem a jistou skladbou. Je též ukazováno, že na rozdíl od platonismu je kompromisní "platonismus" vlastně protiřečivý. Nakonec je ukázáno, že autorova tzv. strukturalistická koncepce skladeb může být dobře základem pro explikaci hudebních děl coby estetických objektů (jak se na hudební díla dívají tzv. kontextualisté).
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.